bato-adv
کد خبر: ۲۷۵۸۹۰
کارشناسان اقتصادی در گفتگو با فرارو بررسی کردند

تبعات تعطیلی جمعه و شنبه بر اقتصاد ایران

«این فرهنگ که این همه تعطیلی در کشور وجود دارد اشتباه است و هزینه های بسیار گزافی به کشور تحمیل می کند و باید برای آن تصمیم جدی گرفت. این تعطیلات با روح کار و تلاش تقابل دارد و درست نیست که مدام به تعطیلات اضافه شود.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
فرارو- یک استاد دانشگاه ضمن مخالفت با تعطیل کردن روز شنبه به جای پنج شنبه گفت: «این فرهنگ که این همه تعطیلی در کشور وجود دارد اشتباه است و هزینه های بسیار گزافی به کشور تحمیل می کند و باید برای آن تصمیم جدی گرفت. این تعطیلات با روح کار و تلاش تقابل دارد و درست نیست که مدام به تعطیلات اضافه شود.»

علیرضا خائف عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران در خصوص پیشنهاد اخیر این کمیسیون مبنی بر تغییر تعطیلات پایان هفته اظهار داشت: ما تنها کشور اسلامی هستیم که در آن پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. البته برخی ادارات و شرکت‌ها پنجشنبه‌ها نصف روز فعالیت می‌کنند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در همه جای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و چون در ایران تعطیلات آخر هفته پنجشنبه و جمعه است از لحاظ اقتصادی این امر سبب شده که ما عملا 4 روز تعطیل باشیم و 2 روز از بازار جهانی عقب بمانیم. لذا ما به دنبال آن هستیم که این عقب ماندگی را به یک روز برسانیم و با توجه به اهمیت نماز جمعه پیشنهاد دادیم که دو روز جمعه و شنبه تعطیل باشند.

وی افزود: به نظر می رسد نظر دولت در این  خصوص مثبت است زیرا هفته گذشته در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق تهران دکتر نعمتی معاون رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی از این پیشنهاد استقبال کرد.

آیا طرح تغییر تعطیلی در کشور از پنج شنبه و جمعه به جمعه و شنبه به لحاظ اقتصادی مناسب است؟

در ایران عده ای فقط به دنبال تعطیل کردن هستند

دکتر حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «اینکه گفته می شود روزهای شنبه در خارج از کشور تعطیل است واقعیت ندارد. البته نهادهای دولتی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند اما بخش خصوصی که در واقع موتور محرک اقتصاد در این کشورها بوده در روز شنبه فعال هستند و دو روز تعطیلی در هفته ندارند و صرفا روز یکشنبه تعطیل هستند.»

وی ادامه داد: «به خصوص بنگاههای مهم و بخش های مالی و اعتباری روز شنبه فعال هستند و لذا منطقی که برای تعطیلی روزهای جمعه و شنبه عنوان می شود خیلی درست نیست؛ چراکه در ایران می توان روز شنبه را کار کرد و مانعی از این بابت نیست و دلیلی ندارد بخواهیم یک روز به تعطیلات هفته اضافه کنیم.»

وی افزود: «اکنون بخش خصوصی در ایران روز پنج شنبه نیز کار می کند و به نظر من یک روز تعطیلی در هفته کافی است و باید روز پنج شنبه برای همه بخش های دولتی و خصوصی روز کاری باشد. لذا به نظر می رسد این طرح با نگاه دولتی با مسئله برخورد کرده که نگاه درستی نیست.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «سیستم بانکی در کشورهای اروپایی در روز شنبه تا دیر وقت کار می کند و فقط روز یکشنبه تعطیل است. لذا این دلیل که دو روز از بازار دنیا عقب می مانیم بی ربط است و صرفا با نگاهی دولتی به موضوع نگاه شده است؛ یعنی فکر می کنند صرفا باید با شرکت ها و وزارت خانه های دولتی ارتباط داشت در حالی که این نگاه اشتباه است.»

وی افزود: «حتی بخش خصوصی در این کشورها اگر کار داشته باشند روز یکشنبه نیز کار می کنند و مشکلی از این بابت ندارند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «به نظر من در ایران عده ای فقط به دنبال تعطیل کردن هستند. در حالی که اگر بخش خصوصی بخواهد کار کند مانعی وجود ندارد و بانک ها روز شنبه در اروپا و تمام دنیا فعال هستند.»

وی ادامه داد: «این فرهنگ که این همه تعطیلی در کشور وجود دارد اشتباه است و هزینه های بسیار گزافی به کشور تحمیل می کند و باید برای آن تصمیم جدی گرفت. این تعطیلات با روح کار و تلاش تقابل دارد و درست نیست که مدام به تعطیلات اضافه شود.»

وی افزود: «در کشورهای توسعه یافته یکی از روش های ایجاد اشتغال، کم کردن از ساعات (و نه روز) کار است. یعنی تعداد ساعات کار را از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش می دهند تا کار به دیگران هم برسد. لذا معنی ندارد در کشوری همچون ایران که با این همه مشکلات و عقب ماندگی روبرو است صحبت از افزایش روزهای تعطیل کرد.»

مشکل اصلی بهره وری پایین اقتصاد ایران است

اما دکتر هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «این موضوع از چند منظر قابل بررسی است. نکته اول آنکه اساسا اقتصاد ایران آنقدر وابسته به اقتصاد دنیا نیست که حالا اگر یک روز این رابطه بیشتر قطع باشد خسارات جبرن ناپذیری بخواهد تحمیل کند.»

وی ادامه داد: «مضافا اینکه امروزه دیگر روابط تجاری در چارچوب ساعات اداری نیست؛ بلکه به دلیل گسترش فضای مجازی و روابط الکترونیکی تقریبا در تمامی لحظات کاری و غیرکاری این روابط برقرار است اگرچه طبیعی است که روابط رسمی محدود به همان ساعات رسمی کشورها است. اما روابط تجاری بخش خصوصی که مهم است محدود به ساعات اداری نیست.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «نکته دوم اینکه اگر بخواهیم به آینده فکر کنیم طبیعی است هرچقدر روابط تجاری ما گسترده تر می شود نیاز به این است که ساعات ما با آنها تطبیق بیشتری داشته باشد. اما در شرایط فعلی ما از همین ساعاتی که داریم هم به اندازه کافی استفاده نمی کنیم. به طور مثال اگر فردی بخواهد در ایران اقدام به اخذ مجوز کند نسبت به کشورهای توسعه یافته بیش از 10 برابر زمان می برد.»

وی ادامه داد: «نکته بعدی اینکه این درست است که در ایران روابط رسمی تجاری با خارج از پنج شنبه تا یکشنبه با اخلال مواجه است و اگر تعطیلی پنج شنبه را به روز شنبه منتقل کنیم به جای چهار روز قطع روابط با دنیا به سه روز تقلیل می یابد. اما به نظر می رسد اگر شنبه را تعطیل کنیم با توجه به فرهنگ مردم ایران که عادت کردند پنج شنبه تعطیل باشند آنگاه شنبه که همیشه یک شروع خوب برای هفته کاری بوده را نیز از دست می دهیم.»

وی افزود: «لذا بهتر است به جای آنکه به لحاظ ظاهری به ایام هفته بپردازیم به سراغ بخش کیفی موضوع برویم. یعنی به کیفیت ساعات کار بپردازیم نه آنکه مانند اکنون از هشت ساعت حدود یک ساعت فقط زمان مفید باشد.»

حق شناس گفت: «نکته گمشده اقتصاد ایران این است که بهره وری پایین است. یعنی بهره وری ما هم از نیروی انسانی و هم از نهاده سرمایه بسیار پایین است. اگر بهره وری و انگیزه تولید افزایش یابد به طور قطع در همان روز پنج شنبه نیز کارمندانی پیدا می شوند که با اهرم اضافه کار فعال باشند.»

وی تصریح کرد: «لذا اگر اقتصاد ایران چالاک و چابک و بهره ور بشود خود کارمندان بنگاههای اقتصادی تعطیلی پنج شنبه را پوشش می دهند و نیازی به تغییر روز تعطیل نخواهد بود. همچنین با توجه به گسترش روابط الکترونیک و فضای مجازی، شرکت ها مشتری خود را در هر ساعت از شبانه روز پیدا می کنند.»

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
وقتی شما در سر کار فقط حضور فیزیکی دارید و کار خاصی انجام نمی شود و فقط انرژی هدر می رود، چه بهتر که در هفته 2 روز تعطیل باشید و با خانواده خوش بگذارنید تا در روزهای کاری انرژی کافی داشته باشید. خصوصا اگر مجبور باشید هر روز اتوبان پر ترافیک تهران-کرج را برای رفتن به کار طی کنید!
ناشناس
United States of America
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
اگر من سالها در کانادا و در اتريش زندگی کردم بايد بگم که همه جا دو روز تعطيله. به غير از بانکها که اون هم شيفتی کار ميکنند کارمنداشون و پنج روز در هفته کار ميکنند. و بعضی مؤسسات اينوستمنت بنکينگ که هميشه کار ميکنند و کارمندان به خصوصی هم دارند که خيلی زياد پول ميگيرند.
چرا بيخود حرف ميزنن؟ هر کس ميآد ميشه کارشناس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
تصميمات آقايان بزگوار همانند كساني شده است كه كليد مي آورند و ماشين براي آن درست مي كنند. دين و آيين ديني را كه با سوء مديريت نمي توان جبران كرد. مديريتان را درست كنيد و به داخل كشور وابسته شويد بعد براي ارتباط با ساير ملل روز شنبه يهود و يكشنبه مسيح ربطي به ما ندارد مشكل كشورهاست كه با ما تماس بگيرند. البته دليل‌اش اينست كه به آنچه داريم عمل نمي كنيد و به دنبال توسعه بيشتر هستيد.
م ح ي
Netherlands
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
اگر نام Saturday رو به پنج شنبه و Sunday رو به جمعه ترجمه كنيم فقط كافيست كه براي يك بار روز شنبه ويك شنبه را تعطيل كنيم و عملا فقط دو روز را از تاريخ حذف كنيم در اين صورت روز شنبه در تمام دنيا برابر با پنج شنبه ما و روز يك شنبه برابر با جمعه ما خواهد بود و اين مشكل با كمترين هزينه براي هميشه حل خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
من نمیدونم این جناب دکتر چه جوری دکتر شده
دارن میگن تغییر جای تعطیلات یعنی پنجشنبه باز باشه به جاش شنبه تعطیل باشه حالا چه جوری ایشون میگن هزینه سازه من درک نمیکنم واقعا
تازه چه جوری حساب کردن ایشون تعداد تعطیلات رو که میگن تعطیلات ایران از تمام جهان بیشتره؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
بنده سالها در خارج از کشور زندگی و کار کردم و در صنایع مختلف از نزدیک دیده ام که دو روز تعطیلی شنبه و یکشنبه را دارند. حالا این آقای استاد چگونه فهمیده که فقط یکشنبه تعطیل هستند جای سوال است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
این همان فرق ما با سویس است
ناشناس
China
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
در چین بسیاری از شرکت ها شنبه را هم کار می کنند و حتی خیلی از بانک ها 7 روز هفته را باز هستند با محدودیت در ارائه ی خدماتی که مراوده با خارج مربوط می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
چون عادت کردیم پنجشنبه تعطیل باشد نمی توانیم ان را به شنبه منتقل کنیم!!!! چون ترک عادت موجب مرض است!
دانشمند اسم روز ها و روز تعطیل قرار داد است مثل تغییر ساعت که ابتدا مخالفینی داشت ولی بعد که به لحاظ عقلی و منطقی برخورد کردند اجرا کردند.
اتفاقا پس چرا ساعت را تغییر می دهید؟!
ناشناس
Germany
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
اغلب نشاغل شنبه و یکشنبه تعطیل هستند
همه حا به این نتایج رسیدند که افزایش ساعت کار اثر معکوس دارد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
این آقا هیچ چیز ازمسائل روز دنیا نمی داند .الان در ترکیه به خاطر اینکه به صنعت جهانگردی وکشورگردی وتوریست جان بدهند آمدند تعطیلات فطر امسال را 9روز کردند.وهمچنین بقیه کشورهای اسلامی.قریب به نوددرصد کشورها هفته ای دوروز تعطیل هستند.این ذهنیت که ایران بیشترین تعطیلات را دارد به کل نادرست هست .الان در اروپا در ما ه آگوست تقریبا تمامی ادارات وشرکتها با ظرفیت 50/50کار می کند تا تمامی کارمندان ومردم از تعطیلات تابستانی آگوست استفاده کنند.درحالی که ماباید تعطیلات غم واندوه را کم کنیم وبه تعطیلات شاد ومفرح اضافه کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
کارمندان دولت هر چقدر تعطیلات را کم یا زیاد کنند راندمانشان نزذیک به صفر است و فرقی نداره چه روزی تعطیل باشیم اینها روزهایی که ادارات هم باز هست کاری انجام نمی دهند
ناشناس
United States of America
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
سوال اصلي اينست كه كار ميكنيم تا زندگي كنيم
يا زندگي ما بايد صرف كار شود
ظاهرا به نظر اين استاد تمام بهتر است هر روز هفته كار كنيم
اگر نيمي از هفته هم كار كنيم ولي با كيفيت و تاثير گذار كافي است البته منوط به اينكه درامد آن كفاف يك زندگي معمولي را بنمايد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
شما با فیلتر شکن ، نظرتو ثبت کردی که پرچم امریکا رو نشون می ده؟
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
ببخشید خوده این استاد محترم که سنگ 6 روز کار در هفته رو میزنه فقط 5 روز در هفته شاید در محل کار حاضر باشه
در ضمن بهروری مهمه، 6 روز کار در هفته فکر و روان آدم رو بعد از مدتی تحلیل میبره و به شدت بازده نیروی انسانی رو پایین میاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1- این ادعا که تعطیلات ایران بیشتر از دیگر کشورها است درست نیست تعطیلات ایران تقریباً در حد و حدود سایر کشورهای جهان است است کافیست نگهی به سایت زیر بنمایید تا خودتان به ان موضوع پی ببرید.

http://www.timeanddate.com/holidays/

2- افزایش روزهای کاری هفته با افزایش بهره وری رابطه ی خطی ندارد

3- عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری شامل تناسب دستمزد با تامین نیازهای زندگی ؛ اموزش نیروی کار ؛ فرهنگ اجتماعی ؛ عدالت اجتماعی و... است
ناشناس
Norway
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
این نظر که برای مردم کشوری در حال توسعه مثل ایران ضروری هست که بیش از یک کشور اروپایی کار کنند، ممکن است قابل تامل باشد ولی برای توجیه آن نباید به استدلال های غلط تکیه کرد. برای نمونه، در اروپا هر دو روز شنبه و یکشنبه همه ادارات خصوصی و دولتی کاملا تعطیل هستند. برای اثبات حرف به آسانی می توان در وب سایت شرکت ها و بانک ها ساعات کاری هر سازمانی را ملاحظه کرد. و اتفاقا بر خلاف نظر کارشناس محترم، در اروپا بشدت با کار کردن در روزهای شنبه و یکشنبه مشکل دارند زیرا اضافه حقوق کار کردن در این روزها (خصوصا یکشنبه) بسیار بالاست. در کنار اهمیت به کار و تلاش زیاد، باید به بهروری ذهنی و سلامت افراد هم توجه کرد. در اروپا به این نتیجه رسیده اند که تعطیلات باعث آرامش و تجدید قوای فرد می شود که این بنوبه خود در افازایش بهره وری و خلاقیت فکری فرد موثر است. تا جاییکه علاوه بر شنبه و دوشنبه افراد مجبور هستند که سالانه بین 20 تا 25 روز کاری مرخصی (عمدتا در تابستان) داشته باشند. این مرخصی اجباری ست. البته این نظر که روز جمعه-شنبه از تعطیلی پنجشنبه-جمعه ، در امور بین المملل، بهتر است کاملا موجه می باشد.
ناشناس
Canada
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
من در خارج از کشور زندگی میکنم و با اطمینان میگم که این آقای دکتر راغفر هیچ موقع خارج زندگی نکرده. اینجا تمام مراکز صنعتی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است چون حقوق این روزها بیشتر از روزهای عادی است. اگه بانکها اونم در ساعات مشخصی باز است اون هم برای سرویس دادن به مردم هست و قطعا ارتباط بین المللی بانکها هم در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیله. ضمنا ساعات کار هفتگی از 36 تا نهایت 40 ساعت هست در حالیکه در ایران 44 ساعت هست. تازه خیلی جاها جمعه عصر هم تعطیل هستند. تنها تفاوت اینجا با ایران اینه که اینجا موقع کار مردم کار میکنند و موقع تفریح تفریح میکنند ولی ایران برعکسه.
امیر
Malaysia
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
من هم همینطور. هنوز جایی را ندیده ام که شنبه ها باز باشند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
تغییر تعطیلی از پنج شنبه و جمعه به جمعه و شنبه؟ مگه کل کشور دو روز تعطیلی دارند؟ آیا میدانید تعطیلی دو روزه در تهران و یک روزه در سایر شهرستانها بزرگترین بی عدالتی در کشور می باشد هرچند مجموع ساعات کاری در هفته یکسان باشد.در شهرستانها با 30 روز مرخصی سالانه می توان 5 هفته کامل(5 تا 6 روز)در مرخصی به سر برد و حال آنکه در تهران با همان 30 روز مرخصی سالانه می توان 6 هفته کامل(6 تا 5 روز) در مرخصی بود. یعنی دقیقا 6 روز کاری در سال مرخصی بیشتر دارند که در سی سال خدمتشان میشود 180 روز یا 6 ماه مرخصی بیشتر و این نشانه بارز بی عدالتی در کشور می باشد. خواهشا برای رفع این بی عدالتی منتشر شود.
ALIREZA
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
اين آقا استاد چي هست چه تحقيقي كرده الان خيلي از كشورهاي اروپايي تعطيلاتشون برابر با ماست ويا شايد هم بيشتر باشه ولي رشد وتوسعه اقتصادي انها بيشتر از ماست رشد وتوسعه اقتصادي ربطي به اينكه شما بيشتر تعطسل كنيد يا نه نداره به بهره وري وسالم بودن اقتصاد ربط داره در كشور ما بهره وري پايين است درست ولي با افزايش ساعت كار نمي توان ان را بالا برد چون يك اقتصاد ناسالم ومعيوب داريم در حال حاضر در خيل از ادارات دولتي شركتهاي خصوصي ونيمه خصوي حتي شركتهاي نيروگاهي ونفتي 3 برابر بيشتر از نياز نيرو جذب شده است و تقريبا 2 سوم پرسنا صبح تا شب نشتن و شايد در روز 3 ساعت كار مفيد انجام بدهند اين استاد عزيز فكر مي كنه ما ژاپن هستيم اگر مثلا 1 روز فول تعطيل باشيم از اقتصاد دنيا عقب مي افتيم
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
استاد جهت اطلاع تون : شهروندان تهرانی پنج شنبه و جمعه رو تعطیل هستن و هم سایر تعطیلات رسمی رو ولی شهرستانها فقط جمعه و تعطیلات رسمی رو تعطیل هستن یعنی تهرانیها سالی 52 روز بیشتر از شهرستانها تعطیلی دارن!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
خواسته ما اینه که جمعه و شنبه تعطیل باشه و 44 ساعت کار هفتگی به 36 ساعت کاهش پیدا کنه... در ضمن این کارشناس اولی شما اطلاعاتش در مورد کار خارجی ها تقریبا برعکسه... تعطیلی زیاد در ایران هم یه کلیشه هستش که اصلا واقعیت نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
تمام کشورهای مسلمان تو چند سال اخیر دارن به سمت جابجا کردن تعطیلات میرن. در حال حاضر فقط در ایران و جیبوتی یک روز ( فقط جمعه) روز تعطیل محسوب میشه. این لیست کشورهایی که تعطیلات رو به جمعه و شنبه شیفت دادن
Afghanistan (2015
Algeria (2009
Bahrain (2006
Bangladesh
Egypt
Iraq (2005–2006
Jordan (Week of January 8, 2000
Kuwait (2007
Libya (2005–2006
Malaysia (only in the states of Johor, Kelantan, Terengganu, and Kedah)
Maldives (2013
Oman (2013
Palestine
Qatar
Saudi Arabia (2013)
Sudan (2008
Syria (2005–2006
United Arab Emirates (2006
Yemen (2013
در لبنان ترکیه تونس مالزی اندونزی مراکش موریتانی و پاکستان هم weekend مثل اکثر کشورهای دنیا شنبه و یکشنبس.
این استاد نمیدونم کدوم دانشگاه و فلان و بهمان کارشناس حرف بدون مرجع و مدرک زیاد میزنن. متاسفانه تو ایران مده که هر کسی بدون منبع و مرجع هر حرفی میزنه مخصوصا اساتید دانشگاه و کارشناسان و خواننده هم یه زحمت ساده به خودش نمیده در حد یک دقیقه سرچ کنه ببینه اصلا چنین حرفی واقعیت داره یا نه.
زیادم جستجوی حرفه ای و وقت گذاشتن نمیخواد یه سرچ ساده تو ویکی پدیا
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Workweek_and_weekend
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
«در کشورهای توسعه یافته یکی از روش های ایجاد اشتغال، کم کردن از ساعات (و نه روز) کار است. یعنی تعداد ساعات کار را از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش می دهند تا کار به دیگران هم برسد. لذا معنی ندارد در کشوری همچون ایران که با این همه مشکلات و عقب ماندگی روبرو است صحبت از افزایش روزهای تعطیل کرد.»
خوب آخه یکی به آقای استاد بفرمایند تو ایران که بیکاری بیداد میکنه، تعطیل کردن یک روز به جای چند ساعت منطقی به نظر میاد که
وگرنه آن را که عیان است چه حاجت به بیان است استاد هم نباشی میدونی راندمان کار در ایران بسیار پایین است بخصوص بخش دولتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
کلا اساتید دانشگاه با واقعیات جامعه بیگانه اند انگار تو فضا دارن زندگی می کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
استاد بی خیر به این میگن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
سال 2016 در آمریکا :
366 روز
251 روز روز کاری
105 روز تعطیلات آخر هفته
11 روز تعطیلات عمومی
مطالعات نشان می دهد افزایش ساعت کار سبب کاهش راندمان می شود.از طرفی باعث بالا بردن هزینه ها (فشار روانی و جسمانی بر کارکنان و کاهش سطح سلامتی ، افزایش آلودگی هوا ، استهلاک ابزار کار ، مصرف اضافه حاملهای انرژی و ....)می شود.
با یک نگاه اجمالی به وب سایت های کمپانیهای بزرگ و کوچک و بانکهای معتبر دنیا روزهای کاری در اکثر نقاط دنیا از دوشنبه تا جمعه است.
اقای دکتر راغفر تحصیل کرده انگلستان هستند ، جای تعجبه!!!چند استثنا در مورد چند واحد شغلی و کمپانی و موسسه ، قاعده کلی محسوب نمی شود.
اون استاد دانشگاه ناشناس عزیز هم کمی مطالعه و کار آماری انجام بده ،برای تجلی روح کار و تلاشش بد نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
خوب است جهت رضايت و تاليف قلوب پيروان اديان ابراهيمي و رفع ساير مشكلات يكشنبه را هم به تعطيلات اضافه كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
تعطیلات رسمی کشور ژاپن از ایران بیشتر نباشد کمتر نیست:

اگر تعطیلی با تعطیلی دیگری مصادف شود یک روز بعد از آنرا هم تعطیل می کنند

اگر تعطیلی وسط هفته باشد آنرا به نزدیکترین تعطیلی می چسبانند
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
نظر بنده راجب این مقاله این است که ما می توانیم روز جمعه نماز جمعه را اقامه کنیم منتها شنبه و یک شنبه بجای پنج شنبه و جمعه تعطیل شود ... ما باید سیستم اداری و .... را با سیستم های بین المللی و اقتصاد روز دنیا و اروپا هماهنگ کنیم تا به کشوری اباد برسیم.
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
این استاد خودش تابستون و عید کلا تعطیل هست. نمیدونه ما کارمندان تو عید نوروز همش استرس مرخصی و کار داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
آقاي حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی يعني تو خبر نداري كه پنجشنبه ها در ايران بخش خصوصي و كسبه و بانكها باز هستند ؟ حتي بسياري از واحد هاي تجاري در روز جمعه باز هستند؟پيشنهاد دولت جابجائي تعطيلي پنجشنبه با شنبه براي دستگاههاي كه پنجشنبه تعطيل هستند است وتوجيه دولت هم كاملا منطقي است.بهتر است كمي اخلاق داشته باشيم و براي طرح هاي منطقي بهانه تراشي نكنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
اين آقاي استاد اگه خودش كار مي كرد اين حرفارو نميزد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
با همین منطق با تییر ساعت هم مخالفت می کردند.
این ها نمی فهمند که این مسائل قرار داد است وحی منزل که نیست.
مثلا روز 24 ساعت باشد یک قرار داد است یا ساعت 60 دقیقه حالا ما بیاییم یک ساعت 65 دقیقه ای و شبانه روز 21 ساعته درست کنیم و بعد توجیه کنیم که ما با این عادت کردیم! خوب به ادم می خندند. اینکه ما تنها کشور در جهان هستیم که پنجشنبه و جمعه تعطیل است خودش به اندازه کافی گویا است
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
* ابن استاد فارغ التحصيل كدام دانشگاه هستند؟!كه در تشخيص Week-end هاي خارجي تعطيلات هفتگي (شنبه و يكشنبه) هاو روزهاي پنجشنبه و جمعه تعطيلي
وطني دچار اشتباه معادلاتي از نوع
از نوع تك مجهولي شده اند!
ما با جهان در حقيقت 4 روز اختلاف كاري داريم.
* آنها شنبه و يكشنبه تعطيلاندو ما روز هاي پنچشنبه و جمعه.خود محاسبه كن ضررو زيان اين چهارروز تعطيل در روابط تجاري-اقتصادي جهان بر اقتصاد بيماري وطني را !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
زیاد سخت نگیرید!!! اصلا کاری هست که انجام بدیم!!!؟؟؟ همه شرکتها تعطیل و اقتصاد هم رفته تعطیلات!! اصلا آقا پنجشنبه رو هم تعطیل کنید راحت شیم.!!!
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
جناب استاد میشه بفرمایند خودشون چند روز و چند ساعت در هفته کار میکنن که برای بقیه نسخه میپیچن؟
مجله فرارو