bato-adv
کد خبر: ۲۷۵۵۰۱
براساس نتایج گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛

ضربه مهلک احمدی‌نژاد به اقتصاد روستاهای ایران

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
یادداشت دریافتی- مهدی عبداللهی*؛ در دهه اخیراقتصاد روستاهای ایران به‌شدت به سمت ناپایداری حرکت کرده است که آثار این امر به‌سرعت به سمت شهرهای کوچک و کلان‌شهرها در حال گسترش است. طبق آخرین آمارها در پنجاه سال گذشته حدود ۳۴ هزار روستا تخلیه‌شده‌اند ریشه این ناپایداری اقتصادی را می‌توان در چند مؤلفه و شاخص اقتصادی بررسی کرد.

دراین‌باره حسین ایمانی جاجرمی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید «سرمایه‌گذاری دولت به ازای هر روستایی رقمی معادل ۲۰ هزار تومان است، اما برای هر شهری ۸۰۰ هزار تومان دولت هزینه می‌کند که این نشان می‌دهد روستاها عملاً جایگاهی در سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای ما ندارند».

این جامعه‌شناس معتقد است «باسیاست‌های توسعه‌ای که در پیش‌گرفته‌ایم؛ کمر به قتل روستا بسته‌ایم و از معدود کارهایی بود که به‌شدت در آن موفق بودیم. به‌نحوی‌که بایدبه‌زودیشاهدمرگروستاباشیم و اگر یارانه‌ای که شهری‌ها به روستاییان می‌دهند نباشد، برخی از آن‌ها از گرسنگی خواهند مرد».

روستا و روستایی در چنبره بی‌برنامگی دولت‌ها
پایداری اقتصادی روستاها مهم‌ترین عامل ادامه به حیات روستا است. اطلاعات منتشرشده مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که به دلیل عدم تنوع دهی به اقتصادی روستایی، حدود 56 درصد از روستاییان از کشاورزی ارتزاق می‌کنندکه سیاست‌های غلط دولت‌ها موجب کاهش درآمدهای کشاورزان و به‌موجب آن افزایش ناپایداری درآمدی و فقر اقتصادی در روستاها شده است. در دوره 15 ساله بر اساس آمارها میزان هزینه هر خانواده روستایی حدوداً 5 درصد بیشتر از میزان درآمدش بوده است. بخش‌های خدمات و صنعت نیز در همین بازه زمانیبین 21 تا27 درصد از اشتغال روستایی را تأمین کرده‌اند.

علی‌رغم اینکه تنوع دهی به اقتصاد روستایی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدمات و صنعت از دهه اول انقلاب و البته قبل از آن نیز در برنامه‌های توسعه اقتصادی مطرح‌شده بود، اما دولت احمدی‌نژادهم که با شعارهای کاهش شکاف طبقاتی، توجه به عدالت توزیعی و توسعه اقتصادی روستاهاوعده «بهار»می‌داد، نیز نتوانست در این دوره سهم بخش‌های خدمات و صنعت رادر ایجاد اشتغال روستاییان افزایش دهد.

در دوره دولت نهم و دهم بودجه‌های عمومی به‌غلط صرف امور عمرانی و نه «توسعه‌ای» در روستاها شد و موجب شدت گرفتن ناپایداری درآمدی در روستاها شد.


سهم اشتغال بخش‌های مختلف در مناطق روستایی از سال 1382 تا 1393



قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی
مقایسه رشد قیمت تضمینی در هرسال با نرخ تورم سال قبل از آن نشان می‌دهد که بین سال‌های1382 تا 1385 و سال 1389 تا 1392قانون خرید تضمینی رعایت نشده است و قیمت تعیین‌شده کمتر از حداقل قیمت قانونی معین‌شده بوده و به‌نوعی دولت از کشاورزان مالیات پنهان دریافت کرده است.بررسی رابطه مبادله قیمت تضمینی سه محصول مهم و راهبردی کشور شامل گندم، جو و کلزا با شاخص کالا و خدمات مصرفی نشان می‌دهد که در دوره دولت نهم از سال 1385 تا سال 1387 این رابطه به‌شدت، به ضرر کشاورزان کاهش‌یافته است.


مقایسه رشد سالیانه متوسط قیمت تضمینی و نرخ تورم محصولات طیسال‌های1379 تا 1393



قیمت نهادهای کشاورزی
متوسط حسابی قیمت کودهای شیمیایی در کشور از سال 1380 تا 1388 حدود 23 درصد افزایش داشته است که با ازای هرسال 2.5 درصد بوده اما از سال 1388 تا 1393 متوسط حسابی قیمت کود شیمیایی با رشد 17 برابری مواجه بوده است و بیشترین میزان افزایش آن در سال 1391 با رشد 3.5 برابری نسبت به سال 1390 بوده است.

تغییرات متوسط قیمت حسابی و قیمت وزنی انواع كودهای شیمیایی از سال 1380 تا 1393




بیکاری سرپرستان خانوار روستایی در دهک‌های مختلف هزینه‌ای
بر اساس آمار بیش از 76 درصد از سرپرستان خانواده‌های روستایی در دهک یک بیکار هستند، که با توجه به موقعیت مالی این خانواده‌ها، با مشکلات شدید درآمدی مواجه هستند. البته مشکلات مالی و اقتصادی در روستاها فقط مربوط به دهک‌هایکم‌درآمد نیست، بلکه مربوط به تمام روستاییان، اعم از پردرآمد و کم‌درآمد می‌شود.

نرخ بیکاری سرپرستان خانوار روستایی در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در سال 1392 (درصد)


مقایسه میزان درآمد و هزینه خانواده‌های روستایی
مقایسه میزان درآمد و میزان هزینه خانواده‌های روستایی در بازه زمانی بین سال‌های1380 تا 1393 نشان می‌دهد روند تغییرات اختلاف این دو شاخص در سال‌های1383 تا 1393 همواره  6 درصد نزولی بوده تا جایی که در سال 1393 میزان هزینه هر خانواده روستایی از میزان درآمدش، حدوداً 5 درصد بیشتر بوده است که نشان از یک ناپایداری اقتصادیشکننده در خانواده‌هایروستایی دارد.

بررسی نسبت درآمد هر فرد شهری به روستایی در بازه زمانی سال‌های1380 تا 1393 نشان می‌دهدکه این نسبت به‌طور متوسط 9/1 بوده است که بهعبارت ساده‌تر در مقطع موردبررسی درآمد هر فرد شهری حدوداً 90 درصد بیشتر از هر فرد روستایی بوده است. بینسال‌های1387 تا 1389 در بیشترین حد خود قرار داشته است.

نسبت درآمد تعدیل‌شده(بر اساس بعد خانوار) هر فرد شهری نسبت به روستایی


سهم هزینه خوراکی‌ها از كل هزینهخانواده‌های روستایی و شهری

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در بازه زمانی بین سال‌های1380 تا 1393به‌طورمتوسط سهم خوراکی‌ها39.5 درصد بوده است که نشان از یک ناامنی غذایی پایداردر هزینه خانوار مناطق روستایی است. این شاخص بعد از سال 1388به‌شدت رشد کرده است تا جاییکه از 37 درصد در سال 1388 به بیش از 52 درصد در سال 1393افزایش‌ یافته است که مؤید افزایش ناامنی شدید غذایی از بُعد دسترسی اقتصادی به غذا بوده و در سال 1393 این شاخص به بدترین شرایط خود در 15 سال اخیررسیده است.


حمایت‌های مرزی

بررسی نرخ تعرفه محصولات مهم کشاورزی نشان می‌دهد که بعد از سال 1385 و قبل از سال 1393 حمایت مناسبی از تولید داخل در برابر واردات انجام‌نشده است و همین موضوع باعث ایجادضربات زیرساختی به تولید محصولات کشاورزی شده است. ورود 65 درصد کالاهای کشاورزی در سال 1390 با تعرفه 5 درصد شاهدی بر این مدعاست.

نتیجه‌گیری

مرور تحولات حدود 15 سال اقتصاد روستایی ایران نشان می‌دهد دوره 8 ساله ریاست جمهوری دولت احمدی‌نژاد با چالش‌های خاص خود در عرصه‌های مختلف، نقطه عطفی در اداره کلان کشور محسوب می‌شود. در این دوره ورای شعارهای عدالت ورزی و توجه به عدالت توزیعی، رویکرد دولت احمدی‌نژاد در قبال روستاها عمدتاً رویکرد عمرانی بوده است و نگاه توسعه‌ایدرزمینه اقتصاد روستا بسیار کمرنگ می‌باشد.

افزایش شکاف درآمدی بین شهر و روستا، افزایش شدید قیمت نهادهای کشاورزی، عدمتناسب قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با نرخ تورم، وجود ناامنی غذایی در روستاها ، اقتصادی نبودن فعالیت‌های کشاورزی، افزایش بدهکاری کشاورزان به بانک‌ها، و ... نشان از سیاست‌های ناکارآمد توسعه‌ای برای روستاهای کشور در این دورهاست. این موارد ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره­ی اقتصاد روستاهای ایران وارد کرد که تا مدت‌ها شاید نتوان موفق به عبور از این چالش‌ها شد.



*کارشناس ارشد جغرافیا


یک جانباز 70 درصد جنگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
سلام دوستان این همه خودتون را به زحمت نیندازید فقط پیرامون این موارد از طرفداران احمدی نزادبپرسید روزیکه اومدنون چند بود رفت چند /بنزین چند بود چند تحویل داد گوشت چند بود موقع رفتن چند وخیلی چیزای دیگه خونه در تهران وشهرستان متر ی چند بود موقع رفت چند ایشون تقصیر نداره ی گدا زاده که مدیر جامعه بشه همینه چرا در زمان روسای جمهور قبلی باوجود نفت ارزون این مشکلات نبود چون دست ذزد باز نبود مردم بیچاره نمیدونن که ازجیب اونها میدوزدن تا سرمایه دار کلفت تر بشه بعد ی عده بخاطر منافعشون طرفداری میکنن مملکتی که 50 سال عقب افتاده میخوان ظرف سه سال روحانی درستش کنه محاله منتظر نباشید ریس جمهور بعدیم بیاد مشکله فعلا همینکه تورم مهار شده وقیمتها ثابت شده شکرگزار باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
چه خنده دار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان‌مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و 100 روزه وجود دارد.
ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشکل دارند این معضلات را حل کنیم.
حمید-ا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
آخه بنده خدا نمیدونست با آدمهایی مثل شما روبرو هست که همواره چوب لای چرخ میکنید.کاسبان تحریم!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
تمام طرفداران احمدی نژاد که با عنوان ناشناس کامنت گذاشتند همت و هو البصیر هستند اصلا" نگران نباشید تعدادشون مثل آمارهای دروغی احمدی نژاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
تیمی کار می کنند. تو محیط های مجازی به هم اطلاع میدن یکدفعه میریزن تو سایت. البته هر کدوم با چند اسامی مختلف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
خخخخخخخخخخخخخخخ
ایول
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
اگر می خواهید از ریاست جمهور دوره قبل یاد کنید . تصور کنید هزاران لودر و غلتک جغرافیای ایران را ویران کرد . این تخریب به مراتب سهمگین تر از حمله مغول و تاتارها به ایران بود. تاریخ ایران به یاد ندارد طی 8 سال تا بدین اندازه اختلاس و رانت و غارت بیت المال صورت گرفته باشد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۳
ناشناس
Germany
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
روستا ها فراموش شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
اين دوست تحليلگر احتمالا از پشت ميز اتاقش به اين نتايج عجيب دست پيدا كرده.
چون اگر به يكي از روستاهاي كشور سفر كند ، بصورت ميداني با نتيجه اي معكوس مواجه مي گردد.
همه روستاييان براي بازگشت احمدي نژاد لحظه شماري مي كنند.
جوان اهل تسنن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
70 درصد این روستاها که شما میخواهید ازش رای جمع کنید جز روستاهای سنی نشین است .ماجوانان اهل تسنن هیچ گاه به شما روی خوش نشان نمیدیم !
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ناشناس 15:55
این آقا بلایی به سر صنعت و کشاورزی آورد که بنده خدا روستاییان به همین 45 هزار تومن محتاجند از این میترسند که مبادا یارانه شان حذف شود و مضافا اینکه احمدی نژاد با شعار افزایش یارانه هم داره میاد.
اگه به رفرندوم و نتیجه دریافت یارانه سوئیس دقت میکردی متوجه میشدی که مردم سوئیس چقدر به فکر آینده و نظام شان هستند ولی ما چی؟
امیر ازقم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
در رسانه ها می شنویم که درآمد نفتی در دوران احمدی نژاد حدود ۸۰۰ میلیارد دلار بوده است و کسی بغیر از خودی ها نمی داند چه بلایی بر سر این همه پول آمده است.

:small_red_triangle:حال چگونه می توانیم بزرگی این عدد را درک کنیم ؟

:e:برای درک این مقدار پول بهتر است نگاهی به هزینه بزرگ ترین پروژه های جهان بیندازیم و تصور کنیم با این پول چه میزان آبادانی را برای این کشور و مردم ایران می شد به دست آورد:

:2۲میلیارد دلار : هزینه تونل ۵۲ کیلومتری کانال مانش که فرانسه را به انگلستان متصل می‌کند و در زیر کف دریا حفر شده‌است.

:70 میلیون دلار : هزینه ارسال کاوشگر مریخ پیما توسط هند

:380میلیون دلار : قیمت هواپیمای ایرباس ۳۸۰، بزرگ ترین و مدرن ترین هواپیمای مسافربری جهان، هواپیمایی امارات در یک قرارداد ۵۰ عدد را به ارزش ۲۳ میلیارد دلار سفارش داده است. به همراه کلیه لوازم.

:1/5 میلیارد دلار : هزینه ارسال کاوشگر به ستاره دنباله دار روزتا، به عنوان بلند پروازانه ترین پروژه فضایی جهان

:1/5 میلیارد دلار : هزینه ساخت برج خلیفه دوبی، بلندترین برج جهان

:s3/5میلیارد دلار : فرودگاه کوالالامپور مالزی با ظرفیت ۳۹ میلیون نفر

:7 میلیارد دلار : هزینه ساخت فرودگاه جده عربستان با ظرفیت جابجایی ۱۸ میلیون مسافر در روز
۱۲ میلیارد دلار : هزینه برگزاری المپیک لندن ۲۰۱۲

:: ۲۲ میلیارد دلار : هزینه ساخت کانال زیردریایی مانش به طول ۵۱ کیلومتر همراه با خطوط ریلی پرسرعت

: میلیارد دلار: هزینه ساخت شهر تجاری کره جنوبی در سئول به عنوان قطب تجاری شرق آسیا

:small_red_triangle: ۳۰۰ میلیارد دلار: هزینه ساخت شبکه ریلی پرسرعت چین به طول ۲۵۰۰۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت که در ۱۵ سال هزینه می شود. دولت چین سالیانه بین ۱۴ تا ۲۵ میلیارد دلار برای ساخت این پروژه عظیم هزینه می کند.

::۳۰۳ میلیارد دلار: کل بدهی کشور یونان که بزرگ ترین بحران مالی را در اروپا و جهان در هشتاد سال اخیر به وجود آورده است.


::آیا هنوز هم درک درستی از ۸۰۰ میلیارد دلار دارید؟:

:در دوران احمدی نژاد حتی یک فاز پالایشگاهی عسلویه راه اندازی نشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
امیر جان در دوره مموتی درسته فاز های عسلویهع خوابید درسته مشعل الکی و دروغین روشن شد ولی از اون 700 -800 تاش حدود 600 تاش خرج این شد که خود مموتی به فضا پرتاب شه برای مدیریت جهانی اما بلاد کفر با تحریم ها نذاشتن و ما میمون پرتاب کردیم تا مشت محکمی در دهان دشمنانمون باشه.100 تاشم خرج تونل زمان شده بود تا در مموتی در فضا در یک لحظه به همه جا سر بزنه
ناشناس
United States of America
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
امیر جون همه اینها که گفتی نصف رقم فساد کرسنت هم نمیشه
امیر ازقم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
اولا اینکه کرسنت فساد نبود
قرار داد بود که شما لغو کردید
درثانی کل جریمه 31میلیارد دلار است نه 800 میلیارد دلار
بعدا شما که کرسنت رالغو کردید چی جایگزینش نمودید؟
هیچی
بعدا ضرر اجرا نشدن قرار داد های کرسنت بیشتره یا برداشت 150میلیارد دلاری کشورها از منافع مشترک درغیاب ایران ؟؟؟؟
بازم هیچی
اصلا شماچندتا شرکت را آوردید تو داخل ؟؟؟؟هیچی
فقط فساد و تحریم دستاوردتون بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
این آدم بی فکر کجا رو خراب نکرده ؟؟!!
وای به حال تو احمدی نژاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
تو انتخابات سال 96 این تحلیل ها راست آزمایی میشه ان شاالله
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
فلنكه ضربه رو روحاني زد به ملت!!!!!!!!!!!!!!!

لااقل از احمدي نژاد خيري به ملت رسيد ولي از روحاني جز حذف يارانه ها و كاهش سود بانكيو افزايش احتمالي بنزين كه بزودي اجرا ميشه و افزايش هزينه هاي برق و گاز و ... كه اصلا هم اطلاع رساني نميكنه و مردم غافلند، چي به ملت رسيد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
زرررررررررررررررشکاینکه بنزین 10 برابر شده دردولت شما از 60(1384) تومان لیتری کردید 400 یعنی7/6برابر! خب یارانه را شما 7/6برابر کردید ؟دراین دولت بر طبق قانون هدفمندی یارانه ها تقریبا به فوب یعنی هزارتومان رسیده ! آقای بذرپاش سوال اساسی اینجاست 7/6برابر بیشتر است یا5/2برابر ؟
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
احمدی نژاد چیزی برای بذل و بخشش گذاشت مگه ؟
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ملتی که دنبال مفت خوری باشند باید آخر به ....خوری بیفتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
هر جا سخن از کاهش سود بانکیست همت مصیبت میخواند. از مردم سوئیس یاد بگیر یارانه یارانه نکن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
همت کن ای همت... نون بازوت و بخور ...تو میتوانی همت
حمید-ا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
برو اول سطح سواد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نوشتاری خودت را بالا ببر بعد اظهار نظر کن. چاپ لوسی هم حد و اندازه داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
فراروی فتنه ای هی علیه احمدی نژاد تیتر بزن به حسابت خواهیم رسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
همت جان فقط کار وتلاش صادقانه
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
اين دولت كلاهبردار باكلاسه
اون دولت شخص حقيقي خورد اين دولت حقوقي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باز صد رحمت به احمدي نژاد كه ازش چيزي ميماسيد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ساسان
Germany
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
آقای محترم؛ این یارانه ها از اولش اشتباه بود این سنگ بنا رو اشتباه احمدی نژاد گذاشت و گند زد و هر روز این یارانه ها حذفش بیشتر خواهد شد تقصیری از دولت فعلی نیست. باید این کاهش صورت بگیره.
مهدی مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
خودتونو بکشین هم احمدینژاد بیاد و رد صلاحیت نشه رای میاره.. حالا هر روز آمار مهلک بدین
ناشناس
-
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
خدا از احمدینژاد نگذره ما که نمی گذریم ازش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
نترس نمیگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
بابا بس کنید دیگه عوض اینکه اینقدر همه تقصیرها رو گردن دولت قبل بندازین بگین خودتون برای مردم چیکار کردین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
دولت تدارکات چی بیشتر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
او نه تنها روستا را بلكه كل كشور عزيزمان را به نابودي كشاند
عسكري
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
اگر یارانه‌ای که شهری‌ها به روستاییان می‌دهند نباشد، برخی از آن‌ها از گرسنگی خواهند مرد!!!!!!
ببخشيد اونوقت شهر ها از كجا ميارن؟حتما ميگيد ماليات!!!! بعد اين ماليات حاصل كارخانه ها وسرمايه گذاري هايي نيست كه با فروش نفت همين مناطق اكثرا روستايي بدست اومد؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
خوبه که خودتون اشاره کردید احمدی نژاد روستا های دور افتاده رو عمران کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
جمع کنید این استدلالهای کشکی تون رو خود روستایی ها الان خواستار بازگشت احمدی نژادن و از کارای روحانی خسته شدن بسیاری از اقوام من روستانشین هستن و جمعیت زیادی دارن ضربه مهلک رو از کسی خوردن که یارانشون رو قطع کرده و بیکاری رو براشون به ارمغان اورد ولی چه فایده تنها چیزی که برای دولت ما مهمه پیروز شده توی انتخابات سال بعده و برای مردمم پشیزی ارزش قائل نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
شما نگران مردم نباش ! انقدر حرص نخور آب رابریز اونجا که میسوزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
سنگ بنای گداپروری رو محمود شما گذاشت .همون بودکه مردمو وابسته کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
بابا شما هم پدر ملت رو درآرودید. نزدیکه 4 ساله تموم شه مدام میگید محمود محمود. خودتون چکار کردید برای ملت. محمود تموم شد. خودتون با قول صد روزه اومدید که مشکلات زمان محمود رو حل کنید. ملت همه مشکلات رو می دونن نیاز نیست شما تعریف کنید. اگه قرار بود یکی بیاد و مدام بگه دولت قبل بد بود که حاج محمود اینو بهتر از شما بلد بود.
ناشناس
United States of America
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
بسیار حرفت درسته اما مگه نشنیدی میگن نرود میخ آهنین بر سنگ. شما هم داری با یه مشت ساپورت پوش سجده کننده آمریکا اینو میگی نه مردم. حساب برخی کامنت گذارهای مرفه و سوسول و اصلاح طلب از ملت عزیز و در رنج ایران جداست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
همت با اسم خودت بیا کسی کارت نداره
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
آقا بفهمید خواهشا...
احمدی نژاد سه ساله رفته.
سه سال میدونید یعنی چقدر؟؟؟؟؟
روحانی چه گُلی به سر ملت زده؟
بعد سه سال میان میگن احمدی نژآد ضربه مهلک(!!!!!!) به اقتصاد روستاها زده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
الان باز یه عده میان میگن آقای روحانی کو عمل یا همون شعار 83 که به سید میگفتند همش حرف همش حرف
البته سید هم برگشت گفت که : انشالله بعد از من میایند کسانی که عمل کنند دیدیم آمدند و عمل کردند !
تورم 12 درصدی شد 45
نرخ رشد 6درصدی شد 6/8-
نقدینگی از 60 هزار حدود 7برابر شد وبه 460 هزار رسید
انواع اقسام تحریم ها و فساد ها و سوئ مدیریت ها که نیاز به گفتن نبوده متاسفانه جایی نبوده که عملگراها در اون عمل نکنند .
اینم خواسته ی کسانیکه سال 83 به خاتمی میگفتند کو عمل و همش حرف همش حرف!
البته این کسانیکه این حرف را میزنند حامیان روحانی نیستند و بیشتر طرفداران تحریم و فساد هستند!

البته برخی از وعده های روحانی که عملی شده را میشماریم
1- کاهش تورم
2-ثبات در بازار ارز
3-کاهش نرخ ارز
4- ثبات دربازارهای مختلف
5-احیای سازمان برنامه ریزی و بودجه
6- احیای تالاب ها و خصوصا احیای نسبی دریاچه ی ارومیه
7- مقابله با آلودگی هوا با حذف بنزین های سرطانی
8-خارج کردن ایران از انزوا
9- خارج کردن ایران از تهدید برای جامعه ی جهانی
10- توافق هسته ای
11- برداشتن تحریم ها ( تمامی گشایش ها را در 3ماهه ی اول اجرای برجام در کامنت های خبر های قبلی شرح دادم کسی هم ادعا داره بازم براش ذکر میکنم البته این افراد هیچگاه متذکر نمیشند )
12- افزایش راتبه ی اعتباری ایران از Cبه b+در آخرین گزارش اعتبار سنجی موسسه ی استاندارد اند پرز
13- افشای فساد ها ی دولت تحریم وفساد
14-مقابله با موسسات غیر مجاز مالی تشکیل شده توسط نهادها و ارگانها
15- قطع دست دلال ها از اقتصاد ایران
16-تلاش شبانه روزی برای افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی البته به علت شرایط دوران تحریم این اقدام به کندی انجام میشود ولی دولت همه ی تلاش خود را میکند و انجام خواهد داد

حالا دوستان و حامیان عملگراها (تحریم وفسادی ها) بگویند محمود به کدوم وعده ی خود عمل کرد ؟
کو استفاده نکردن از بیت المال برای مصارف شخصی مخصوصا سفر خانوادگی به نیویورک
کو ایجاد 16 میلیون شغل در 8سال
کو دستمال کاغذی شدن دلار
کو پاچیدن نظام لیبرال دموکراسی (آمریکا )
کو قله های موفقیت
کو هر کودک 1میلیون تومان
کو سهام عدالت
کو ساده زیستی و مبارزه با اشرافیت
کو زمین 2000متری به هر خانواده
کوبرخورد نکردن با جوانان به دلیل پوشش
کو کاغذ پاره بودن تحریم ها
هیچ کاری نکردند این آقایون عملگرا (تحریم وفساد ) جز نابودی 860میلیارد درآمد کشور و 100 میلیارد حاصل فروش اموال دولتی !
اینم نتیجه عمل و خواست کسانیکه سید را متهم به شعار زدگی میکردند !
براستی دلتون برای عمل کردن از نوع بالا تنگ شده ؟؟؟؟؟؟
پاسخ به علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
این مردم نجیب بود ه اند فرق به خارج رفته گان دولت اصلاحات با دولت ننگ وعار راستی قبلی در همین است دزدیها وغارتهای بیشمار بیت المال وغیره وحوادث انها در ان زمان مگر از ذهن مردم فهیم وشریف ایران زدودنی است✍حال عد های از افراد چاپلوس ومتملق به ظاهر تحصیل کرده عده ای معلوم الحال را دریک محیط بسته ونمایشی به دور خود جمع میکنند واز اقدامات این دولت به اصطلاح خودشان انتقاد میکنند::به وهم وخیال خود مردم را عوام ونادان حساب میکنند در حالی که این عناوین شایسته خود انهاست یکی از تئوریسینهایسش افاضه کلام میفرمایند که این بار از تلگرام شکست خوردیم.نمیخواهد بگوید که د دگم اطلاعاتی که ما در رسانه وصدا وسیما ایجاد کرده بودیم تلگرام این فضا را در نوردید ومردم به هم اطلاعات صحیح داد ند وما رسوا شدیم:در واقع تلگرام زنگ رسوایی جناح انحصار طلبان را دربین مردم به صدا دراورد:wیکی دیگر از این بزکواران میفرماید مردم کاره ای نیست:بر شاخ مینشیند وبن میبرد:bg:ودیگران نیز بر فهم وشعور مردم نسخه شفابخش می پیچد ومی گوید که قرار بود وضعیت معاش مردم بهتر بشود پس چه شد؟:حال که تحریمها برداشته شد چرا سفره مردم رنگین نشد:غافل از اینکه مردم بر این حیله ها حقه بازی انان واقفند::ما میدانیم که شما ها قبل از این دولت بلیی بر سر مردم وکشور اورده اید ده تا دولت اتی هم این خرابیهای شما را نمی توتند جبران کند !انها خود به نیکی این کار را میدانند.همین که مردم بتوتنند ار هوای وفضای ایجاد شده نفسی تازه کنند برای انها نعمتی است.تورم در زمان دولت تهمت وافتراء ودروغ 40درصد بود ولی الان 15 درصد اگر خدای نا کرده حاکمیت شما ادامه داشت الان مردم به روز سیاه افتاده بود ایا این رنگین شدن سفر های مردم نیست::دومیلیارد دولاری که دولت تند رو از امریکا اوراق قرضه خرید والان توسط دولت امریکا به بهانه پرداخت خسارت به حادثه دیده گان امریکا ظبط شد سرمایه این مردم بود که توسط شماها انجام شده است حال دولت فعلی وبر جام را مقصر میدانید:inخجالت خوب چیزی است برای فهمیده ها::من نمیدانم ما در برجام چه از دست داده ایم::چیزیرا از دست داده ایم که طبق فتوای رهبری معظم نمیخواستیم و5+ا چیزی بدست اورده که تحصیل حاصل بوده .ایا فهمیدن مسئله به سادگی سخت است:iدر عوض کشور ما از زیز فصل هفتم شورای امنیت خارج شد وفصل جدیدی با شورهای غربی ودنیا برای روایط سیاسی واقتصادی وفرهنگی باز شد .روایط ایران فقط با امریکا نیست .فرض براین باشد که کلا با
امریکا قطع رابطه باشد .ما اصلا روابط تجاری انچنان با امریکا بعد از انقلاب نداشته ونداریم.چرا مخالفان دولت ومردم روی روابط با امریکا مانور میدهند .خوشان به نیکی میدانند چرا/؟اگر روایط با امریکا به کشور ونظام اسلامی ایران ضرر دارد چرا اجازه دادید دولت قبلی در امریکا سرمایه گذاری کند ؟ تا اینکه الان سرمایه مردم بلوکه شود:i:م
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
چطور بعد از 37 سال میگید شاه مملکت رو خراب کرده بعد از سه سال از فاجعه احمدی نژاد دیگه نباید گفت؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
حرفی برای گفتن ندارم:
"کارشناس ارشد جغرافیا"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
آمار اقتصادان ها هم همین را میگه اونجا هم حرفی برای گفتن نباید داشته باشید
تورم 45درصد
نرخ بیکاری 12/7
نرخ رشد اقتصادی 6/8-
دلار 4100
.....
اونجام حرفی برای گفتن ندارید با اون درآمد نجومی فقط فساد بود و فساد بود فساد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
نشان از سواد پایین شماست
جغرافیای اقتصادی میدونی چیه؟ دلواپس
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
وقتي كارشناس جغرافي در مورد استراتژي اقتصاد و مسايل سياسي اجتماعي نظر ميدهد و شما نيز بعنوان يك مبحث علمي آنرا نشر ميدهيد،واقعا" وزن خودتان را در عوام فريبي نشان ميدهيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
نترس انقدر گند کاری کردید که حتی کارشناس گیاه شناسی هم میتونه بر ضدشما تحلیل بده ماشالله جز تحریم وفساد عملکرد درخشانی نداشتید
ناشناس
Germany
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
حمید جان این نشون دهنده بیسوادی و نااگاهی و جهل و بی اطلاعی شماست که نمیدونید حوزه تحقیقات و مطالعه و پژوهش یک کارشناس ارشد جغرافیا چیست کجاست در چه مواردی است و احتمالا تفکر و داشن شما در حد همون جغرافیای دبستان اس. پس بهتره وقتی که در چیزی اینقدر بی اطلاع و کم سواد هستید اینجور قاطعانه نظر ندید و به جاش برید کمی مطالعه کنید که از جهل و نااگاهی دربیایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
مفت خورهاي تنبل احمدي نژاد محبوب است
کارشناس اقتصاد بازار
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ما دست اندازی به بیت المال نداشتیم که مفت خور خطاب میکنی ! ولی اون دولتی که معاوناش و وزیراش همه در فساد اختلاس دست داشتند دول ت شما بوده.پس اونچیزی که برازنده ی شما تحریم وفسادی ها هست به دیگران نسبت ندهید
ناشناس
United States of America
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
خب شد گفتید وگرنه ما همه روستائیان ایران تصیم داشتیم سال دیگه به احمدی نژاد رای بدیم از شما متشکریم که ما رو آگاه کردید ببخشید بیشتر از این نمی تونم صحبت کنم اشک تو گلوم جمع شده بقض چشمامو فوشار میده من میرم توبه کنم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
«نه» مردم سوییس به یارانه ٢٥٠٠ دلاری!
کد خبر: ۲۷۵۴۲۱
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
مردم سوییس روز گذشته در رفراندوم مربوط به پرداخت یارانه ٢٥٦٣ دلاری از سوی دولت به هر شهروند سوییسی شرکت کردند و به این طرح «نه» گفتند. در این رفراندوم ٧٨‌درصد مردم سوییس رأی منفی به صندوق‌ها ریختند.

این طرح که توسط گروهی از روشنفکران پیشنهاد شده است که تاکید می‌کند مردم این کشور با وجود دریافت این مستمری بازهم تمایل به کار کردن و ادامه اشتغال خواهند داشت، با نظر موافق سیاستمداران چپ گرا و راستگرای این کشور روبه‌رو نشده است.

این پیشنهاد بر اساس یک نظرسنجی ارایه شده است که نشان داد اکثریت ساکنان سوییس حتی اگر پرداخت درآمد تضمین شده به آنها تصویب شود، به کار کردن یا جست‌وجوی کار ادامه خواهند داد. این طرح از این جهت در سوییس به همه‌پرسی گذاشته شد که ١٢٦ هزار امضا در حمایت از آن جمع آوری شده بود. براساس قانون اساسی سوییس، در صورتی که حداقل ۱۰۰ هزار نفر در سوییس طرحی را امضا کنند این طرح پس از همه پرسی عمومی به قانون تبدیل می‌شود.

از جمله افرادی که این طرح را امضا کرده‌اند اوزفالد سیک وزیر سابق در کابینه سوییس است.

به گزارش رویترز،‌ براساس این طرح قرار بود که به هر سوییسی بالغ که به سن کار کردن رسیده باشد، مبلغ ٢٥٦٣ دلار پرداخت شود و به هر کودک زیر ١٨ ماه نیز ٦٥٠ دلار پرداخت شود. در پرداخت این مبلغ نیز معیارهایی نظیر این‌که فرد مذکور چقدر کار می‌کند به هیچ وجه لحاظ نشده بود. حامیان این طرح بر این عقیده بودند که این کار دولت سوییس موجب افزایش سطح رفاه مردم و کیفیت بیشتر خدمات رفاهی و همچنین همبستگی بیشتر میان شهروندان سوییسی خواهد شد؛ اما شهروندان سوییسی با رأی خود نشان دادند که علاقه‌ای به دریافت پول مفتی که برای آن کار نکرده باشند، ندارند.

دولت سوییس یکی از اصلی‌ترین مخالفان این طرح بود. دولت سوییس بر این عقیده بود که این طرح هزینه بسیاری بر دوش دولت تحمیل می‌کند و اقتصاد کشور را تضعیف خواهد کرد. در نظرسنجی‌هایی هم که از مردم سوییس صورت گرفته بود، این‌گونه مشخص شد که از هر ٥ شهروند سوییسی ٤ نفرشان با این طرح مخالفند.

حامیان طرح پرداخت یارانه بر این عقیده بودند که در عصر حاضر بیشتر کارها به ماشین و دستگاه‌ها سپرده شده و کار کمتری برای آدم‌ها باقی‌مانده است؛ البته هیچ‌یک از احزاب صاحب کرسی در داخل پارلمان این کشور از این طرح استقبال نکرده‌اند. مبتکران این طرح اعلام کردند كه میزان یارانه مورد اشاره توسط آنها اجازه یک زندگی معقول را به مردم خواهد داد. این طرح در‌ سال ۳۰‌هزار فرانک به هر فرد پرداخت خواهد کرد که تنها مقداری بالاتر از خط فقر ۲۹‌هزار و ۵۰۱ فرانکی‌ سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

براساس دفتر آمار ملی، در‌ سال ۲۰۱۴ نزدیک به یک‌هشتم از جمعیت سوییس زیر خط فقر بوده‌اند که این میزان بیشتر از فرانسه، دانمارک و نروژ بوده است. در میان افراد بالای ۶۵‌سال نیز از هر ۵ نفر یک نفر در خطر فقیر شدن قرار دارد. بازل‌هائنی، نظریه‌پرداز این طرح بود که روز گذشته با پذیرش شکست خود در عین حال تأکید کرد که به یک پیروزی اخلاقی دست یافته ‌است. او در گفت‌وگو با سازمان پیش‌بینی‌های جهانی گفت که روی حمایت ۱۵‌درصد حساب می‌کرده که اینک با حمایت ۲۰ تا ۲۵‌درصد از مردم روبه‌رو شده‌ است. او گفته‌ است وقتی علاقه رسانه‌هاي خارج از کشور را مشاهده کرده توانسته مدعی شود کشورش در یک روند رو به جلوست.

کشور سوییس نخستين کشوری است که رفراندومی را با تأکید بر دریافت درآمد غیرمشروط برای همه مردم این کشور برگزار می‌کند با این حال کشورهای دیگر مانند فنلاند هم در حال بررسی این طرح هستند. کابینه دولت سوییس نیز اعلام کرده است که هدف اصلی این طرح را قبول دارد اما این طرح هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۸‌میلیون فرانک سوییسی را هر‌ سال به دنبال دارد که اقتصاد کشور را تضعیف می‌کند و افراد کم‌درآمد را نسبت به کار دلسرد می‌کند.

اگرچه اکثریت مردم سوییس به این طرح نظر مخالف ابراز کردند، اما برخی از شهروندان سوییسی نظیر اولیویر که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده درخصوص رأی خود گفته است: «من به این طرح رأی مثبت دادم چون معتقدم که این طرح باعث می‌شود که بتوانم به جای این‌که برای تأمین مایحتاج زندگی‌ام کار کنم، به علایق زندگی‌ام بپردازم و یارانه دولت را دریافت کنم».

در مقابل او زنی که به این طرح رأی منفی داده بود، معتقد است: «این طرح حقیقتا خطرناک است چراکه به محض این‌که فرد اطمینان حاصل کند که نیازهای اولیه‌اش از سوی دولت برآورده می‌شود دیگر در مقابل نیازهای دیگرانی که نمی‌توانند از پس مسئولیت زندگی خود برآیند، احساس مسئولیت نخواهد کرد».

به‌ هر حال همه‌پرسی یک بخش رایج در دموکراسی مستقیم سوییس است؛ به‌طوری که سالانه چندین بار رأی‌گیری از مردم انجام می‌شود. ایده پرداخت یارانه نقدی به شهروندان در کشورهای دیگری نظیر کانادا، هلند و فنلاند نیز علاقه‌ها را به خود جلب کرده است به‌طوری که مطالعات اولیه درخصوص این طرح از ‌سال گذشته آغاز شده است.

سوییس درسال‌های گذشته در رتبه‌بندی هشت زیرمجموعه اقتصاد، حکومت، آموزش، بهداشت، امنیت، آزادی فردی، سرمایه اجتماعی و فرصت شغلی درردیف کشورهای اول دنیا قرارداشته و درسال ٢٠١٤ از این نظر بعد از نروژ دوم بوده است
منبع: روزنامه شهروند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
"جغرافیا"
من هم کارشناس ماست بندی هستم! و به نظرم در حوزه نفت دولت قبلی خوب عمل نکرد!!
رای روستاها مشخص می کنه چی به چیه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
یه چیزی بنام جغرافیای اقتصادی داریم خدای علم
ناشناس
Germany
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
واقعا متاسفم که در مملکت ما افرادی زندگی میکنند که حتی از ابتدایی ترین مسائل هم اگاهی ندارن. رشته جغرافیا ده ها گرایش داره و باور کن که منظور اون کوه و دریاچه ها که توی دبستان خوندی رو بهش نمیگن جغرافیا. جغرافای شهری میدونی چیه؟ جغرافیای روستایی میدونی چیه؟ جغرافیای گردشگری میدونی چیه؟ جغرافیای اقتصادی میدونی چیه؟ جغرافیا و برنامه ریزی شهری میدونی چیه؟ جغرافیا و توسعه روستایی میدونی چیه؟ تو حتی ماست بندی هم بلد نیستی و مطمئنا یه دبه شیر رو بهت بدن نمیتونی ازتوش یه کاسه ماست دربیاری
رضوان
Germany
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ضربه مهلك رو احمدي نژاد زد به روستاها !!!!!
ضربه نهايي و روحاني زد به مردم و از كمر نصف شدن
كو وعده هاي سر خرمن
كليد تدبير و اميد شكست هرچند هم از اول كليدي در كار نبود
دروغگوي باكلاس
خخخخخخخخخ
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
از این پیرپاتالهای سرمایه دار توقعی نداشته باشید مردم در انتخابات آینده جواب کلید های بی تدبیری و دروغ و خلف وعده های این دولت را خواهند داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
توهم بر تحریم وفسادی ها عیب نیست !
آدم سرمایه دار باشه بهتر است از دزد اختلاسگر
هوالبصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
هر ادم بی نام و نشونی می آید و از رییس جمهور سابق این مملکت که همین الان بالای 25 میلیون رای در سبد دارد انتقاد و فحاشی می کند . آخر کارشناس ارشد جغرافی در حد و اندازه انتقاد از دکتر احمدی نژاد است؟!!
مردم خودشان خوب قضاوت می کنند البته اگر مثل تهرانی های عزیز ! خوشی زیر دلشان را نزده باشد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
نه 70میلیون رای داره ! دربهترین شرایط 29درصد از 50 مسلیون رای داره یعنی زور بزنه 14میلیون !
از انتخابات اسفند معلومه که چقدر حرف شما دقیقه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
نام ونشان تو چیست ؟ حضرت والا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
بگید از دکتر اینطور بهتر که همه برن تحقیق کنن وببیند شما راست میگید یا ما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
احمدی نژاد نه تنها روستا را بلكه كل كشور عزيزمان را به نابودي كشاند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
من کارشناس اقتصاد کشاورزی هستم. جدای از مطلب عنوان شده اینگونه نظرات در حیطه تخصص کارشناس جغرافیا نیست. این هم از آفت های کارشناسی در مملکت ماست که هرکس از هر دری نظر می دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
عزیزم کارشناس با مدرک کارشناسی فرق میکنه ها. شما از اون لیسانسه های خیلی با سوادی فقط کشف نشدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
نخیر...بدجوری ترسیدین...تو روستای ما احمدی نژاد یه مسجد درست کرده و چندتا خیابان آسفالت کرده که مردم همیشه اونارو میبینن و برای احمدی نژاد درود میفرستن. بنده های خدا این چند سال اخیر دلشون به همین یادگارهای احمدی نژاد خوشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
ببینید دلواپس های پایداری چی اونوقتی مموتی میتونست رای بیاره که هنوز رای حق الناس نشده بود و میشد رای ها را مهندسی کرد ولی از وقتی رای ها حقالناس شد و دیگه نمیشه اونها را مهندسی کرد باید همتون دسته جمعی برید غاز بچرونید حالا یا تو روستا یا تو شهر
ناشناس
United States of America
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
قیافه شیش در چهارتون با اینهمه جلز ولزی که راه انداختین بعد از اعلام نتایج آرای ویرانگر 96 دیدنیه. سیلی که هر چی آمریکاپرست اشراف مسلکو عین خورده برگ میشوره و با خودش میبره. پدری از مردم درآوردین که حقا" روی احمدی نژاد سفید شد. یه سر بازار بزن ببین چه بلایی به سر اقتصاد آوردین از شدت رکود فقط و فقط برای اینکه پولها جمع بشه تو بورس جون جونیتون.
مجله فرارو