bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۰۶۴۷

مدل بنیاد برکت برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی

توانمندسازی اقتصادی روستاها و مناطق محروم کشور یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۶
توانمندسازی اقتصادی روستاها و مناطق محروم کشور یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.
 
حدود یک سوم جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که در اغلب مناطق فاقد فعالیت اقتصادی پویا و هدفمند هستند و این در حالی است که بخش اقتصاد روستایی ظرفیت‌های بالقوه‌ِی زیادی دارد و با هدایت و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند سهم خود را در کل اقتصاد کشور ایفا کند.
 
حرکت در این مسیر باید با تدبیری ویژه و فعالیتی جهادگونه انجام شود تا این بخش مهم از اقتصاد کشور بار دیگر به گردش درآید و تأثیرات لازم را برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشد.
 
ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) از سال 1386 از طریق بنیاد برکت با مشارکت در طرح‌هاي توانمندسازي اقتصادی و كارآفريني، براي بهبود شرايط زندگي مردم در مناطق محروم و كم‌تر توسعه‌يافته، گام‌های مؤثری را برداشته است.
 
ایجاد بنیاد برکت توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم در شرایطی بود که سال‌ها چرخ كسب و كار در مناطق روستايي و كم‌تر توسعه‌يافته‌ی كشور، كند مي‌چرخيد.
 
به طوری‌كه تمامي شئونات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم اين مناطق را تحت تاثير شرايط نامطلوب خود قرار داده بود.
 
در شرایطی که اقتصاد روستایی دچار رکود شده بود، مردم ساکن این مناطق به شهرها مهاجرت می‌کردند و حاصل این مهاجرت بعضاً سرگرداني، سرخوردگي و ناكامي بود.  
 
نقشه‌ی راه بنیاد برکت بر مبنای حمایت از کارآفرینان محلی و احیای چرخه‌ی فعالیت اقتصادی و تولید هدفمند برای رسیدن به کارآفرینی پایدار تهیه شده است تا روند مهاجرت را کند سازد.
اينك ده‌ها طرح اقتصادي و توليدي در مناطق كم‌تر توسعه‌يافته‌ی كشور با مشاركت و حمایت‌های بنياد بركت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شكوفا شده و هزاران نفر را صاحب شغل كرده است تا اميد به زندگي بهتر در مناطق محروم كشور افزایش یابد.
 
این بنیاد عام‌المنفعه تاکنون با جدیت، تلاش کرده است به منظور کارآفرینی فردی و جمعی با مشارکت افراد حقیقی یا حقوقی، برای راه‌اندازی طرح‌های اقتصادی در مناطق کم‌تر برخوردار در تمامی استان‌های کشور، اقدام کند.  
 
اساسی‌ترین هدف بنیاد برکت از کمک به راه‌اندازی این طرح‌ها، اشتغال‌زایی پایدار برای مردم مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور است و این شیوه‌ی فعالیت تاکنون به شکل قابل‌توجهی نتایج مثبت خود را نشان داده است.
 
راهکار بنیاد برکت در این طرح براساس مدل‌های جدید عقود مشارکتی است و مدل تأمین مالی خرد را از طریق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته، بومی‌سازی کرده است.
 
این بنیاد برای تحقق چنین مشارکتی تلاش دارد توانمندی کارآفرینان محلی را از طریق انتقال دانش و مهارت‌های حرفه‌ای افزایش دهد. کارآفرینان محلی اعتقاد دارند بنیاد برکت، توانایی‌های حرفه‌ای آنان را در زمینه‌ی فرآیندهای مدیریتی و شرکت‌داری در حد قابل توجهی ارتقا داده است.
 
در همین حال، انعطاف در تعامل با شرکا و سرعت در تصمیم‌گیری و اقدام، توجه کامل به شاخص‌های اشتغال‌زایی طرح، از دیگر موضوعات مورد توجه این بنیاد بوده است تا از اجرای این طرح‌ها، بهترین نتایج حاصل شود.
 
در این چارچوب تاکنون برای مشارکت در 310 طرح توانمندسازی اقتصادی کارآفرینی در سطح کشور، بیش از 56 هزار و 275 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و اجرای این طرح‌ها بالغ بر 195هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
 
انتظار می‌رود با ادامه‌ی روند مشارکت بنیاد برکت در این طرح‌ها، بحران بیکاری در این مناطق کاهش یابد و در پی آن روند مهاجرت بی‌رویه‌ی روستاییان به شهرها مهار شود.  
 
بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند شیوه‌ی فعالیت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق محروم و نوع مشارکت در طرح‌های اقتصادی، مدلی موفق است که دیگر نهادها نیز می‌توانند از آن الگوبرداری کنند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو