bato-adv
کد خبر: ۲۵۷۴۸

فتح خرمشهر؛ فتح ارزشها

محمد باقر قالیباف
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۴ خرداد ۱۳۸۸


شهردار تهران در سایت شخصی حود به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر اینگونه نوشته است:

يكي از حماسه‌هاي جاويدان تمام تاريخ اين سرزمين بي‌شک طرح‌ريزي و اجراي عمليات حماسي و عظيم بيت‌المقدس در سال 1361 و در آغازين سالهاي دفاع مقدس است كه به آزادسازي خرمشهر هميشه جاويد توسط رزمندگان اسلام منجر شد.
 
تمام ايرانيان از هر مرام و مسلکي که باشند نمي‌توانند آن روزهاي سرنوشت ساز و ماندگار را از خاطر خويش محو کنند. اسارت 578 روزه خرمشهر در چنگال صداميان موجب خدشه‌دار‌شدن غرور ملي و اسلامي ملت ايران و فرزندان غيور آن شده بود. اين غيرت ايراني و اسلامي هنگاميکه با دم مسيحايي حضرت امام وتدبير و شور و شجاعت فرزندان دلاور اين سرزمين توام گرديد توانست سرانجام طي 34 روز نبرد سنگين ودر روز سوم خرداد سال 1361 خرمشهر را آزاد سازد و براي تمام جهانيان الگويي ماندگار از عشق و تدبير بيافريند. 

رزمندگان اسلام با آزادسازي خرمشهر از عشق، جهاد و وطن مفهومي جديد آفريدند. براي ايشان خرمشهر پاره تن جهان اسلام و چکيده تاريخ وتمدن ايران عزيز بود و از اين رو آزادي آن نه به معناي آزادي يک موقعيت سرزميني بلکه به عنوان پيروزي اصول و ارزشهاي انقلاب اسلامي بر تمامي دنياي کفر و نفاق تعبير مي‌شد. 

اينك پس از گذشت سالها از پايان دفاع مقدس و فتح خرمشهر، هنوز هم خاطره آن پيروزيها در كام ملت ايران شيرين و سازنده است. فتح خرمشهر نشان داد كه الگوي فرهنگ جهادي و انقلابي که عبارت از همبستگي ملي و مشاركت عمومي بر حول منافع و مصالح عاليه ملي است تا چه اندازه موثر و پيروزي‌آفرين است. 

در تاريخ ملت‌ها، هميشه روزهايى وجود دارند كه از ساير روزها متمايزند. اين روزها پيام آور معاني و مفاهيم خاصي براي ملتها هستند. بيراهه نيست اگر بگوييم که اين روزهاي خاص هستند که هويت يک ملت را شکل مي‌دهند. با رجوع به تقويم ملتها و نگريستن به روزهاي خاص و مورد تاکيدشان مي‌توانيم به ابعاد مختلف هويتي آن ملت پي ببريم. 

سوم خرداد در تقويم ما يک چنين روزي است. با سوم خرداد است که هويت راستين انقلابي ما شکل مي‌گيرد. سوم خرداد آزمون سنجش پايداري ما در راه اهداف انقلاب بود. دراين آزمون الهي بود که فرزندان راستين امام و پيروان واقعي او از مدعيان متمايز شدند. در حقيقت با نگاه به وضعيت سياسي آن روز جامعه در مي‌يابيم که آزاد سازي خرمشهر در حقيقت پيروزي مقتدرانه خط امام و تفکر و انديشه ناب انقلابي و شکست و اضمحلال تفکرات التقاطي و وابسته به بيگانه بود. سربلندي ما در اين آزمون و امتحان الهي هم حقانيت انقلاب اسلامي را بر جهانيان اثبات کرد و هم نشاندهنده پيروزي پيروان خط اصيل انقلاب و امام به شمار مي‌رفت. 

از سوي ديگر، هويت انقلابي و جهادي ما مديون مفاهيمي است که در دوران دفاع مقدس شکل گرفتند. در گذشته اين سرزمين، نشان از مفاهيمي از قبيل جهاد، ايثار، جانباز، شهيد، آزاده، بسيجي نمي‌بينيم. اينها مفاهيمي هستند که در دوران دفاع مقدس آفريده و احيا شدند و اينک هويت فرزندان امام و انقلاب را شکل مي‌دهند . اگر دفاع مقدس نبود و اگر چنين معاني عظيمي آفريده نمي‌شدند ما امروز براي تمايز بخشي هويت خود از ساير هويتها چه پشتوانه‌اي در اختيار داشتيم؟ 

بر اين باوريم که سوم خرداد را مي‌توان مبناي تاريخ حماسي جديد اين سرزمين دانست. تاريخ ايران قبل از سوم خرداد با ايران پس از آن بسيار متفاوت است.در گذشته مجبور بوديم براي ارضا و کشف حس وطن‌پرستي و مليت‌خواهي خود به آثار باستاني و حماسه‌هاي اساطيري رجوع کنيم اما پس از سوم خرداد ما يک تاريخ عيني و ملموس از شرافت و شجاعت و غرور ملي توام باعزت و ارزشهاي اسلامي داريم. امري که در تمام طول تاريخ اين سرزمين بي سابقه است. 

اگر در گذشته پدران ما براي تقويت و القاي روحيه شجاعت و شهامت در فرزندانشان به اساطير و حماسه‌هاي بعضا افسانه‌اي گذشته رجوع مي‌کردند اينک ما براي فرزندانمان خاطرات و داستان‌هاي واقعي از اسطوره‌هاي راستين اين سرزمين و رشادتهاي باورنکردني و تاريخسازي داريم که حماسه‌اي واقعي و عيني است. 

اگر دوران هشت ساله دفاع مقدس- اين دوران آزمون و ابتلا- نبود ما چگونه اساطير و قهرمانان واقعي اين سرزمين را کشف مي‌کرديم و از نعمت حضورشان بهره مي‌برديم؟ اگر اين دوران نبود ما چگونه كاظمي، باکري، خرازي، کاوه، همت و هزاران فرزند پاک ودلاور ومظلوم اين سرزمين را مي‌شناختيم؟ اگر دفاع مقدس به جز شناساندن اين افراد و ايجاد اين فرهنگ عظيم جهادي حاصل ديگري نيز نمي‌داشت باز هم براي تمام تاريخ ما کافي بود. سوم خرداد را مي‌توان عصاره و الگوي تمام اين دوران باشکوه دانست. 

دفاع مقدس ميراث مشترک و سند افتخار جاودان تمام فرزندان اين آب و خاک است که قابل مصادره به غير نيست. چپ و راست و وسط، اصولگرا و اصلاح‌طلب نمي‌شناسد زيرا که شان آن والاتر از سياسي بازي‌هاي روزمره است. 

در چنين وانفسايي وظيفه همه دلسوزان نظام و انقلاب وهمه فرزندان جبهه و جنگ است که به نشان دادن ماهيت اصلي دفاع مقدس پرداخته و با تمام توان در رفع مظلوميت اين دوران پرافتخار بکوشند. 

امروز و در سالگرد فتح عظيم خرمشهر فرصت مناسبي است تا جامعه امروزمان را با ابعاد مهم و اساسي دفاع مقدس آشنا کنيم. فتح خرمشهر با پيمان مقدس عشق و تدبير حاصل شد. عشق به دين و ملت و التزام عملي به تدبير و خرد، عصاره فرهنگ جهادي است وآزادي خرمشهر نشانه پيروزي اين منطق و فرهنگ است. 

اما موفقيت اين الگو تنها به ميدان جنگ خلاصه نمي‌شود بلکه اين فرهنگ منطق کلي انقلاب و الگوي اساسي ما براي موفقيت در تمام عرصه‌هاي جامعه است. امروز مهمترين وظيفه ما در گراميداشت عملي ياد و راه شهدا، تلاش در جهت احياي فرهنگ اصيل جهادي و مبارزه با تحريفات و سطحي‌نگريها نسبت به آن است. 

فرهنگ جهادي بر مبناي تعريف حقيقي آن تمام مولفه‌هاي فوق را در بر دارد و از اين رو مي‌تواند به بهترين نحو تامين کننده منويات رهبري درخصوص نيل به پيشرفت و عدالت در ايران اسلامي باشد. هشت سال دفاع مقدس و عمليات رزمندگان اسلام با همه فراز و فرودش به خلق فرهنگى غنى منجر شد، همان تفكرى كه به عنوان فرهنگ پايدارى از آن نام مى برند. فرهنگ دفاع مقدس به واسطه ريشه و خاستگاه هاى تاريخى خود نوعى فرهنگ دينى و ملى است و مى تواند نسخه شفابخشى براى رفع بسياري از مشکلات کشور باشد. 

از سوي ديگر سوم خرداد يك حماسه عظيم ملي است؛ اين حماسه عظيم ملي را حضور باشکوه همه آحاد ملت در جبهه‌ها رقم زد. اگر حضور ملت در صحنه جبهه‌هاي دفاع نبود، نه حماسه آن پيروزي تحقق مي‌يافت و نه انقلاب و نظام اسلامي استواري و پايداري امروز را مي‌داشت. لذا به حق مي‌توان گفت پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردمي در همه صحنه هاست.
 
خرداد، ماه حماسه‌ها و رويدادهاي بزرگ است و اميد مي‌رود با حضور پرشور و آگاهانه همه آحاد ملت در دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، شاهد به ثبت رسيدن حماسه بزرگ ديگري در اين ماه باشيم تا خرداد ماه تبديل به نمادي جاويدان از حضور و ايستادگي و پايمردي در تاريخ پر افتخار کشورمان گردد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین