bato-adv
کد خبر: ۲۶۸۶۴۸

پاسخ لاریجانی به نماینده دلواپس

تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
 رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در خصوص مبادله اورانیوم و کیک زرد قانون به نحو اکمل اجرایی شده است، گفت: موافق ارائه گزارش از سوی وزارت خارجه در خصوص برجام به مجلس هستیم.

به گزارش خانه ملت، حمید رسایی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 22فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: مطابق قانونی که مجلس تصویب کرده 6 ماه گذشته و طبق قانون و بند دوم نامه مقام معظم رهبری در صورتی که تحریم جدیدی صورت بگیرد که تاکنون بیش از 15 مورد رخ داده است، دولت مکلف است به بند سوم مصوبه مجلس عمل کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بند سوم مصوبه مجلس می‌گوید که در صورت نقض قرار داد ما باید اقدامات خود را آغاز کنیم البته ما چیزی برای توقف نداریم و اورانیوم غنی شده را نیز تحویل داده‌ایم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تمامی مبادلات با طرف غربی باید به صورت مرحله‌ای صورت بگیرد، گفت: این گفتار نشان از این است که ما باید حواسمان باشد اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما برگ برنده‌ای در دست داشته باشیم.

رسایی افزود: به هر ترتیب  در حال حاضر وظیفه دولت است برای حفظ حقوق مردم با توجه به اینکه روند تحریم‌ها ادامه دارد، به طرف غربی باید فشار بیاورد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: اگر تحریم جدید صورت بگیرد باید ادامه مراحل توافق از سوی کشورمان متوقف شود.

وی ادامه داد: طبق قانون پس از گذشت 6 ماه باید گزارش برجام در صحن علنی مجلس قرائت شود که مهلت آن به پایان رسیده اما گزارشی ارائه نشده است.

رسایی با اشاره به هیات تعیین شده از شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر برجام افزود: طبق گفته بسیاری از اعضای این هیات نقض برجام واضح است، ما می خواهیم بدانیم در حال حاضر هیات مذکور چه کاری می‌کند البته طبق پیگیری که ما انجام داده‌ایم جلسه‌ای تاکنون برگزار نشده است.

وی تاکید کرد: نظارت بر برجام بدون انجام اقدام عملی به ضرر کشور و مردم است.

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: جلسات هیات نظارت بر برجام برگزار شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: اینکه گفته‌اید پلکانی باید مواد غنی شده داده شود فلسفه اش این است که ممکن است آن‌ها با کلک ما به ازای آن را ندهند.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: خوشبختانه وقتی کار جلو رفت آن‌ها قبل از اینکه ما مواد را بدهیم مواد اولیه تهیه کیک زرد را دادند و بعد از ده روز ما مواد غنی شده را به آن‌ها تحویل دادیم.

وی ادامه داد: بنابراین در خصوص تبادلات صورت گرفته در مسیر برجام قانون به نحو اکمل انجام شده است و خلافی صورت نگرفته است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه من موافق نظر شما هستم که وزارت خارجه گزارش تشریحی از اقدامات انجام شده در خلال برجام به مجلس بدهد، گفت: در خصوص برجام نیز مانند بسیاری از موضوعات دیگر هم نکات منفی دیده می‌شود هم نکات مثبت، بهتر است سیاه نمایی نشود.

وی با بیان اینکه یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران بستن پرونده PMD است، گفت: بستن پرونده PMD شاید یک لفظ باشد اما کار ساده‌ای نبود و پرونده بسیار پرمشکلی بود اما تمام شد.

دکتر لاریجانی با اشاره به فروش نفت افزود: آخرین گزارشی که روز گذشته گرفتم، این بود که یک میلیون و هفتصد هزار بشکه فروش نفت صورت می‌گیرد که با فروش معیانات گازی به دو میلیون و سیصد هزار بشکه می‌رسد که این موضوع قبلا نبود.

وی تاکید کرد: فروش نفت نه تنها به صفر نرسید بلکه بیشتر از حد متعارف نیز شد.

رئیس مجلس گفت: برای رسیدن به حد نصاب فروش نفت در اپک باید فرصتی داده شود زیرا باید با تزریق آن برداشت‌ها از سر گرفته شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برجام منافعی برای کشور داشته است، افزود: بسته شدن برخی قطعنامه‌ها مانند 1921 یکی از همین دستاوردها است.

رئیس مجلس با تائید اینکه غربی‌ها در فکر کلک زدن هستند، گفت: ما باید حواسمان جمع باشد و در مقابل آن‌ها مقابله به مثل کنیم. البته باید وزارت خارجه گزارشی به مجلس بدهد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو