bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۴۲۰۱۴

واشینگتن‌پست: قدرت ویرانگر سایبری ایران بومی است

اگر این تعبیر درست باشد، ایران دارای سنگ‌های سایبری است که آماده پرتاب است. آمریکا هم در بزرگ‌ترین خانه شیشه‌ای جهان زندگی می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۶
واشینگتن‌پست: قدرت ویرانگر سایبری ایران بومی است
 
فرارو- یک روزنامه‌نگار آمریکایی به توانمندی سایبری ایران پرداخت و آن را قدرتمند دانست.

به گزارش فرارو، دیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی طی یادداشتی در روزنامه واشینگتن‌پست قابلیت‌های سایبری را مورد بررسی قرار داد و نوشت: یک پژوهش جدید نشان داد که خطر سایبری ایران کوچک، اما قدرتمند است.

به زودی یک پژوهش جدید تحت عنوان "تهدید سایبری ایران" که بر قابلیت سایبری ایران تمرکز می‌کند، توسط موقوفه کارنگی برای صلح بین المللی منتشر خواهد شد. اگر چه این پژوهش ایران را در حوزه تهدید سایبری در درجه سوم قرار داده، اما ایران می‌تواند آسیب قابل توجهی برساند.

افشاگری‌ها درباره حملات سایبری ایران، یک یادآوری است مبنی بر اینکه آمریکا و متحدانش در یک اکوسیستم الترونیکی خطرناک زندگی می‌کنند. هک کردن انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا توسط روسیه، به طور روزانه در رسانه‌ها پوشش داده می‌شود و سرقت اسرار آمریکایی توسط چین نیز به خوبی عمومی شده است. اما آنچه که توجه بسیار کمی به خود جلب کرده، تسلیحات دارای پیچیدگی کمتر، اما سمی در نزد برخی از کشور‌های کوچک است. آمریکا با سیستم‌های نسبتا بازش می‌تواند هدف آسانی باشد.

در این یادداش آمده: این پژوهش به موقع است. دولت ترامپ، تمایلش برای کمک به عربستان و دیگر متحدان برای عقب راندن نایبان ایران در خاورمیانه را اعلام کرده است. درخواست آمریکا برای عقب راندن، در این مرحله بیشتر لفاظی بوده است. هنوز سیاست واضحی وجود ندارد. متحدان تهران می‌توانند به شکلی بجنگند که گاهی اوقات شناسایی یا انتساب آنان دشوار است. این امر در حوزه تسلیحات سایبری صدق می‌‎کند. پژوهش کارنگی قابلیت سایبری ایران را کوچک، اما مفید توصیف می‌کند که تاحدودی برای جمع‌آوری اطلاعات خارجی شکل گرفته است. پس از انتشار گزارش‌های خبری درباره حملات بدافزار استاکس‌نت آمریکایی - اسرائیلی به برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۷ هکر‌های ایران انگیزه‌های انتقام‌گیرانه نشان داده‌اند.

ایگناتیوس با بیان اینکه پژوهش کارنگی به توانمندی‌های بومی ایران در حوزه فضای سایبری اشاره می‌کند، گفت: این فرهنگ بومی هک کردن، یکی از جالب‌ترین یافته‎‌های این گزارش است. زیرا احتمالا این توانمندی می‌تواند در ده‌ها کشور دیگر تکثیر شود.

گزارش کارنگی خاطرنشان کرد: قابلیت‌های سایبری ایران ظاهرا به شکل بومی توسعه یافتند و از میان دانشگاه‌های محلی و جوامع هکری برخاسته‌اند.

در پژوهش کارنگی ادعا شده که حملات سایبری ایران پس از سال ۲۰۱۱ جدی‌تر شده است. در این سال، هکر‌های ایرانی به یک شرکت امنیتی هلندی به نام دیجی‌نوتار نفوذ کردند.

ایگناتیوس نوشت: از آن هنگام حملات متقابل ایران شروع شد. این حملات ساده، اما ویرانگر بود. در آوریل ۲۰۱۲ پس از حمله به صنعت نفت ایران با بدافزار وایپر، ایرانی‌ها در آگست ۲۰۱۲ با استفاده از یک ویروس وایپر معروف به شامون به شرکت نفتی آرامکوی عربستان حمله کردند. بر اساس پژوهش کارنگی، این حمله به ده‌ها هزار کامپیوتر آرامکو آسیب رساند و صد‌ها میلیون دلار ضرر رساند.

این روزنامه‌نگار مدعی شد: ایران به طور موفقیت‌آمیز به آمریکا هم حمله کرد. در سپتامبر ۲۰۱۲ گروه هکری به نام مبارزان سایبری عزالدین القسام حمله به بانک‌ها و موسسات مالی آمریکایی را آغاز کرد.

نویسنده این حملات را ابتدایی، اما مخرب توصیف کرده است که در آن، هکر‌ها دسترسی به وبسایت‌های بانک‌ها را قطع کردند. اف بی آی نیز به این نتیجه رسیده که از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ حملات ایران به بانک‌های آمریکا ده‌ها میلیون دلار آسیب رسانده است.

"چرا ایرانی‌ها به آمریکا حمله کردند؟ پاسخ ساده، انتقام‌گیری است. گزارش کارنگی به نقل از ارزیابی آژانس امنیت ملی اشاره می‌کند که اطلاعات نشان می‌دهد که این حملات در پاسخ به فعالیت‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده و مقامات بلندپایه دولتی ایران از این حملات اطلاع داشته‌اند."

قابلیت‌های سایبری ایران نشان می‌دهد که کارزار ضدایرانی جدید دولت ترامپ حتی اگر از نزاع آشکار اجتناب شود، شاید بدون هزینه نباشد.

اگر این تعبیر درست باشد، ایران دارای سنگ‌های سایبری است که آماده پرتاب است. آمریکا هم در بزرگ‌ترین خانه شیشه‌ای جهان زندگی می‌کند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو