bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۷۵۲۱

افزايش يا كاهش عمر دوره شوراها در مجلس

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۷ دی ۱۳۸۸


عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: پيشنهاداتي در كميسيون شوراهاي مجلس مبني بر 6 ساله يا 2 ساله شدن عمر شوراهاي شهر و روستا در اين دوره مطرح شده است.

سيد محمدعلي موسوي مباركه درباره طرح پيشنهادي كميسيون شوراهاي مجلس مبني بر تغيير قانون شوراها، اظهار داشت: يكي از مواردي كه در راستاي تغيير قانون شوراها مطرح است، بحث افزايش يا كاهش عمر دوره شوراهاست. 

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه پيشنهادهاي مطرح شده است كه عمر اين دوره از شوراها 6 ساله شود، ادامه داد: در واقع اعضاي كميسيون شوراهاي مجلس مي‌خواهند، عمر شوراها با 4 سال تمام نشود و با انتخابات دور بعدي رياست جمهوري در سال 1392 برگزار شود. 

وي تصريح كرد: البته پيشنهاد ديگري مبني بر دو ساله شدن شوراها نيز مطرح شده است. 

به گفته موسوي مباركه، برخي از اعضاي شوراها معتقدند دوره فعلي شوراها 6 ساله شود؛ ولي بعد از آن هر دوره 2 ساله باشد و تعداد زيادي از اعضاي كميسيون شوراهاي مجلس با 2 ساله بودن شوراها بيشتر موافق هستند. 

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اينكه هدف از طرح اين پيشنهاد اين است كه بتوانيم انتخابات شوراها را با انتخابات رياست جمهوري همزمان كنيم، تصريح كرد: در حال حاضر انتخابات به صورت ناهماهنگ برگزار مي‌شود و به نوعي سالي يك انتخابات در كشور در حال برگزاري است، از زمان شهيد رجايي شكل انتخابات به هم خورد و ديگر دوره‌هاي 4 ساله با يكديگر همزمان نيست. 

وي افزود: برگزاري هر انتخاباتي هزينه‌هاي زيادي را در بر دارد و براي صرفه‌جويي در اين هزينه‌ها بهتر است انتخابات به صورت همزمان برگزار شود و بدين ترتيب هزينه‌ها به نصف كاهش يابد. 

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي شهر تهران خاطر نشان كرد: زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي،خبرگان رهبري و رياست جمهوري را در قانون اساس نمي‌توان تغيير داد؛ چرا كه قانون آنها تغييرناپذير است ولي مي‌توانيم انتخابات شوراها را به آن‌ها برسانيم. 

وي افزود: حال اگر بخواهيم انتخابات شوراها را با انتخابات رياست جمهوري همزمان برگزار كنيم يا دو سال از دوره شوراها بايد كم يا دو سال اضافه كنيم، درباره اين موضوع نظرات متفاوتي وجود دارد و در اين بين برخي‌ها موافق وضع كنوني هستند. 

موسوي مباركه تصريح كرد: اين پيشنهادها در كميسيون شوراها در حال بررسي نهايي است و در صورت به تصويب رسيدن هر يك از اين پيشنهادها، هيئت رئيسه مجلس نيز درباره آن نظر مي‌دهد بعد وارد صحن علني مجلس شوراي اسلامي مي‌شود. 

عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: به نظر مي‌رسد صرفه‌جويي در هزينه‌ها با توجه به اينكه در سال اصلاح الگوي مصرف قرار داريم، امر ضروري است ضمن اينكه انتخابات‌ها، هزينه‌هاي ميلياردي دارند و صرفه‌جويي در اين زمينه در حد مختصر نيست.

برچسب ها: شورا ها
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین