bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۹۶۶۶۱

بررسی عملکرد بنیاد برکت در استان خوزستان

بررسي عملكرد فعاليت‌هاي بنياد بركت نشان مي‌دهد اين نهاد عام‌المنفعه‌ی وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اجراي طرح‌هاي محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی نگاه ويژه‌اي به مناطق محروم و جنگ‌زده‌ی استان خوزستان داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
بررسي عملكرد فعاليت‌هاي بنياد بركت نشان مي‌دهد اين نهاد عام‌المنفعه‌ی وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اجراي طرح‌هاي محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی نگاه ويژه‌اي به مناطق محروم و جنگ‌زده‌ی استان خوزستان داشته است.

در حالي ‌كه آمار عملكرد ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) از اجراي تعداد قابل‌توجهی از طرح‌هاي مختلف توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در استان خوزستان حكايت مي‌كند، بنیاد برکت نقش بسزايي در زمينه‌ی ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق محروم و دورافتاده برعهده داشته است.

بنیاد برکت تاكنون 4346 میلیارد ریال در زمینه‌ی محرومیت‌زدایی و انجام طرح‌های مختلف زيربنايي و عمرانی، توانمندسازي اقتصادي، توسعه‌ی فضاهای فرهنگی، مذهبی و آموزشی، سلامت، بیمه و خدمات حمایتی در مناطق محروم استان خوزستان سرمایه‌گذاری کرده است.

بنیاد برکت از ابتداي تأسيس خود در سال 86 توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مؤظف شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت کند.

بنیاد برکت از آن زمان تاكنون در حوزه‌های وسیعی از قبیل اجراي طرح‌هاي توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه‌ی فضاهای آموزشی، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، توسعه‌ی خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه هم‌وطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی اقدامات زيادي انجام داده است.

اما اين‌كه بنياد بركت به عنوان مجموعه‌اي وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) بخش قابل‌توجهی از فعاليت‌های خود را در استان خوزستان متمركز ساخته از دو جهت قابل ارزيابي است؛ خسارات و آسيب‌هاي 8 سال جنگ تحميلي و ظرفيت‌هاي بالقوه‌ی اين استان براي اجراي طرح‌هاي كارآفريني و توانمندسازي اقتصادي.
 
خسارات و آسيب‌های جنگ تحميلي
خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت فراوانی شد. این استان از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا واپسین روز جنگ تحمیلی همواره  آماج حملات نیروهای ارتش بعثی عراق بود.

اشغال طولانی‌‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شوشتر، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، همه و همه باعث ایجاد آسیب‌های فراوان به سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شد.

استان خوزستان در مواجهه با تجاوز رژيم بعث عراق با تقديم 16 هزار و 600 شهيد بيش‌ترين نقش را در جنگ تحميلي ايفا کرد به‌طوري‌كه امروز تقريباً خانواده‌اي در خوزستان وجود ندارد كه به نوعي شهيد، جانباز و آزاده‌اي را در خانواده‌ی خود نداشته باشد.

در مجموع خسارت جنگ تحميلي براي كشور 932 ميليارد دلار بوده است كه در اين ميان بيش‌ترين خسارت مستقيم جنگ مربوط به استان خوزستان با 34.3 درصد است.
 
زمينه و ظرفيت‌هاي بالقوه‌ی اقتصادي خوزستان  
استان خوزستان از مهم‌ترین مناطق نفت‌خیز ایران به شمار می‌آید و نفت و گاز که مهم‌ترین منابع طبیعی کشور است تاکنون در حوزه‌های فراوان در این استان کشف و مورد بهره‌برداری قرار گرفته به‌طوري‌كه بستر لازم براي توسعه‌ی پروژه‌هاي وابسته به انرژي نفت و گاز را در اين استان فراهم كرده است.

از سويي ديگر وجود رودخانه‌های پرآب کارون، دز، کرخه، اروند و گتوند در استان خوزستان، باعث رونق کشاورزی در این استان شده به‌طوري‌كه کشاورزی در تمام مناطق خوزستان به‌ویژه در قسمت‌های جلگه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است و ايجاد صنايع وابسته به توليدات كشاورزي را در اين استان داراي توجيه اقتصادي كرده است.

در بخش دام‌داری پرورش دام و طیور بعد از کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. این استان هم‌چنین، به دلیل مجاورت با خلیج فارس و وجود رودهای بزرگ و پرآب زمینه‌ی مساعدی برای پرورش و صید ماهی دارد.

در ادامه به بررسي عملكرد بنياد بركت در مناطق محروم و عمدتاً جنگ‌زده‌ی استان خوزستان در بیش از هشت سال فعالیت مستمر خود در عرصه‌ی اجراي پروژه‌هاي عمراني و زيربنايي در كشور مي‌پردازيم:  
 
توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی
در حوزه‌ی طرح‌هاي توانمندسازي اقتصادي بنياد بركت تاكنون 10 پروژه در زمينه‌ی توليد آرد، مواد شيميايي و پلاستيكي، مواد غذايي، توليد آلومينيوم، مرغداري و دامپروري و توليد فرآورده‌هاي نفتي را با حجم سرمایه‌گذاری 2 هزار و 338 میلیارد ريال در مناطق بندر ماهشهر، دزفول، لالی، اهواز، آبادان، مسجدسلیمان و اندیمشک به مرحله‌ی اجرا در آورده است. اين طرح‌ها در مجموع  6 هزار و 440 فرصت شغلي ايجاد كرده است.

هم‌چنين در سال‌جاري با سرمايه‌گذاري بنياد بركت یک طرح اقتصادی جدید با ظرفیت سرمایه‌گذاری 585 میلیارد ریال محقق گردیده است.
 
توسعه‌ی فضاهای آموزشی از طریق احداث مدارس برکت
در حوزه‌ی مدرسه‌سازي هم بنياد بركت تاكنون 102 مدرسه با 501 كلاس درس را در مقاطع مختلف تحصیلی با حجم سرمايه‌گذاري 410 میلیارد و 451 ميليون ريال به مرحله‌ی اجرا درآوده است. احداث اين مدارس امكان ادامه تحصيل را در بسياري از مناطق محروم استان براي كودكان و نوجوانان خوزستاني فراهم كرده است.
 
احداث مساجد برکت
بنياد بركت در زمينه‌ی احداث مسجد تاكنون 124 مسجد با جمع سرمايه‌گذاري 76 میلیارد و 237 میلیون ریال  را در  124 منطقه‌ی محروم استان ايجاد كرده یا در دست اجرا دارد.
 
سایر پروژه‌ها  
بنياد بركت اجراي پروژه‌هاي زیربنایی و عمراني زيادي را در سطح استان خوزستان در زمينه‌هاي مختلف در دستور كار خود قرار داده است كه از آن جمله مي‌توان به پروژه‌هاي متعدد مربوط به احیا و آبادانی مناطق اندیکا و لالی و بخش عشایری مسجدسلیمان، پروژه‌های تقویت پوشش رادیویی و تلویزیونی بخش چلو، خريد تجهيزات پوشش رادیو و تلویزیونی، تجهیز فرودگاه، توسعه اماكن قرآني و حسينيه‌ها، تجهيز مدارس، احداث 4 هزار واحد مسكوني در شهرهاي خرمشهر و آبادان‌، پروژه‌هاي درماني بهداشتي و بيمارستاني و احداث پل و راه‌سازي در استان خوزستان اشاره كرد.
بنياد بركت براي اجراي اين پروژه‌ها در مجموع  یک هزار و 468 میلیارد و 683 میلیون ريال سرمايه‌گذاري كرده است. هم‌اكنون بخش عمده‌اي از اين پروژه‌ها و طرح‌ها به بهره‌برداري رسيده یا آماده‌ی افتتاح است.
 
خدمات بیمه‌ای  
در زمينه‌ی ايجاد دفاتر نمايندگي بيمه و توسعه‌ی روستاهاي تحت پوشش طرح‌هاي بيمه‌اي و اطلاع‌رساني و آموزش بيمه در مناطق روستايي استان و كارخانجات و شركت‌ها نيز بیمه‌ی بركت در بيش از 88 روستا، 41 مدرسه و 22 كارخانه اقدامات اجرايي لازم را به عمل آورده است که تاکنون 19 هزار و 145 بیمه‌نامه‌ی روستایی و ایتام صادر شده است.
 
طرح برکت خانواده (درمان زوج‌های نابارور در مناطق محروم)  
در راستای اجرای طرح برکت خانواده، بنیاد برکت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به شناسایی 505 زوج نابارور در استان خوزستان اقدام و درمان 170 زوج را آغاز کرده است.
 
خدمات به ایتام  
بنياد بركت در قالب کمیته‌ی ایتام برکت و صندوق نیکوکاری برکت، در استـان خوزستان تعداد 800 یتیم را تحت پوشش خدمات مالی و بیمه‌ای خود قرار داده است.
 
پرداخت وام قرض‌الحسنه  
در سايه‌ی اقدامات بنياد بركت، تعداد 539 نفر برای ازدواج، تعداد 168 نفر برای تعمیرات مسکن و 89 نفر برای اشتغال خانگی در مجموع  34 میلیارد و 590 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه دریافت كرده‌اند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو