bato-adv
کد خبر: ۴۰۶۰۶۳
حجت‌اله عباسی

پمپئو در داوری افکار عمومی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
حجت‌اله عباسی*؛ دیپلماسی رسانه‎‌ای دکتر ظریف وزیر خارجه ایران بدجوری امریکائی‌ها را به تکاپو واداشته است و در جدید ترین موضع‌گیری ها مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در واکنشی منفعلانه آمادگی خود را برای مصاحبه با تلویزیون ایران اعلام کرده است.

او به روزنامه واشنگتن پست گفت: «ظریف این فرصت را داشته است که با رسانه‌ها و تلویزیون ما صحبت کند، من نیز اگر چنین پیشنهادی داشته باشم، آن را با کمال میل خواهم پذیرفت».

در عصر کنونی سیاست بر بال رسانه‌ها پیش می‌رود و خارج از چارچوب رسانه‌ها، حاشیه‌هایی از سیاست وجود دارد. از این رو در ماجرای تنش بین ایران و امریکا، حرف اول را رسانه‌های جمعی می‌زنند و دیپلماسی رسانه‌ای جایگاه برجسته‌ای در روابط بین الملل دارد.
 
پیشنهاد پمپئو برای مصاحبه با تلویزیون ایران باید مورد استقبال قرار گیرد، بویژه این‌که صداوسیما جمهوری اسلامی ایران دفتر نمایندگی در نیویورک دارد. این فرصت خوبی است که با همکاری وزرات‌خارجه ایران محورهای چالش برانگیز را در یک گفتگوی تلویزیونی با وزیر خارجه امریکا در معرض داوری افکار عمومی قرار دهد.
 
در قاموس خبرنگاری، به تاخیر انداختن پیشنهاد پمپئو کار حرفه‌ای محسوب نمی‌شود و قبول سریع بیانگر آن است که در تنش کنونی بین دو کشور، ایران در موضع حقانیت قرار دارد و با در اختیار داشتن خبرنگاران در تراز بین‌المللی قادر است وزیر خارجه امریکا را به طور جدی در دادگاه افکار عمومی جهانیان به چالش بکشد.
 
انتخاب خبرنگار و تصویربردار برای این مصاحبه بسیار مهم است. خبرنگار می‌تواند با طرح سیاست‌های ظالمانه امریکا در قبال ایران و منطقه، سیاست‌های مداخلانه‌گرانه و ستیزه جویانه امریکا و اعتماد به نفس کاذب مایک پمپئو را به چالش جدی بکشد و او را در موضع انفعال بیشتر قرار دهد. یک تصویر بردار باهوش نیز می‌تواند ارتباطات غیرکلامی پمپئو مشتمل بر حرکات چهره، چشم‌ها، دست‌ها ، پاها و نحوه استقرار در مصاحبه را به صورت هم‌زمان از طریق دریچه دوربین زیر نظر گرفته تا یک مصاحبه بسیار جذاب رقم بخورد.
 
انتشار چنین مصاحبه‌ای با استقبال رسانه‌های بین‌المللی مواجه و انتشار فراگیر آن موفقیت بزرگی برای تلویزیون ایران و گروه خبری آن به همراه خواهد داشت. همان گونه که ایرانی‌ها در زمینه‌هایی نبوغ برجسته خود را به رخ جهانیان کشیده‌اند در زمینه فناوری رسانه نیز توانمندی‌های خود را رونمایی خواهند کرد.
 
*دکتری مدیریت رسانه و استاد علوم ارتباطات
مجله خواندنی ها
مجله فرارو