bato-adv
کد خبر: ۳۰۳۹۱۶
رئیس جمهور آمریکا در پی اجرای وعده های عجیب خود

"ترامپ" آستین بالا زده است!

«دونالد ترامپ در حال عملی کردن شرم آورترین و تبعیض آمیزترین قول‌های دوران مبارزات انتخاباتی اش است. او خواستار منع ورود مسلمانان شد و حالا درحال برداشتن اولین گام‌ها برای اجرای آن است.» این عبارت در بیانیه شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، آمده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
فرارو- «دونالد ترامپ در حال عملی کردن شرم آورترین و تبعیض آمیزترین قول‌های دوران مبارزات انتخاباتی اش است. او خواستار منع ورود مسلمانان شد و حالا درحال برداشتن اولین گام‌ها برای اجرای آن است.» این عبارت در بیانیه شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، آمده است.

اما این تنها قول شرم‌آور دونالد ترامپ نیست که در حال عملی شدن است. ترامپ در اقدامی دیگر تصمیم گرفته تا ساخت خط لوله 1400 کیلومتری نفتی از آلبرتا در کانادا به ایالت نبراسکای آمریکا راه اندازی شود. با راه اندازی این خط لوله نفت از آمریکا به تگزاس و خلیج مکزیک منتقل شود. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود این وعده را داده بود که با واکنش فعالان محیط زیستی روبرو شد.

اما ترامپ قول داده بود که برخی تعهدات دست و پا گیر آمریکا را کنار بگذارد. در اولین قدم برای اجرای کردن این وعده خود، با امضای فرمانی آمریکا را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد. این موافقتنامه با عنوان ترنس-پسیفیک (TPP) شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند امضا شد.

رئیس جمهوری تازه‌کار آمریکا همچنین تصمیم گرفته دیواری میان آمریکا و مکزیک بکشد.

منع ورود مسلمانان به آمریکا؛ تصمیمی شرم‌آور

ترامپ یکی از افراطی‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود را اجرایی کرد. در پی تصمیم تازه‌ای که ترامپ گرفته است او می‌خواهد قوانینی برای منع ورود افراد از کشورهای مسلمان به کشورش را اعمال کند. رئیس جمهوری آمریکا، درخواست کرده تا زمانی که مقامات بتوانند نظارت، کنترل و بررسی بهتری بر افرادی که وارد آمریکا می‌شوند، داشته باشند، ورود مسلمانان به این کشور به طور کامل متوقف شود.

بر این اساس مهاجرت و دسترسی به آمریکا برای پناهجویان و دارندگان ویزا از عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن محدود می‌شود. در این لیست اما نام عربستان که اتباع این کشور در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشتند، یا پاکستان و افغانستان دیده نمی‌شود! ترامپ ایجاد حمایت از ترورویسم را بهانه این اعمال محدودیت‌ها اعلام کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا در برابر این دیدگاه استدلال می‌کرد که چنین اقداماتی به احساسات ضدآمریکایی دامن می‌زند، بهانه‌ای برای جذب نیرو به تروریست‌ها می‌دهد و بعضی کشورهای خاورمیانه را که آمریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی خشن به آنها نیاز دارد، خواهد رنجاند.

گفته می‌شود جمال عبدی مدیر اجرایی نایاک ایرانیان آمریکا را تشویق کرده تا نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهوری آمریکا در مخالفت با این اقدام تنظیم شده امضا کنند.

دونالد ترامپ؛ تهدید بزرگ زیست محیطی

مایکل برونه، مدیر عامل یکی از سازمانهای حامی محیط زیست در آمریکا گفته است: «دونالد ترامپ تنها ۴ روز است که رئیس جمهور آمریکا شده و نشان داده که تهدید بزرگی برای محیط زیستی است که از آن می‌ترسیدیم.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اقدام پروژه دو خط لوله انتقال نفت مناقشه برانگیز را که اوباما به دلیل آسیب‌های زیست محیطی متوقف کرد، احیا کرد. این دو خط لوله شامل خط لوله مشهور کی‌استون ایکس ال نفت استخراج شده از ماسه‌های نفتی کانادا را به پالایشگاه‌های آمریکا در منطقه ساحل خلیج منتقل می‌کنند.  و ی همچنین با خط لوله انتقال نفت عبور کننده از منطقه داکوتای شمالی بطور مشروط موافقت کرده است. هر دوی این خط لوله‌ها در دوران اوباما به حالت تعویق درآمدند.

در مقابل این تصمیم گروه‌های حامی محیط زیست می‌گویند این پروژه ها ایجاد شغل نخواهد کرد و تنها نابودی محیط زیست را در بر خواهد داشت. به گفته آنها احداث این خط لوله انتشار گازهای کربنی را افزایش خواهد داد و به گرمایش زمین دامن خواهد زد. گفتنی است اولین بار ایده راه‌اندازی این خط لوله شش ساله پیش داده شد که به دلیل مجموعه‌ای مخالفت‌ها در سال 2015 اجرای آن متوقف گردید.

البته خط لوله نفتی "کی‌استون اکس ال" اولین بار بیش از شش سال قبل پیشنهاد شد اما مسکوت ماند چون برای عبور از مرز بین دو کشور نیازمند مجوز دولت فدرال بود.

ترامپ؛ اولین معاهده را زیر پا گذاشت
نگاه ترامپ به معاهدات آمریکا با جهان، نگرشی از بالا به پایین است. او فکر می‌کند این طرح‌ها، امتیازاتی بوده که آمریکا به آنها داده و حالا می‌تواند آنها را پس بگیرد. در مقابل برخی صاحب‌نظران معقتدند ترامپ به دنبال تمرکز بر مسائل داخلی آمریکا است و می‌خواهد تعهدات و مسائلی دیپلماتیک را که انرژی آمریکا را می‌گیرد کنار بگذارد.

ترامپ این موافقتنامه را«فاجعه بزرگ بالقوه» و «زیانبار» دانسته است. وی، با امضای یک فرمان اجرایی آمریکا را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد.

مشارکت اقیانوس آرام به ابتکار دولت باراک اوباما و عملا به منظور تحکیم موقعیت تجاری ایالات متحده در منطقه اقیانوسیه و شرق آسیا صورت گرفت و هدف آن جلوگیری از تسلط چین بر تجارت منطقه بود. مذاکره برای تشکیل  این سازمان در نوامبر سال ٢٠١٥ به نتیجه رسید و دولت‌های آمریکا، استرالیا، برونئی، پرو، چین، ژاپن، سنگاپور، شیلی، کانادا، مالزی، مکزیک، نیوزلاند و ویتنام این توافقنامه را امضا کردند.

در واکنش به این تصمیم بیل انگلیش، نخست وزیر نیوزلاند گفته،  آمریکا با خروجش از مشارکت اقیانوس آرام عملا رهبری اقتصادی منطقه را به چین واگذار کرده است.

دیوار بین مکزیک و آمریکا
دونالد ترامپ در ایام انتخاباتی وعده داده بود: «دیواری بزرگ در امتداد مرز جنوبی خواهیم ساخت و مکزیک هزینۀ آن را خواهد داد – 100 درصد. آن‌ها هنوز از این موضوع مطلع نیستند، اما آن‌ها هزینۀ ساخت دیوار را خواهند داد.»

این تصمیم نخستین تصمیم اجرایی ترامپ برای محدود کردن مهاجران غیرقانونی است. وی پیش از این در ایام انتخابات گفته بود: «11میلیون مهاجر «غیرقانونی» حاضر در امریکا را که برخی از آن‌ها بیش از 10 سال است که در این کشور زندگی می‌کنند، از امریکا اخراج خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «پیام ما به جهان این است: با ورود غیرقانونی به کشور ما، نمی‎توانید وضعیت قانونی دریافت کنید و یا تابعیت ایالات متحده را داشته باشید.»

رئیس جمهور مکزیک در همان ایام تبلیغات ریاست جمهوری با ترامپ دیدار کرد و پس از این ملاقات گفت،  ترامپ تهدید بزرگی علیه مکزیک است و دعوت از این نامزد انتخاباتی برای حضور در این کشور با هدف مقابله با تهدیدها صورت گرفته است.

حالا ترامپ تهدید خود را عمل کرده و تصمیم گرفته در نقطه مرزی این دو کشور دیوارکشی کند. در همین رابطه ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «فردا روز بزرگی برای امنیت ملی است. در کنار بسیاری از کارها، ما فردا، ساخت دیوار را آغاز می‌کنیم.»‌
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین