bato-adv
کد خبر: ۳۷۶۷

گاردین: سایه بحران بر شبكه بانكی انگلیس

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۸۶

پس از بحران اقتصادی در آمریكا كه در پی آن چند بانك آمریكایی از ضرردهی چند میلیارد دلاری خود خبر دادند، مدیر بانك انگلیس نیز درباره بدترین بحران بانكی در این كشور هشدار داد. 

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مقاله ای با عنوان "بحران اقتصادی در راه انگلیس" نوشت: هیچكس به درستی نمی داند مقدار و گستره این بحران تا چه حد است اما می دانیم چنین بحرانی در راه است و این بحران فراگیر وام های پرداخت نشده، سامانه غیرایمن امنیتی و دارائی هایی كه ارزش و اعتباری ندارند را شامل می شوند. این وضع بحرانی به خوبی در اسناد بانك ها درج شده، با این حال هنوز كاملا به حد مرگبار نرسیده است.

در ادامه نویسنده این مقاله با اشاره به عواملی كه از آنها با عنوان "غول هایی كه اقتصاد جهانی را به خطر انداخته اند"، نام می برد، می نویسد: نفت خام 97 دلاری در هر بشكه؛ بهای اقلام و كالاها از مس گرفته تا گندم كه به بالاترین قیمت تاریخ عرضه آنها رسیده است و كاخ سفیدی كه گویی قصد دارد افراد ناآگاه را از دورنمای جنگی تازه در خاورمیانه به هراس اندازد، از عوامل عمده این بحران هستند.

رئیس بانك انگلیس (Bank of Englsnd) دیروز با بیان اینكه" فكر
می كنم بیشتر مردم پیش بینی می كنند تا اعلام زمان ضرردهی چند واحد از این بانك ها چند ماه زمان باقی مانده باشد"، گفت: «این احتمال وجود دارد كه نابسامانی در اوضاع اقتصادی جهان، اقتصاد انگلیس را نیز شكست ناگهانی كند و این شكست در برخی از بزرگ ترین بانك های (انگلیسی در) جهان رخ دهد.»

این مقام بانكی انگلیس ادامه داد: «استعفای رئیسان این بانك ها مهّم ترین ضربه ناشی از این وضع خواهد بود و صدها میلیون دلار خسارت مالی - كه حتّی در استانداردهای وال استریت نیز قابل ملاحظه محسوب می شوند- نیز در پی خواهد آمد.»

با این حال این آمارها بخشی جزئی از خسارت هایی را شامل
می شود كه بانك ها به تدریج آنها را اعلام خواهند كرد. این بانك ها باید در نرخ بهره اندك خود بازنگری كنند و چنین وضعی، شرایط دشوارتری را پیش روی سرمایه گذاران بخش مسكن از جمله در آمریكا قرار می دهد.

نویسنده در ادامه با بیان اینكه خسارتی 15 میلیاردی در بانك آمریكایی "سیتی گروپ" (Citigroup)، بزرگ ترین بانك جهان رخ داد و بانك "مریل لینچ"(Merrill Lynch) نیز مبلغی در حدود 8 میلیارد دلار متضرر شد و تاكنون بانك یو بی اس(UBS) نیز چهار میلیارد دلار خسارت دیده است، افزود: با وجود وعده هایی كه وزیر دارائی(انگلیس) مبنی بر اطمینان بخش بودن وضع موسسه های مالی می دهد، این احتمال وجود دارد كه بانك هایی از جمله "باركلی"
(Barclays) ، "الاینس اند لستر" (Alliance & Leicester) یا "رویال بانك اسكاتلند" (Royal Bank of Scotland) قربانیان آنیده این وضع اقتصادی باشند.

نویسنده در بخش پایانی این مقاله به این مطلب اشاره می كند كه چندی پیش نیز موسسه مالی "نوردرن راك" (Northern Rock) انگلیس دچار بحران پرداخت وام مسكن به مشتریان خود شد.

نویسنده می افزاید: در این شرایط، حجم بدهی مشتریان بانك های انگلیس از جمله وام هایی كه برای پیش پرداخت مسكن گرفته اند به سطح بی ثبات حدود 3/1 میلیارد دلار رسیده كه اندكی بیش از تولید ناخالص داخلی انگلیس است.

نویسنده در پایان پیش بینی می كند كه در نیمه دوّم سال 2008 میلادی با وجود پیش بینی نرخ رشد 25/2 درصدی برای اقتصاد انگلیس، نرخ كمتر از 2 درصد به دست آید.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو