bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۶۱۷۳
اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با فرارو بررسی کرد

منشا آلودگی هوای تهران

هوای آلوده تهران را در روزهای آخر پاییز به محاصره خود درآورده‌‌است. از هر گوشه که به این شهر نگاه می‌کنیم بیشتر از چند ساختمان دیده نمی‌شود. امروز هم برای چندمین روز متوالی آلودگی نفس مردم تهران را به تنگ آورده‌است‌. حالا هوای تهران از مرحله ناسالم برای گروه‌های حساس در ابتدای روز به مرحله ناسالم برای همه مردم رسیده‌است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴
فرارو- هوای آلوده، تهران را در روزهای آخر پاییز به محاصره خود درآورده‌‌است. از هر گوشه که به این شهر نگاه می‌کنیم بیشتر از چند ساختمان دیده نمی‌شود. امروز هم برای چندمین روز متوالی آلودگی نفس مردم تهران را به تنگ آورده‌است‌. حالا هوای تهران از مرحله ناسالم برای گروه‌های حساس در ابتدای روز به مرحله ناسالم برای همه مردم رسیده‌است.

به گزارش فرارو، چه‌کنم‌ چه‌کنم‌ها برای بیرون‌آمدن از بحران آلودگیِ این روزهای تهران مسئولان را به جلسه ویژه کشاند. صبح امروز کمیته اضطراری آلودگی هوای شهر تهران در استانداری تشکیل شد. اعضای این کمیته برای کاهش آلودگی هوا در روزهای اخیر تصمیماتی را تصویب کردند. 

عدمِ فروش آرم طرح ترافیک روزانه تا آخر هفته، تعطیل‌کردن معادن شن و ماسه در اطراف تهران، ری و شمیرانات، تعطیل‌شدن مدارس تهران در همه مقاطع، تشدید برخورد با خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی و لغو مسابقات ورزشی در فضای باز در روزهای یکشنبه و دوشنبه از راه‌حل‌های کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بود.

این‌که گرهِ کور آلودگی هوا در تهران با این تصمیمات باز شود یا نه مشخص نیست. اما آلودگیِ این روزهای تهران داستان تکراری پاییز و زمستان هرساله این شهر است. 

البته نباید منکر تغییراتی شد که باعث شدند هوای تهران از سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشته باشد. سال 93 تهرانی‌ها 42 روز کمتر هوای آلوده تنفس کردند. بهار امسال هم روزهای سالم شهر تهران بیشتر بود.

اما به گفته مسئولان و کارشناسان تا زمانی که این تعداد وسیله نقلیه در شهر تهران وجود دارد، آلودگی نیز وجود خواهد داشت. 

طبق گفته محسن سرخو عضو شورای شهر تهران بنابر آمار 22 میلیون جابه‌جایی توسط وسایل نقلیه در شهر انجام می‌شود که همچنان هوای این شهر را غیرقابل تنفس کرده‌اند. این عضو شورای شهر همچنین وجود 900 هزار جابجایی با موتورسیکلت در شهر را دلیل مهم دیگر آلودگی می‌داند. به گفته او موتورسیکلت‎‌ها 8 برابر خودروهای شخصی آلایندگی تولید می‌کنند.

دولت و مسئولان بارها تلاش کرده‌اند تا طرح‌هایی را برای کاهش آلودگی وسایل نقلیه اجرا کنند. یکی از این طرح ها هم طرحِ LEZ یا کاهش است. از تابستان زمزمه‌های اجرای این طرح به گوش می‌رسید، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌است. اقبال شاکری –عضو کمیسیون عمران و حمل و نق شورای شهر- عدم هماهنگی میان پلیس راهور و معاونت حمل و نقل ترافیک را دلیل اجرایی‌نشدن این طرح می‌داند.

هرچند که نتیجه‌ طرح LEZ پیش از آن‌که اجرا شود مشخص نیست، اما اجرایی‌نشدنِ آن از نظر برخی مسئولان نشانه خوبی نیست. آن‌ها معتقدند تداوم آلودگی هوا در سال‌های اخیر ناشی از کم‌کاری و بی‌توجهی به سلامت مردم است.

در همین رابطه معاون حمل و نقل شهرداری تهران از کم‌اهمیتی جان مردم سخن به میان آورده‌است. سید جعفر تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه اراده‌ای برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود ندارد نسبت به هزینه برای وام خودرو انتقاد کرده و گفته "دولت 2750 میلیارد تومان وام برای خودروهای سواری پرداخت کرده است که با آن می‌توانستیم حداقل 2750 اتوبوس دو کابین وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم و حداقل روزانه 5.5 میلیون نفر مسافر را جابجا کنیم".

وی همچنین آلودگی هوا را مهمترین چالش تهران دانسته و گفته اگر این مسئله تداوم پیدا کند به یک فاجعه ملی بدل می‌شود.

در این شرایط و با ورود هر روزه خودروهای جدید به شهر آیا اصلا امیدی به کاهش آلودگی هوای تهران می‌توان داشت؟ مشاور رییس سازمان محیط زیست معتقد است که آلودگی هوای شهر تهران در پاییز و زمستان مشکلی است که به‌راحتی نمی‌توان از پس آن برآمد. اسماعیل کهرم می‌گوید فعلا باید با این هوای آلوده کنار آمد.

این کارشناس محیط زیست در گفتگو با فرارو درباره عوامل آلودگی این روزهای تهران توضیح داد: آلودگی هوای تهران به طور کلی سابقه‌‌ای طولانی دارد، اما آلودگی هوا در این روزها به فاکتورِ وارونگی هوا بازمی‌گردد. 

وی در این‌باره گفت: ما در وارونگی هوا قرار داریم. در این شرایط لایه هوای سرد بالا شهر قرار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که دود و بخار آلودگی از شهر خارج شود. به همین دلیل تا زمانی که بادی نوزد و بارشی انجام نگیرد این آلودگی از سرجایش تکان نخواهد خورد.

دکتر کهرم در ادامه و با تاکید بر آلودگی خودروها گفت: سوخت‌ها آلایندگی دارند. پاک‌ترین سوخت که گاز هست هم آلاینده است. وقتی گاز آلودگی ایجاد می‌کند پس باید بگوییم وای به حال سوخت‌ خودروها. هرچند که در حال حاضر ما از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنیم اما در کنار آن میلیون‌ها اگزوز ماشین در شهر وجود دارد که حتی اگر 10 درصد آن‌ها نیز دود تولید کنند برای آلودگی کل شهر کافی است.

وی همچنین اظهار کرد: عامل دیگر در آلودگی هوای تهران فعالیت معادن شن و ماسه در اطراف شهر است. بخش زیادی از گردوغبارهای جاری در تهران ناشی از این معادن هستند. 

مشاور رییس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سئوال که آیا جلسات ویژه برای رفع آلودگی هوای تهران می‌تواند آلودگی را کاهش دهد گفت: این جلسات برای رفع کامل بحران آلودگی هوا نیست، بلکه برای آن است که ما با این آلودگی در شرایط وارونگی هوا بسازیم! مگر آن‌که فضای سبز، استفاده از مترو، تعطیلی مدارس و... افزایش پیدا کند تا از آلودگی کاسته شود.

اسماعیل کهرم در انتها تصریح کرد: همانگونه که شهردار تهران گفته باید سیاست گسترش فضای سبز و گسترش مترو در تهران اجرایی شود. اجرای این سیاست‌ها نیز زمان‌بر هستند. بنابراین باید در ماه‌های سرد پیش‌ِ رو خود را برای کنار آمدن با آلودگی هوا آماده کنیم.

آلودگی هوا در دیگر شهرها
جدای از تهران دیگر کلانشهر های کشور نیز در روزهای اخیر با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. آلودگی هوا در استان البرز باعث تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی این استان به جز شهرهای طالقان و اشتهارد در روز یکشنبه و دوشنبه شده‌است. همچنین شروع به کار تمامی ادارات استانی به جز شهرستان های اشتهارد و طالقان در این دو روز با دو ساعت تاخیر خواهد بود.

همچنین هواشناسی اصفهان اعلام کرده است "امروز و فردا وضعیت هوای استان اصفهان در حالت سکون قرار خواهد داشت و همین امر موجب افزایش انباشت آلاینده‌ها خواهد شد."

در اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان اصفهان آمده است "با توجه به اینکه کیفیت هوای شهر اصفهان در وضعیت ناسالم قرار دارد، گروه‌های حساس جامعه از جمله سالخوردگان، اطفال، بیماران قلبی و تنفسی، آسم و آلرژی از حضور در فضای باز حتما خودداری کنند. شهروندان نیز از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و مراکز آلوده باید نسبت به کاهش منابع آلاینده اقدام کنند".

کلان‌شهر مشهد نیز به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور با بحران روبرو است.
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
برای حال هوا که مثل ما خوب نیست!


ببند پنجره را ، روحِ شهر آلوده ست

هوای شهر پُر از سُرب و سرفه و دوده ست



ببند پنجره را ...آدمی بدونِ دَم است

نَفَس، پرنده ی مُرده،درخت فرسوده ست



هوا، حواله ی مرگ وترانه تعطیل است

نَفَس به ثانیه افتاده ، عشق نابوده ست !



ببند پنجره را ...آسمان تهیدست است

هجوم ابرِ نَفَس سوز، توده در توده است



ازاین هوای تباهی اسید می بارد

دراین سَمومِ نَفَس گیر، عمر، بیهوده است



خیالِ راحتِ مسئول بی سیاستِ شهر

بدونِ ذره ای از ابتکار، آسوده است...!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
مشكل حكومت و دولت و مردم نيستند ! مشكلي است كه از مجموعه اي تشكيل شده و سالاها روي هم تلنبار شده تا به اين وضعيت در آمده ! فقط لازم اول صبح از شرق و غرب و جنوب تهران مشاهده كنيد كه چقدر ماشين به سمت تهران سرازير مي شود ! چرا همه بايد به سمت تهران بيايند ان هم با وسيله شخصي! افزايش جمعيت تهران بدون هيچ كنترلي و هم وسعت شهر تهران بدون ايجاد زير ساخت مناسب! واردات بنزين هاي نا مناسب ! عدم خروج خودروهي فرسوده بخصوص ميني بوسهاي زمان هيتلر هنوز تردد مي كنند و يا اتوبوسهايي كه با يك گاز كل محوطه ترمينالها را غرق دودو مي كند! عدم توليد خودروهاي كم مصرف و يا پاك از سوي خودرو سازان!...... پس مي بينيم همه دخيل هستيم الكي دنبال گناهكار نگرديم دنبال راه حل اساسي و با برنامه بر گرديم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
تدابیری نظیر عوض کردن نوع بنزین و ممنوعیت خودرو تک سر نشین و گسترش مترو و مثلا ترانوا و اتوبوس وغیره کارهای خوبی است ولی اصلا ریشه ای وعلاج واقعی نیست صریح بگویم شهرهای ایران روز به روز هوایش آلوده تر خواهند شد وروزی را می بینم که حتی برگزاری جلسه هیات دولت هم در تهران غیر ممکن خواهد شد ومردم دسته دسته تهران و شهرهای آلوده را ترک کنند اگر گوش شنوائی است خیر خواهانه میگویم بعلاوه راه حلهای فوق تنها راه حل نهایی ای مسئولان اگر دلسوز هستید اول کنترل جمعیت ودوم توسعه روستاها ودر نتیجه مهاجرت بلعکس از شهرها به روستاها. من آنچه شرط بلاغ است با تومیگویم تو خواه پند گیر خواه ملال.وظیفه من گفتن بود خود دانید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
یکی از عوامل مهم آلودگی کشنده هوای کلان شهرها وخصوصا تهران بدون شک جمعیت زیاد است اگر در اطاقی که ظرفیت مثلا سه نفر رادارد اگر 20 نفر بشوند مسلما هوای اطاق کشنده وآلوده میشود همینطور شهرهای بزرگ چین نظیر پکن وشانگهای هم گرفتار ازدیادجمعیت وآلودگی هوا است کشور هند هم همینطور.چون جمعیت زیاد کارخانه های بیشتر ،اتومبیلهای بیشتر ، ساختمانهای بلندمرتبه بیشتر ،ضایعات آلوده کننده بیشتر و..... رابدنبال دارد.
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
اينها براى خراب كردن ابتكار است امان از دست دلواپس ها!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
دوست عزيز وقتي خود سازمان استاندارد ميگه بنزين يورو2 رو به جاي يورو4 در كشور وارد ميكنن و ميگن يورو4 هست !!
وقتي ناوگان فرسوده اتوبوس و خودروي سنگين و سبك،جايگزين و به روز نميشه و فقط و فقط خودرو تووي اين خيابونهاي كم ظرفيت توليد و تردد ميشه !!! پس چرا صورت مساله رو پاك ميكنيم ؟؟؟ شن و ماسه به جاي (گرد و خاك) مگه دوود داره ؟؟!!!! وقتي همه حرف ميزنن، مگه ميشه ؟؟؟ امكان نداره !!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
این همه داستان بافتید و تنها دلیل الودگی هوای تهران رو هیچکس متوجه نشد اون دلیل فقط یک چیز است هجوم شهرستانی ها به تهران هرکدوم هم به صورت قسطی یه ماشین قرازه میخرن برای اینکه پز بدن بگن ما هم هستیم،طرف آشغالش رو با ماشین میبره سر کوچه عزیزم مدیریت ندارید و مدیریت بلد نیستید خیلی راحت از مردم تهران عذر خواهی کنید و بگید بلد نیستیم یا اینکه بگید خودمون هم میدونیم اما جون مردم رو با پول و تراکم فروشی و مجوز برج دادن عوض کردیم
بی خیال داداش
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
هر جا که به کاسبی حضرات لطمه می خورد ، آلودگی نداره کو ؟
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
یادتان هست ابتکار با چه ژستی ادعا میکرد آلودگی کار دولت قبل بود و ما آنرا رفع کردیم؟
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
همیشه مردم مقصر جلوه داده میشن.
خودرو مناسب تولید کنید. خطوط مترو رو گسترش بدید. وضعیت افتضاح مترو رو سرو سامان بدید و در نهایت به مردم رحم کنید.
محمد تهرانی
Romania
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
وام جهت خرید طناب دار به اسم حمایت از خود رو سازان این عواقب را دارد .
دولت 11 با این طرح اعتبار مدیریتی خود را کاهش داد
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
همیشه مردم مقصر جلوه داده میشن.
خودرو مناسب تولید کنید. خطوط مترو رو گسترش بدید. وضعیت افتضاح مترو رو سرو سامان بدید و در نهایت به مردم رحم کنید.
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
از نظر من تنها راه ممکن که در دراز مدت هوای تهران رو از آلودگی شدید مصون میکنه دادن تعرفه کم واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کلان شهرها مخصوصا تهرانه.اصلا بیان مثل مناطق آزاد تعرفه واردات ماشینهای هیبریدی و الکتریکی رو با همون شرایط مناطق آزاد صفر کنن . در کنارشم ناوگان تاکسی رانی رو با این خو.دروها تجهیز کنن
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
از بن اشتباه است.
چرا تهران و مشهد و اصفهان باید این همه جمعیت داشته باشند و این همه مهاجرپذیر باشند.
به جای صنعتی کردن این شهر ها باید شهرهای کوچک و بیشتری را صنعتی میکردند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
استفاده از خودروهای تک سرنشین , سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف , کیفیت پایین خودروهای تولیدی , کم توجهی و ضعف مدیریت در این مشکل , بعضی از دلایل آلودگی هوا هستند
سامان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
کارشناسان میگویندبنزین یورو 6 وارد کنید تا هوا با وجود همین خودروهای فرسوده حداقل50درصد بهتر بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
از آلودگی ناشی از سوخت گاز در شوفاژ خانه مبلبونها خانه موجود در تهران هرگز نباید غافل بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
یه فکری به حال میلیونها موتور کنید که هر کدام به اندازه ده تا ماشین آلودگی داره.
رضا
United States
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
با تأييد نظر هاى اكثر دوستان فوق، موارد و شرايط عديده در فرايند بسيار خطرناك الودگى هوا مدخليت دارند و يكى از اسانترين راه هاى كاهش الودگى هوا بهينه سازى سوخت است كه عليرغم هزينه هاى ملياردى هنوز ره به جائى نبرده است. اخيراً اينجانب با همكارى برخى از دست اندركاران دلسوز كشور عزيزمان با سرمايه گذارى اندك در حال آزمايش محلولى معجزه گر بعنوان افزودنى و فوق العاده مقرون به صرفه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
ما حتی هوایمان هم آلوده شده است چه برسد به مابقی چیزها
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
وقتی 14 میلیون نفر جمع میشن توی یک شهر همین میشه
تا دیر نشده دولت یا پایتخت رو انتقال بده یا تمام کارخانه ها و ادارات دولتی رو از تهران خارج کنه خواهش میکنیم.
چرا تمام امکانات کشور را در تهران جمع کرده اید چرا تمام امکانات درمانی شغلی علمی تحصیلی تفریحی بازرگانی در تهران است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
اینها همه اثرات سوء مدیریت و افزایش جمعیت کشوره. حالا باز هم دنبال افزایش جمعیت هستید تا وضع از این که هست نکبت بار تر بشه؟؟؟؟!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
اگر در شهرستانها و روستاها جذابیتی برای زندگی کردن ایجاد کنید بخشی از جمعیت مهاجر بر میگرده به محل اصلی زندگیش و شهرها هم سالم تر میشه. عین تمام دنیای مدرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
خود کرده را تدبیر نیست
قشر آسیب پذیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
ببین چه بلایی سر تهران اوردن من موندم چه طوری زندگی میکنن این مردم بیچاره
عاقل تر از دولت
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
دولت محتر م توضیح فرمایند افزایش حمل و نقل عمومی و جلو گیری از تردد بی حد و حصر وسایل شخصی و موتور سیکلت هاچقدر سخت است که توان آنرا ندارد تازه با این وضع ایا نمیشد وام 100 هزار خودرا به حمل و نقل عمومی دادایامعنی دولت تدبیر بی تدبیری است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
دوستان باز هم بنزین پتروشیمی در بندر امام زیر نظر هلدینگ خلیج فارس تولید میشود و دقیقا از همان زمان هوای کلان شهر ها شروع کرد به آلوده شدن میگید نه بروید تحقیق کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جلوی تولید بنزین داخلی را گرفتن و گفتن آلودگی بخاطر بنزین داخلی است ای جماعتی که نعره های کینه توزانه شما از تولید داخلی تا هفت آسمان رسیده بود بیاین جواب بدین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
قابل توجه اون خانوم محترم مسئول: شما که اینهمه ادعا می کردین پس کو. دارم از رای خودم به شما پشیمان می شوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
من نمیدونم چرا ما حاضر نیستم از شرکتها وکشورهایی که توی این زمینه تجربه وامکانات دارن استفاده کنیم؟ چرا از عبارت تشدید برخورد با خودروهای دودزا استفاده می کنید؟ اگر دودزا هستند چرا بقیه مواقع باهاشون برخورد نمیشه؟ حتماً باید هوا به مرزهشدار برسه تا ما یادمون بیافته؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
توزيع بنزين بي كيفيت و غالب زدن به جاى يورو٤، عدم نصب فيلتر سوخت يا كاتاليزور در موتور خودروهاى ساخت داخل.ساخت بي رؤيه برجها و مراكز خريد، تبديل فضاى سبز به ساختمان، دادن مجوز به إيجاد صنايع درمحدوده شهرها در زمان أحمدى نژاد و خيلي عوامل ديگر و از همه مهمتر أهميت نداشتن أسايش و سلامت مردم براى مسئولان كشور.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
من خودرو شخصي دارم كه سالم وبدون آلودگي است ولي يك خودروي ون جلوي من حركت ميكرد كه به اندازه 50 خودروي تك سرنشين آلودگي ايجاد ميكرد درصورتي كه ظرفيت يك ون 16 نفر است يعني اگر 50 خودروي تك سرنشين جاي من حركت ميكردند به اندازه آن ون نميتوانستند هوارا آلوده كنند پس آلودگي را به خودروهاي شخصي ارتباط ندهيد چون مردم ديگر به ندرت ماشين با عمر بالا استفاده ميكنند مشكل را گردن مردم بيچاره نيندازيد/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
یک موضوع که همه ازش غافل موندن اینه که تمام اتوموبیل های با عمر بیشتر از 3 سال الان کاتالیستشون پر شده و دیگه عملکرد صحیح ندارن حتی ماشین های گرون قیمت خارجی بعد از 5 سال نیاز به تعویض کاتالیست دارن اما در ایران به خاطر سودجویی شبکه های تأمین قطعات و گرونی غیر متعارف کاتالیست نو تعویض این قطعه برای مصرف کننده به صرفه نیست. با این اوصاف تمام اتوموبیل های تولید شده از سال 1389 به بعد تبدیل به خودروهای آلاینده شدن دولت باید به فکر تأمین کمک هزینه برای تعویض کاتالیست باشه وگرنه با این حجم از ورورد خودرو تا 2 سال دیگه کلا هوای سالم در شهرهای بزرگ نخواهیم داشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
خوب حالا دو روز ادارات تعطیل شه چی میشه آهان اضافه کارو حق ویژه و اینام تو اون روز قطع میشه!
هادی خان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
دوستان اصن بحث الودگی ایران ، حمل و نقل نیست!

در نیروگاه ها و پتروشیمی های عظیم ما و کارخانجات مختلف دودزا در ایران ،بدلیل هزینه ی بالای میلیاردی سیستم های فیلتر در خروجی دودکش هایشان ، ازین فیلتر ها استفاده نمی کنند!

مگه ماشین های سواری چقد الودگی دارند؟

اصن برفرض که الودگی دارند!
این موتورسیلت های اسکلتی قبل انقلابی و خودروسازهای یورو2یی و بنزین سازهای یورو2یی و وارد کننده های چینی یورو2یی مسئول نیستن؟اینا باسه مسئولین نیست؟

فقط مردم؟؟؟؟؟؟؟
ایول.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
دوستان بنده 42 سال دارم و از 25 سال پیش در روزنامه ها بحث آلودگی هوای تهران مطرح است.اگر عمری باقی باشد احتمالا در 60 سالگی هم مجددا این موضوع را از رسانه ها خواهم شنید. به نظر میرسد این بحث تمامی ندارد . البته جای نگرانی نیست چون بطور کلی به همه مباحث در مملکت به همین گونه پرداخته میشود. کارتن خوابها، معتادان، ایدز ، اختلاس و الی ماشالله
مجله فرارو