bato-adv
کد خبر: ۲۷۵۳۰۴

مبادا که فراموش شویم

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
یادداشت دریافتی- سالم تولکی؛ اتفاقی در چند پیش اخیر در عرصه انتخابات کشور افتاد که کمتر مورد توجه نشریات  من جمله  روزنامه های اصلاح طلب کشور قرار گرفت.سرنوشت نماینده غرب استان هرمزگان شامل حوزه های بندرلنگه، بستک و پارسیان در هفت اسفند مشخص نشد و به دور دوم در دهم اردیبهشت واگذار گشت.

پس از رقابتی فشرده بین 10 کاندیدای حاضر در عرصه انتخابات  ،دو کاندیدای برتر خالد زمزم نژاد مورد حمایت اصلاح طلبان سه شهرستان و برگزیده شوراهای هماهنگی اصلاح طلبان استان  که نامش در لیست سراسری  امید به چشم می خورد به همراه احمد جباری کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان  وارد رقابت در دور دوم شدند.

غرب استان هرمزگان اینبار انتخاباتی بی نظیر به چشم خود دید.شاید برای اول بار بود که در انتخابات مجلس  مفاهیم اصولگرایی و اصلاح طلبی به نحوی چشمگیرتر وارد بحث ها و ادبیات انتخابات محلی گشت.و تا حدودی از بار تعلقات قومی و مذهبی رای ها کاسته شد.

نخبگان، تحصیلکردگان و اصلاح طلبان سه شهرستان در وفاقی کمتر دیده شده همه همت، تلاش خود را برای پیروزی به خرج دادند. بانوان نیز همگام  با دیگر اقشار وارد عرصه فعالیت های انتخاباتی شدند و این در جامعه ای سنتی پدیده ای تازه بود. شور،شوق و نشاط انتخاباتی روزها و ماه ها در این خطه  از کشور موج می زد. نتیجه نیز پیروزی قاطع تحول خواهان و کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان بود.

در شامگاه دهم اردیبهشت شاهد انفجار شادی در روستاها و شهرهای غرب استان هرمزگان بودیم. خالد زمزم نژاد با اختلافی قابل توجه یعنی  با کسب 60789 رای از مجموع 100000 رای پیروز انتخابات شد. هیئت های اجرایی و نظارت استان مهر تایید بر صحت این انتخابات زدند.

اما در روز 29 اردیبهشت خبرابطال انتخابات از سوی شورای نگهبان همه را در بهت و ناباوری فرو برد. انتخاباتی که مورد تایید هیئت های اجرایی و نظارت استان قرار گرفته بود در کمال شگفتی تنها در عبارتی کوتاه و مبهم به دلیل مخدوش بودن روند برگزاری انتخابات  از جانب شورای محترم نگهبان مورد تایید قرار نگرفت.

در زمانه ای که کشورهای منطقه در نزاع و جنگ های فرقه ای و قومی می سوزند ،این همه شور و نشاط در رقابتی سالم در منطقه ای که دوگانگی مذهبی و قومی نیز وجود دارد، شیعه، سنی، عرب و فارس در کنار هم زندگی می کنند و هیچ نشانی نیز از این اختلافات مذهبی و قومی در عرصه انتخابات به چشم نیامد، اینها همه می توانست مورد مباهات نظام جمهوری اسلامی در منطقه باشد  و یک سرمایه اجتماعی ارزشمند به حساب آید.

اتخاذ چنین تصمیمی از سوی شورای محترم نگهبان بدون ارائه دلایلی واضح  و بسنده کردن به عبارت مخدوش بودن آراء می تواند موجی از یاس، ناامیدی و سرخوردگی را به جایگزین آن همه شور و نشاط و احساس افتخار گرداند.

مردم استان هرمزگان انتظار دارند که روشن تر با آنان سخن گفته شود و خواستار تجدید نظر در این تصمیم هستند.

نیک آگاهیم که این احساس سرخوردگی مخصوصا در مناطق مرزی که از مناطق حساس کشور شناخته می شود و در آن تنوع قومی و مذهبی نیز دیده می شود خدای ناکرده می تواند عواقب زیان بار در پی داشته باشد.

مردم این خطه از میهن اسلامی از مسئولان کشور ریاست محترم جمهور و مسئولان وزارت کشور انتظار دارند حمایت آشکارتری را از آنان به عمل آورند و مجموعه شورای مرکزی اصلاح طلبان کشور و رسانه های اصلاح طلب بیشتر این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

این مردم نباید احساس کنند که از یاد رفته اند همانگونه که به حق و به جد به موضوع مینو خالقی پرداخته شد اینبار نیز انتظار می رود موضوع ابطال انتخابات غرب استان هرمزگان از سوی مقامات کشور و فعالان سیاسی و اجتماعی مورد توجه ویژه  قرار گیرد. تا مبادا که مردم این خطه کشور احساس تبعیض حتی در حد توجه رسانه ای در این موضوع پر اهمیت کنند.
 
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv