bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۴۹۶
گروه‌های اسلام‌گرا در جنوب شرق آسیا با البغدادی بیعت کردند

پرچم سیاه داعش در فیلیپین

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
پرچم سیاه داعش در فیلیپین به اهتزاز در آمد. ظرف یک هفته اخیر در شهر «ماراوی» در جنوب جزیره «میندانائو» شبه‌نظامیان مرتبط با داعش در درگیری با نیروهای دولتی بیش از 100 نفر را کشتند. این اقدام باعث شد دولت فیلیپین در جنوب این کشور حکومت نظامی برقرار کند.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، ساکنان می‌گویند در عصر 24 مه‌2017 شبه‌نظامیان مرتبط با داعش وارد این شهر تقریبا 200 هزارنفری مسلمان نشین شدند. آنها ماسک بر صورت زده و اسلحه در دست داشتند. به گزارش سی‌ان‌ان، «چیکو عثمان» یکی از ساکنان مسلمان ماراوی می‌گوید «پرچم سیاه داعش در هر نقطه‌ای از این شهر دیده می‌شد و همه مردم از دیدن آن یکه خوردند و به شدت وحشت زده شدند.» تصاویر منتشر شده از سوی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که تانک‌ها و خودروهای زرهی دولتی در این شهر در هر کوی و برزن دیده می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد که تا عصر یکشنبه (7 خرداد 96) 19 غیرنظامی، 11 ارتشی، 4 پلیس کشته شده و در مقابل از نیروهای داعش هم 61 نفر کشته شدند. شاهدان می‌گویند ساکنانی که قصد فرار از منطقه مسلمان نشین میندانائو را داشته باشند به ضرب گلوله کشته می‌شوند. اگرچه فیلیپین کشوری عمدتا کاتولیک است اما جنوب این کشور جمعیت مسلمان دارد.
 
سی‌ان‌ان می‌نویسد «ایسنیلون هاپیلون»، یک رهبر 51 ساله شبه‌نظامی فیلیپینی که اصالتا از منطقه باسیلان است (جزیره‌ای در بخش جنوبی میندانائو در مجمع الجزایر سولو)، سال گذشته از سوی رهبری داعش به‌عنوان «امیر» این گروه برای جنوب شرق آسیا انتخاب شد. جدیدترین خشونت‌ها هم در 23 مه ‌شروع شد یعنی زمانی که ارتش فیلیپین نیروهای خود را برای دستگیری «امیر» داعش گسیل کرد.
 
هاپیلون که محاصره شده و از دستگیر شدن خود بیم دارد دست یاری به سوی «گروه مائوت» (Maute) دراز کرده که یک سازمان شبه‌نظامی اسلام‌گرای محلی است و سال گذشته با داعش بیعت کرد. پس از درخواست وی بود که صدها نفر از این نیروها به سوی ماراوی رفته و ساختمان‌ها را به آتش کشیده، برخی را به گروگان گرفتند و درگیری خیابانی را با نیروهای دولتی شروع کردند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد در حالی که گروه‌های اسلام‌گرا در مناطق بی‌قانون مرزی میان فیلیپین، مالزی و اندونزی سال هاست که در تردد هستند اما وقوع این درگیری‌ها و اعلام بیعت با داعش و سپس برافراشته شدن پرچم این گروه در این منطقه نه‌تنها باعث «شوکه شدن» ناظران شده بلکه این ترس را دامن زده که داعش در حال ریشه دواندن در جنوب شرق آسیا است و احتمالا فیلیپین را به‌عنوان پایگاه جدید خود برگزیده است.
 
«خوزه کالیدا»، معاون دادستان کل فیلیپین، می‌گوید: «آنچه در میندانائو می‌گذرد طغیان شهروندان ناراضی نیست بلکه یورش تروریست‌های خارجی است. آنها می‌خواهند میندانائو را به جزئی از خلافت تبدیل کنند.»

با این حال، تحلیلگران می‌گویند آنچه داعش در اعلام «ولایت» در لیبی و سوریه و جاهای دیگر انجام داده در جایی مانند فیلیپین زمان زیادی طول می‌کشد تا عملیاتی شود. «روهان گاناراتنا»، رئیس مرکز تحقیقات خشونت سیاسی و تروریسم در سنگاپور، می‌گوید نفوذ داعش طی سال‌های اخیر در جنوب شرق آسیا افزایش یافته است و اکنون بیش از 60 گروه در این منطقه با ابوبکر البغدادی اعلام بیعت کرده‌اند.
 
هفته گذشته یک حمله انتحاری هم در جاکارتا، اندونزی، رخ داد که مسوولان پلیس می‌گویند عامل انتحاری با داعش مرتبط بود. طی هفته‌های اخیر برخی حملات انتحاری هم در مالزی رخ داده از جمله در یک کلوپ در کوالالامپور.
 
کارشناسان منطقه می‌گویند همکاری روزافزونی میان گروه‌های اسلام‌گرا وجود دارد تا به این وسیله «یک جبهه اسلامی واحد و متحد به‌ویژه در جنوب فیلیپین به‌وجود آورند.» گزارش موسسه «تحلیل سیاسی درگیری‌ها در جاکارتا» (IPAC) خاطرنشان ساخت که داعش «همکاری میان گروه‌های افراطی در جنوب شرق آسیا را تعمیق بخشیده است.»
 
برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند مسائل حاکمیتی و ژئوپلیتیک، ادعاهای متضاد سرزمینی و سیاست بازی‌های منطقه‌ای ظاهرا موجب پنهان کردن همکاری‌های منطقه‌ای شده است. این دسته از تحلیلگران می‌گویند اگر اقدامی اتخاذ نشود، احتمال دارد که جنوب شرق آسیا به نسخه «جنوب شرق آسیایی» از مناطق قبایلی در مرز افغانستان و پاکستان تبدیل شود.
 
برنامه غذای سازمان ملل می‌گوید شروع ستیزها و درگیری‌ها از 2000 تا 2008 منجر به آوارگی حدود یک میلیون نفر شده است. اگر امروز رقم آوارگان سوری، عراقی، یمنی و ... را هم بیفزاییم تعداد بی‌شمارتری آواره شده‌اندو مستعد جذب شدن از سوی گروه‌های افراطی هستند. سی‌ان‌ان در گزارش خود می‌نویسد: «در سال 2016 ویدئویی از سوی داعش منتشر شد که می‌گفت مبارزانی که نمی‌توانند به خاورمیانه بیایند به فیلیپین بروند.» اکنون شاخه «فیلیپینو- اندونزیایی» داعش اعلام وجود کرده است.
برچسب ها: داعش فیلیپین
مجله خواندنی ها
مجله فرارو