bato-adv
کد خبر: ۴۱۳۷۰

قابلیت‌هایی ناوشکن "جماران"

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۸۸


فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه ناوشكن جماران در جهت رفع نيازهاي دفاعي كشور در عرصه دريا ساخته شده است، تاكيد كرد: اين طرح با اسامي موج دو، موج سه و موج چهار تا رفع كامل نيازهاي دفاعي كشور براي ساخت ناوشكن‌هاي ديگر ادامه خواهد داشت. 

امير دريادار حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفتگوي تفصيلي با بيان ويژگي‌هاي طراحي و ساخت ناوشكن جماران به دست متخصصان داخلي اظهار داشت: امكان ندارد كسي وارد اين ناوشكن شود و اشك شوق نريزد. 

سياري تصريح كرد: براي نمونه ميزان دقت و طراحي براي ساخت و جاگذاري شافت بسيار مشكل است و چنين شافتي تاكنون ساخته نشده بود اما اين شافت با همه ظرافتهاي آن به دست طراحان و متخصصان جوان كشورمان ساخته شد. 

وي با بيان اينكه پروژه موج با ساخت ناوشكن جماران عملياتي شد، تاكيد كرد: اين طرح با اسامي موج دو، موج سه و موج چهار براي ساخت ناوشكن‌هاي ديگر ادامه خواهد داشت. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش، ناوشكن جماران را طرح اول از پروژه موج خواند و گفت: براي طراحي وساخت اين ناوشكن با موانع زيادي مواجه بوده‌ايم و اگرچه زمان ساخت آن طولاني شد، اما اين مشكلات براي فرايندهاي بعدي حل شده است. 

سياري با تاكيد بر اينكه هر يگان جديد متناسب با نيازهاي روز ساخته خواهد شد، تصريح كرد: اگر نياز بود بايد ناوشكن‌هاي بعدي بزرگتر ساخته شود.

در آينده نزديك طرح جديد موج به بهره‌برادري خواهد رسيد
وي ضمن تبريك طراحي و ساخت ناوشكن جماران به محضر مقام معظم رهبري و همه ملت ايران، خاطرنشان كرد: در آينده نزديك طرح جديد موج به بهره‌برداري خواهد رسيد. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه قيمتي كه براي ساخت اين ناوشكن پرداخت شده، معادل يك چهارم تا يك پنجم قيمت مشابه خارجي است، افزود: البته توان ساخت هر قطعه‌اي كه از بازار خريداري شده، در داخل وجود دارد. 

سياري با اشاره به اينكه قطعات و سامانه‌هاي داراي طبقه‌بندي هيچ وقت به ما داده نمي‌شود، ادامه داد: در مواقع حساس هر وسيله‌اي را كه ديگران به ما داده باشند اگر نتوانيم بر ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار آن مسلط شويم، آن را به ما نخواهند داد.

* نيروي دريايي ارتش از سياست‌هاي نظام در آب‌هاي آزاد دفاع مي‌كند
وي با بيان اينكه خريد از خارج در دستور كار ما نيست زيرا كشور به دنبال خودكفايي در زنجيره دفاعي است، به موضوع حضور اين نيرو در آبهاي آزاد منطقه و اقيانوس هند به عنوان تدبير نظام جمهوري اسلامي اشاره كرد و افزود: نيروي دريايي، نيرويي راهبردي در اين زمينه محسوب مي‌شود و بايد بتواند در درياهاي آزاد حضور داشته باشد و از سياست‌هاي نظام پشتيباني كند. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش به موضوع دزدي دريايي در خليج عدن اشاره كرد و گفت: حضور نيروي دريايي فقط به منظور مقابله با اين موضوع نيست بلكه به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوري اسلامي در آبهاي شمال اقيانوس هند نيز مطرح است، زيرا اكنون حدود 20 تا 25 كشور دنيا در اين منطقه حضور دارند و به دنبال تامين منافع خود هستند. 

سياري برضرورت نشان دادن اقتدار كشور در صحنه درياها تاكيد و خاطرنشان كرد: حضور يك ناو نيروي دريايي در شمال اقيانوس هند و پهنه اقيانوسها كه به وسيله همه ناوشكن‌هاي دنيا كنترل مي‌شود، مهم است و آنان به دنبال اين كنترل به توانايي دريايي علمي وصنعتي كشور پي خواهند برد. 

وي همچنين به موضوع تروريسم دريايي در خليج عدن و شمال اقيانوس هند اشاره كرد و گفت: از جمله ماموريت‌هاي نيروي دريايي، حضور در اين منطقه است و هم‌اكنون ناوگروه پنجم ارتش در خليج عدن حضور دارد. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: حدود يك سوم تجارت دنيا در شمال اقيانوس هند انجام مي‌شود و به تعبير نظريه پردازان، كليد دنيا در قرن 21 در شمال اقيانوس هند خواهد بود. 

سياري با بيان اينكه 90 درصد تجارت ايران از طريق دريا صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: اگر ما نتوانيم امنيت تجارت در دريا را تضمين كنيم، اقتصاد مملكت با مشكل مواجه خواهد شد.

* در طراحي و ساخت ناوشكن جماران حتي يك كارشناس خارجي مشاركت نداشت
وي ناوشكن جماران را يك پروژه صد درصد بومي عنوان كرد و گفت: در طراحي و ساخت اين ناوشكن حتي يك كارشناس خارجي مشاركت نداشته است. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش كه در بخش گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما صحبت مي‌كرد، با اشاره به ويژگي‌هاي ناوشكن جماران، اظهار داشت: در ساخت ناوهاي موشك‌اندازي كه پيش از انقلاب خريداري شده، هفت كشور غربي مشاركت داشتند كه پس از ساخت، آن را تحويل مي‌دادند اما ناوشكن جماران كاملا داخلي است. 

سياري افزود: اين ناوشكن علاوه بر اينكه از نظر سرعت، در مقايسه با ناوشكن‌هاي روز و همتراز خودش در دنيا برابري مي كند، توانايي قدرت مانور بالا و ماندگاري زياد در شرايط جوي بسيار نامناسب در درياها را نيز دارد. 

وي با بيان اينكه ناوشكن‌ها در پهنه درياها بايد از دو مولفه مهم دفاعي و تهاجمي برخوردار باشند، افزود: ناوشكن بايد بتواند در مقابله با حملات زيرسطحي، سطحي و هوايي آمادگي دفاعي داشته باشد و همزمان بتواند حمله زيرسطحي، سطحي و هوايي را انجام دهد.

* در طراحي ناوشكن جماران از مهندسي معكوس استفاده نشده است
فرمانده نيروي دريايي ارتش با تاكيد بر اينكه ناوشكن جماران با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته، قادر به انجام اين شش ماموريت به طور همزمان است، ادامه داد: سامانه‌ها و فناوري‌هاي متعدد اطلاعاتي، جنگ الكترونيك، ضد الكترونيك، راداري، موشكي، اژدر زير سطح و سونار در طبقات مختلف اين ناوشكن قرار گرفته است. 

سياري با اشاره به طراحي داخلي ناوشكن جماران گفت: در طراحي اين ناوشكن، از مهندسي معكوس استفاده نشده است 

وي خاطر نشان كرد: فرماندهي معظم كل قوا به نيروي دريايي دستور دادند تا ناوشكني با قابليت حمل بالگرد و انواع موشك ساخته شود كه اين دستور امروز اجرايي شده است. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه ناوشكن جماران انواع آزمايش‌هاي اوليه را با موفقيت پشت سر گذاشته است، گفت: اين ناوشكن از امروز به دريا عزيمت كرده و توانايي حضور در هر جاي اقيانوس هند را نيز دارد. 

سياري اظهار داشت: نيروي دريايي همه تجهيزات خود را بهينه كرده و امروز همه يگانهاي دريايي كشور حاضر در خليج عدن، بهينه‌سازي شده است.

* زيردريايي‌هاي مورد نياز در زنجيره دفاعي كشور را توليد مي‌كنيم
وي در بخش ديگري از سخنان خود، به توانايي ساخت زيردريايي در كشور اشاره و خاطر نشان كرد: توانايي ساخت زير دريايي در هر مقياس در هر كشوري وجود ندارد اما امروز ايران مي‌تواند زيردريايي‌هاي مورد نياز خود در زنجيره دفاعي كشور را توليد كند. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين ادامه داد: با اينكه موشك اندازهاي پيكان، جوشن و درفش ساخته شده‌اند و امروز به عنوان ناوهاي رزمي تراز اول مطرح هستند، اما اهميت ساخت ناوشكن جماران از اين ناوها بيشتر است چراكه امكان توليد آن در هر كشوري وجود ندارد. 

سياري با اشاره به وجود تجهيزات پيشرفته ناوشكن جماران گفت: طرح موج و ناوشكن جماران حرف نخست را در صنايع دريايي كشور مي‌زند و اهميت بالايي دارد. 

وي تصريح كرد: جمع شدن همه تجهيزات در ناوشكن از اهميت بسيار بالاي برخورداراست زيرا سامانه‌هاي مختلف‌ ناوشكن بايد بتواند در شرايط مختلف به نيازها پاسخ دهد. 

فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: همه تخصصها براي ساخت بدنه، رانش موتور، سونار، رادار مخابرات، موشك سطحي، زيرسطحي و هوايي، توپ ضد هوايي، بالگرد، آماد و پشتيباني بايد با يكديگر جمع و كار ساخت انجام شود و اگر هر يك از اين تخصصها نتواند در اين فرايند كار خود را انجام دهد، به مشكلات متعدد روبرو خواهيم شد. 

سياري ادامه داد: براي برخي سيستمها و تجهيزات، دو يا سه مكان به عنوان پشتيباني پيش بيني شده است تا ناوشكن بتواند توانايي حفظ و ماندگاري بالايي داشته باشد.

برچسب ها: ناوشکن جماران
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین