bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۸۳۴۹۲

راه فرار از پیامک های تبلیغاتی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
طی ماه های گذشته با راه اندازی سامانه ای برای حذف پیامک های تبلیغاتی، میلیون ها مشترک موبایل اپراتورهای مختلف از دریافت این نوع پیام ها انصراف دادند.

به گزارش ایسنا، بیش از ۲۰ سال از ورود تلفن همراه به ایران می‌گذرد و در این مدت این وسیله ارتباطی بسیاری موارد از جمله شیوه‌های کسب و کار کشور را با تغییرات متعدد مواجه کرده است. بر این اساس طی این سالها در بسیاری موارد شرکتها و افراد از این وسیله ارتباطی بهره گرفته و تلاش کرده‌اند از تلفن همراه برای بهبود شرایط کسب و کار خود بهره گیرند.

بدین ترتیب طی سال‌های گذشته مشترکان تلفن همراه دائما با معضلی به نام پیامک‌های تبلیغاتی مواجه بوده و وقت و بی وقت دریافت چنین پیامک‌هایی آرامش آنها را برهم می زد. در کنار این نوع پیامک‌ها موارد دیگری نیز بودند که از آنها به عنوان پیامک‌های ارزش افزوده یاد می‌شد و با دریافت آنها مشترک ملزم به پرداخت هزینه نیز می‌شد.

البته اپراتورها در پاسخ به گلایه مندان این روند هم تاکید داشتند که اگر فردی علاقه ای به دریافت این پیام ها ندارد، می تواند از طریق ارسال کدهای اعلام شده به اپراتور مربوطه این موضوع را اطلاع رسانی کند تا اپراتور ارسال پیامک های تبلیغاتی برای آنان را غیر فعال کنند. با این وجود همچنان به دلیل اینکه قطع این سیستم موجب می‌شد دسترسی به پیامک‌هایی مانند پیام بانک‌ها نیز متوقف شود، در بسیاری موارد مشترکان ترجیح می‌دادند از چنین اقدامی خودداری کنند.

اما پس از کش و قوس‌های مختلف در این راه، در گام اول اپراتورهای تلفن همراه ملزم به تفکیک پیامک های بانکی از سایر پیام ها شدند و در گام بعد چندی پیش کد واحد در نظر گرفته شد تا بدین ترتیب دیگر مشترکان سردرگم نشده و با به خاطرسپاری تنها یک کد بتوانند برای سیم کارت های مختلف خود اقدام به ثبت درخواست برای حذف پیامک های تبیلغاتی اقدام کنند.

بدین ترتیب با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزه‌های مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری، این سازمان اینگونه اعلام کرد که به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، روش‌های ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر خواهد کرد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری ضمن اعلام این خبر، با اشاره به اعلام نارضایتی مردم از عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد پیامک‌ها متذکر شد: از این پس روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ یا شماره‌گیری #۸۰۰* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند.

صادق عباسی شاهکوه در عین حال اظهار کرد: درصورت فعال سازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال سازی را به مشترک اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی باید صرفا بین ساعات ۹ تا ۲۱ برای مشترکان ارسال شود، گفت: درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود.

عباسی همچنین تصریح کرد: قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در عین حال تاکید کرد: طرح جدیدی که به منظور ساماندهی پیامک‌های ارزش افزوده طراحی شده نباید منجر به قطع دریافت پیامک‌های تراکنش بانکی شود.

وی درباره اشکالاتی که از سوی برخی کاربران تلفن همراه به طرح حذف پیامک‌های ارزش افزوده مطرح می شود نیز توضیح داد: اشکالاتی که از سوی مردم مطرح می‌شود در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیگیری خواهد شد تا با انعکاس این مشکلات به اپراتورها نقاط ضعف این بخش برطرف شود.

وی در ارتباط با افرادی که مدعی شده‌اند برخی اپراتورها ۲۴ ساعت پس از غیر فعال‌سازی پیامک‌های ارزش افزوده بار دیگر آنها را فعال می‌کنند نیز اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا تخلف و خلاف مقررات بوده و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

بدین ترتیب با راه اندازی این سامانه مدتی است به نظر می رسد مشکلات مشترکان در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده کمتر شده و عده بسیاری نسبت به غیرفعال کردن این پیامک ها اقدام کرده‌اند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تا ابتدای تیر ماه سال جاری، طبق آخرین آمار از سوی اپراتور اول، یک میلیون و ۵۷ هزار سرویس و سه میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۷۶ پیامک تبلیغاتی لغو شده و در اپراتور دوم نیز تعداد سرویس های لغو شده ۱۰ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۵۵ مورد و پیامک‌های تبلیغاتی لغو شده ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۱۳ مورد بوده است. در اپراتور سوم هم ارسال ۳۸ هزار سرویس و ۴۸ هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
برچسب ها: تبلیغاتی سامانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
من غیر فعال کردم و کد مربوطه را زدم ولی از روز بعد ارسال پیامک های تبلیغاتی چند برابر شده و روی مغز ما راه میرن
ناشناس
United States of America
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
هیچ راهی نیست
نسل اسفالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
این یک دزدی و غارت در روز روشن بوده و هست ، یعنی چی که پیام های تبلیغاتی رو لغو کنید؟ اصلا به چه حق و اجازه ای پیامک میفرستن که ما بخواهیم مجبور به لغو بشیم؟ اگر کسی علاقمند به دریافت بازی و سرگرمی باشه میره بخش مربوطه رو فعال میکنه نه بالعکس که بزور فعال شده باشه و بعد بخوای کنسلش کنی.ضمنا وقتی کد مربوط رو برای لغو پیامک های مزاحمت میفرستی اولا 24 ساعت طول میکشه تا فعال بشه و فقط هم برای یک روز فعاله یعنی شما برای لغو تبلیغات هرروز باید پیامک بزنی و هزینه شو بدی یا کلاهبرداری دیگه این بوده که شما رو بزور عضو سرویس هایی میکنن که دو صفحه پیامکه و تهش قید شده اگر این سرویس رو نمیخواهید برای لغو ، فلان شماره را بگیرید و اگر حواستان نباشد و ته پیام را نخوانید باید بدون اینکه بدانید هزینه های سرویس مزبور را بپردازید که طبعا این یک دزدی آشکار است و تازه برای لغوش هم باید پول پیامک بدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
ایرانسل واقعا شورشو در آورده!

نه تنها تعداد پیامک های تبلیغاتیش به شدت زیاد شده بلکه محتوای اکثرشون دروغ و کلاه برداریه:

- شما برنده یک دستگاه پژو شدید... عدد فلان را بفرستید به فلان شماره

- شما نفر دوم در قرعه کشی کشوری شدید... به شماره فلان برای گرفتن جایزه عدد فلان را بفرستید...

- برنده میلیونی ما شدید... عدد فلان را به فلان شماره بفرستید...


کلاه برداری تا چه حد آخه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
من بارها به همین روش پیامک ها را غیرفعال کردم، اما متاسفانه هنوز هم میاد. واقعا برای همراه اول متاسفم. به خاطر همین پیامک ها، من شبها گوشیم رو سایلنت می کنم چون از 6 صبح شروع میشه. انصاف کاری در ایران بی معناست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
اپراتور دوم ترکوندمون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
من پيامك هاي تبليغاتيم رو غيرفعال كردم. با اين وجود روزي تا 5 پيامك تبليغاتي از سوي همراه اول براي من مياد. با همراه اول تماس گرفتم گفتن اينا جزو پيامك هاي تبليغاتي نيستن! و از طرف خود همراه اول فرستاده ميشن و امكان قطع اونها هم وجود نداره. وقتي ميشه از اين پيامك ها درامدهاي ميلياردي داشت معلومه كه يه توجيهي براش پيدا ميكنن.
akmin
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
بهترین راه برای حذف پیامک بلاک کردن شماره همراه اول هست. از وقتی این کارو کردم راحت شدم. خدا شکر تمام گوشی ها دیگه این امکانات دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
الان مشکل ما پیامک تبلیغاتی نیست خود اپراتورها مخصوصا همراه اول شدن بدترین ارسال کننده پیامک تبلیغاتی.... هر روز فروش خط رند تبلیغات داره از سوی همراه اول و بعد میگن این تبلیغاتی نیست!! پس چیه دقیقا؟
مجله فرارو