bato-adv
کد خبر: ۲۶۸۸۱

فیگارو: همسران کاندیداها از حاشیه بیرون آمدند

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۸۸


روزنامه راستگرای فیگارو چاپ پاریس در تحلیلی به قلم دلفین مینویی فرستاده ویژه روزنامه به تهران به نقش و فعالیت‌های اخیر زهرا رهنورد اشاره می‌کند. این تحلیل اینگونه آغاز می‌شود: انقلاب کوچکی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران:همسران کاندیداها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از حاشیه بیرون آمدند. در میان آنها، زهرا رهنورد،همسر میرحسین موسوی پراگماتیک،به دلیل فعالیت‌ها و حمایت‌ها از همسرش لقب میشل اوبامای ایرانی گرفته است.

در ادامه این تحلیل آمده است: رهنورد با حمایت‌های همه‌جانبه از همسرش با گامهای استوار و محتاطانه در جاده انتخابات قدم برمی‌دارد. دقیقا چند روز پیش در مراسمی در مرکز فرهنگی بهمن-که به مناسبت حضور رهنورد با پارچه‌های سبز رنگ مزین شده بود- او از سوی رسانه‌های داخلی، لقب میشل اوبامای ایرانی را گرفت.در میان جمعیت پرشور، تجمع‌کنندگان در دو دسته ابراز احساسات می‌کردند. زنان شعار می‌دادند:"رهنورد دوستت داریم" و دسته مردان با در دست داشتن تصاویری از موسوی در پاسخ می‌گفتند:"موسوی دوستت داریم" و در نهایت این زوج محبوب با لبخند‌های گیرا ، در مقابل دوربین‌های کنجکاو عکاسان ظاهر شدند.

فیگارو می‌افزاید: این اولین باری است که در طول عمر سی‌ ساله انقلاب اسلامی همسر یک شخصیت سیاسی آشکارا در میان عموم مردم ظاهر شده و اینچنین با سنت در حاشیه بودن "زنان اول کشور" در ایران خداحافظی کرد.در کشوری که زنان بیش از بیش تحت سنت‌ها و رسوم مذهبی قرار دارند،مسیرحسین موسوی در تبلیغات انتخاباتی خود با احترام ویژه به همسرش و دادن اولویت به وی ، در وهله اول میکروفن را به دست او می‌دهد.رهنورد در مراسمی که در سالن فرهنگی بهمن برگزار شد،در مقابل 1500 نفر از هوادارانش اعلام کرد:" ما قوانین ناعادلانه و نابرابر در قبال زنان ایرانی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم."

رهنورد قاطعانه و مصمم اعلام کرد که ایرانی‌ها باید بتوانند شغلی را که مستحق آن هستند،داشته باشند.

و موج خروشان حاضر در مراسم نیز در پاسخ به اظهارات رهنورد فریاد می‌زدند: " رهنورد،رهنورد،برابری مرد و زن".

رهنورد،64 ساله که پس از انتخاب احمدی‌نژاد از سوی دولت به دلیل فعالیت‌هایش در دانشگاه الزهرا مورد تقدیر و تحسین واقع شده بود،این روزها به دلیل حمایت از همسرش و تشویق هواداران موسوی بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرد.اما گفتگوهای علنی هیچگاه واهمه‌ای به دل او راه نمی‌دهد.چند روز پیش او قصد داشت به دلیل اتهامات وارده از سوی احمدی‌نژاد مبنی بر کم‌اهمیت بودن ارزش مدرک تحصیلی وی به دادگاه شکایت کند.

این روزنامه فرانسوی در ادامه می‌افزاید: هرگاه که رهنورد فرصتی پیدا می‌کند اقدامات و فعالیت‌های پلیس در قبال پوشش زنان را محکوم می‌کند.میرحسین،همسر وی نیز متقابلا دستگیری فمینیست‌ها و فعالان مدافع حقوق زنان را محکوم کرده است.از همین روست که بسیاری از جوانان،علیرغم آنکه خاطره کمی از فعالیت‌های او در عرصه مدیریت اقتصاد در دوران هشت سال جنگ ایران و عراق به یاد دارند،شیفته شعارها و اهداف اصلاح‌طلبانه وی شده‌اند.

فیگارو،موسوی را از چهره‌های انقلابی می‌داند که به لحاظ اعتقادی به نسل جدیدی از سیاستمداران پراگماتیک تعلق داشته و قصد دارد با ترکیب ارزشهای انقلاب اسلامی-یعنی همان ارزشهایی که او در زمان شاه برای آنها جنگید- با ارزشهای نوین ،درهای ایران را به روی جهانیان بگشاید. 

فیگارو در ادامه می‌نویسد: موسوی از سیاستمدارانی است که خواهان گفتگو با اوباما و از سرگیری مذاکرات با غرب بر سر پرونده هسته ای ایران است.

این روزنامه در باب نخستین آشنایی رهنورد و موسوی می‌نویسد:رهنورد،مجسمه‌ساز و نقاش و دارای دکترای علوم سیاسی در سال 1969 در نمایشگاهی که به منظور به نمایش‌گذاردن آثارش ترتیب داده شده بود، با موسوی آشنا می‌شود. 

هر دو دارای اشتراکات فکری زیاد در عرصه‌های فرهنگ و هنر بوده و حاصل زندگی آنان سه فرزند است.اگر او برای پوشش،چادر سیاه را انتخاب کرده است، بدان دلیل نیست که فردی افراطی است،در نظر بسیاری از ایرانیان،او نماد یک زن مدرن اسلامی است.

این روزنامه به نقل از فیروزه امینی،یک مادر ایرانی می‌نویسد:درست است که زنان در جامعه ایران دارای محدودیت‌های زیادی هستند اما خوشبختانه در حال حاضر زنان در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مشابه حضوری فعال دارند. در حال حاضر 60 درصد از دانشجویان در کشور را دختران تشکیل می‌دهند و ایرانیان امید دارند که با فعالیت‌های رهنورد زنان به پیشرفت‌های بیشتری دست یابند.

زهرا رهنورد بر این اعتقاد است که زنان ایران در تاریخ این کشور نقش‌های زیادی را ایفا کرده‌اند و زمان آن فرا رسیده است که از حقوق برابری برخوردار باشند. 

این روزنامه فرانسوی در ادامه با طرح مسئله رد صلاحیت 42 نفر از زنان ثبت‌نام کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان می‌نویسد:آیا زمان آن فرا نرسیده است که تغییراتی در قوانین شورای نگهبان صورت گیرد؟ مسرت امیرابراهیمی جامعه شناس ایرانی بر این اعتقاد است که پتانسیل‌های موجود برای کسب عنوان "زن اول ایران" شیوه غیرمستقیمی برای نزدیک شدن به قدرت است.

اما رهنورد در این میدان رقبای زیادی دارد،فاطمه ،همسر مهدی کروبی اصلاح‌طلب از جمله زنانی است که در تبلیغات انتخاباتی در کنار همسرش قرار داشت.همسر محسن رضایی که او نیز از طرفداران فمینیزه کردن دولت است نیز می‌تواند رقیبی برای رهنورد باشد.اما بدون شک هیچ سایه‌ای نمی‌تواند ابهت و جلال زوج محبوب ایرانی یعنی موسوی-رهنورد را در سایه قرار دهد.بسیاری بر این اعتقادند که رفتار موسوی به خوبی بیانگر احترامی است که او برای قشر زنان قائل است و جامعه ایرانی امید دارند که موسوی بتواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

برچسب ها: فیگارو انتخابات
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین