bato-adv
کد خبر: ۲۶۴۴۶۸

آب گرفتگی در شهر و روستاهای بابل

بارش باران در طول شبانه روز گذشته در شهرستان بابل باعث آب گرفتگی برخی معابر، پل ها، جاده ساحلی و نیز برخی روستاهای این شهرستان در استان مازندران شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
بارش باران در طول شبانه روز گذشته در شهرستان بابل باعث آب گرفتگی برخی معابر، پل ها، جاده ساحلی و نیز برخی روستاهای این شهرستان در استان مازندران شده است.

همچنین رودخانه های 'کلارود'، 'بابلرود' و 'سجاد' پر آب شده و به برخی روستاها، بخش ها و حتی جاده های کناره نفوذ کرده و این مساله موجب نگرانی مردم شده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مشکل آب گرفتگی اکنون در رودخانه بابلرود و پل حبیبی بابل مشهود است و براساس مشاهدات حدود نیم متر دیگر مانده تا این پل در آب فرو رود.

همچنین پل محمد حسن خان بر روی رودخانه بابلرود ،پل موزیرج در مسیر بابل به آمل و نیز دیگر پل ها نیز در معرض طغیان آب قرار دارد.

حمیدرضا بابایی یکی از اهالی روستای درونکلای شرقی بابل به خبرنگار ایرنا گفت:از صبح امروز سه شنبه آب گرفتگی پل این روستا را پوشانده تا آنجا که تردد را بسیار دشوار کرده است.

وی افزود:اگر راه حل اساسی و درستی در این زمینه ارائه نشود این روستا ممکن است در ساعات آینده در آب فرو رود.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران اعلام کرد: بر اساس گزارش های ایستگاه های هواشناسی استان،از روز یکشنبه تا صبح امروز سه شنبه ،دشت ناز ساری با 87.6میلی متر بیشترین بارندگی را داشته است.

احمد اسدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایستگاههای قائمشهر، و ساری به ترتیب با 80.2و 69.7میلی متر از دیگر شهرهای پر بارش در سه روز اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه نوشهر با 18.8میلی متر کمترین بارندگی را در استان مازندران داشته است، اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی کیاسر ارتفاع برف در این منطقه را 42سانتیمتر اعلام کرد.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون 15 متر مکعب در ثانیه سرریز آب سد البرز را بدلیل بارش شدید باران در ساعت های گذشته شاهدیم.

جعفر آقاجان نتاج افزود: برای جلوگیری از طغیان شدید رودخانه ها در بابل هدایت آب سد البرز به سمت رودخانه تلار قائمشهر در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان داشت: ساخت و ساز غیر مجاز، عرض رودخانه ها را کم کرده است لذا باید مراجع ذیصلاح نسبت به این موضوع با جدیت ورود کنند در غیر این صورت طغیان رودخانه های بابل دور از تصور نیست.
وی اظهار داشت:در زمان حاضر جاده ساحلی بابل بسته و تردد در آن غیر ممکن است.

در همین حال مدیر عامل آب منطقه ای مازندران از سر ریز شدن آب سد البرز مازندران خبر داد و گفت: به منظور آزمایش و کنترل ابزار دقیق سد ،نگهداری و آزمایش دریچه های سد ، عملیات سرریز شدن سد البرز انجام شد.

ابرهیم یخشکی در گفت و گو با ایرنا افزود: 143میلیون متر مکعب ظرفیت این سد پر و عملیات سر ریز آب سد در حال اجراست.

وی خاطر نشان کرد: از آنجاییکه شبکه های پایین دست سد البرز هنوز به اتمام نرسیده است، مصرف آب پشت این سد به کندی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز 40 درصد عملیات شبکه های پایین دست سد البرز در شهرستان های جویبار و بابلسر باقی مانده است، اظهار داشت: شرایط سد تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد.

وی دلیل کند شدن عملیات شبکه گذاری در پایین دست سد البرز را کمبود اعتبار عنوان کرد و بیان داشت: پیگیر تخصیص کامل وام بانک جهانی برای انجام طرح های شبکه گذاری این سد هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران تصریح کرد: 120میلیون دلار وام بانک جهانی برای طرح های سد البرز در نظر گرفته شده بود که تنها 40 میلیون دلار آن پرداخت شد.

وی بیان داشت: سر ریز شدن آب سد البرز ربطی به بارندگی ندارد.

سد البرز که به نام آیت الله صالحی مازندرانی است برای تامین آب 54 هزار هکتار اراضی کشاورزی و تامین آب شرب 330 لیتر در ثانیه برای شهرهای گروه الف (بابل ، هادی شهر ، بابلسر و امیرکلا ) در منطقه لفور سوادکوه شمالی اجرا شد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو