bato-adv

اعتراض به نحوه‌ی پخش یک فیلم

آکادمی فیلم اروپا نیز به جمع معترضان گسترده به نحوه نمایش فیلم برنده اسکار «آیدا» از تلویزیون ملی لهستان پیوست.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
آکادمی فیلم اروپا نیز به جمع معترضان گسترده به نحوه نمایش فیلم برنده اسکار «آیدا» از تلویزیون ملی لهستان پیوست.

به گزارش ایسنا، فیلم «آیدا» ساخته «پاول پالیکوفسکی» که در سال 2014 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد، در حالی روز 25 فوریه از شبکه ملی تلویزیون لهستان (TVP) به نمایش گذاشته شد که پیش از آغاز پخش مقدمه‌ای 12 دقیقه‌ای مبنی بر صحت نداشتن محتوای فیلم پخش شد.

در این برنامه اعلام شد که فیلم «آیدا» تنها به دلیل اتخاذ رویکردی طرفدارانه از یهودی‌ها موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شده است.

آکادمی فیلم اروپا که جوایز متعددی را به این فیلم لهستانی اعطاء کرده است، در بیانیه‌ای درباره این اقدام اعلام کرد: در حالی که هیئت مدیره آکادمی فیلم اروپا از تکثر آراء و عقاید پیرامون یک فیلم دفاع می‌کند و حق بحث آزاد پیرامون فیلم را مسلم می‌داند اما نمی‌تواند قضاوت یک طرفه درباره فیلم «آیدا» پیش از نمایش تلویزیونی آن را بپذیرد.

انجمن کارگردانان لهستان نیز در نامه‌ای سرگشاده امضا شده توسط فیلمسازان سرشناسی چون «آگنیزکا هولاند» ، «مالگورزاتازوموفسکا»، «آندری وایدا» و خود «پالیکوفسکی» اقدام تلویویونی ملی لهستان را یک «دستکاری فاحش» خواند.

فیلم «آیدا» که داستان راهبه‌ای را روایت می‌کند که در ‌می‌یابد پدر و مادرش یهودی بوده‌اند و در جریان جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند، در مراسم اسکار 2015 موفق به کسب اولین اسکار خارجی برای سینمای لهستان شد و در طول سال 2014 نیز جوایز فراوانی از رویدادهای گوناگون سینمایی دریافت کرد.

«پالیکوفسکی» کارگردان این فیلم در این باره به «ورایتی» گفت: زمانی که این فیلم مقابل دیدگاه مخاطبان جهانی قرار گرفت و جایزه برد و شانس کسب اسکار آن زیاد شد، ملی گرایان از شهرت این فیلم به سود خود استفاده کردند و عنوان کردند «آیدا» فیلمی ضد لهستانی و بخشی از توطئه جهانی برای مخدوش کردن تصویر خوب لهستان است. این ملی‌گرایان با خود فیلم سروکار نداشتند و بسیاری از آن‌ها حتی آن را ندیده بودند و تنها از این فیلم برای تهییج احساسات میهن پرستانه مردم و ادامه مطرح کردن مساله توطئه جهانی لیبرال‌ها و روس‌ها علیه لهستان استفاده کردند. این بیانیه‌های ظالمانه‌ و بیگانه‌هراسانه آن‌هاست که به حیثیت و آبروی ما در خارج از کشور لطمه وارد می‌کند، نه فیلم من.

شبکه تلویزیونی ملی لهستان (TVP) در مقدمه نمایش فیلم «آیدا» با دعوت یک مورخ و منتقد فیلم صحت و درستی فیلم و همچنین کسب جایزه اسکار آن را زیر سوال بردند.

با این اوصاف، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که آکادمی اسکار و نهادهای مشابه در انتخاب فیلم‌ها منطبق با برخی سوگیری‌های سیاسی به‌نفع جریان‌های صهیونیستی و امپریالیستی، سابقه‌دار و کارنامه پربحثی دارند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو