bato-adv
کد خبر: ۴۲۳۲۸

نيويورک تايمز و حضور بهمن فرمان آرا در ژاکوب برنز

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۸۸


بهمن فرمان آرا فیلمساز مستقل ایرانی چندی پیش به دعوت مرکز سینمایی ژاکوب برنز برای نمایش مجموعه آثارش به این موسسه دعوت شد.

برنامه "فيلمساز مقیم"، از مارس گذشته در اکادمی ژاکوب آغاز و در بخش ویژه به نمایش آثار فرمان آرا می پردازد.این برنامه هنرمندان پيشرو از سراسر دنيا را برای زندگی، کار و تدريس در مرکز برنز گرد هم می آورد. هزينه مالی اين برنامه توسط بورس مرکز برنز برای "تفاهم بين المللی از طريق فيلم" تأمين می شود. اين بورس با هزينه کاترين دبليو ديويس، يک خير نيکوکار، و ساکن پاره وقت مرکز تأسيس شده است؛ زنی که پنجشنبه گذشته 103 ساله شد.

سوزان تاد مدير پروژۀ تفاهم بين المللی در مرکز برنز گفت: "يکی از چيزهائی که کاترين به ما گفته است، اين است که او می خواست در زندگی اش شاهد صلح جهانی باشد."

خانم تاد افزود: "ما اتفاق نظر داريم که سينما می تواند از طريق امکان پذير کردن کسب تجربه حضور در فرهنگی ديگر، تفاهم عميقی ايجاد کند. ما اين برنامه را به عنوان راهی برای مهيا کردن تماس مستقيم مخاطبان خود با فردی از فرهنگ ديگر نگاه می کنيم، فرهنگی که ممکن است چيز کمی درباره اش بدانند و فردی که فيلم هايش به طور خاصی نمايشگر آن فرهنگ هستند."

آقای فرمان آرا متولد تهران است و به عنوان کارگردان، فيلمنامه نويس و تهيه کننده، جوايزی را بخود اختصاص داده است. او در ايجاد موج نوی سينمای ايران در دهه 1970، تأثيرگذار بوده است. وی و خانواده اش در دهه 1980 در کانادا زندگی کردند. فرمان آرا تا پيش از سال 2000 اجازه ساخت فيلم نداشت اما پس از آن، به عنوان نويسنده، کارگردان و بازيگر نقش اول "بوی کافور، عطر ياس" به سينما بازگشت.

خانم تاد گفت: "بهمن يکی از معدود کارگردان های پرطرفدار هم در پيش و هم پس از انقلاب ايران است. او يک انسان ايده آل است زيرا خارج از کشورش زندگی نمی کند و ساکن غربت نشده است. در واقع، او نماينده خوبی از کشورش است. او حرف های زيادی برای گفتن دارد، از اينکه زندگی در ايران چگونه بوده است."

آقای فرمان آرا در طول اقامت خود در اين مرکز، يک مجموعه از 12 فيلم ايرانی شامل شش فيلم مستند از کارگردان های ديگر ايرانی را طی دو هفته تحت عنوان "بهمن فرمان آرا و ايران" به نمايش خواهد گذاشت. تا اينجای برنامه، دو فيلم مستند و دو فيلم از آقای فرمان آرا به نمايش درآمده اند. قرار است در روز پنجشنبه، فيلم "بوی کافور، عطر ياس" بر روی پرده برود و پس از آن، جلسه پرسش و پاسخ آقای دم با آقای فرمان آرا انجام شود.

ضمناً قرار است فيلم "شازده احتجاب" وی در 28 فوريه و "خانه ای روی آب" در 7 مارس به روی پرده بروند. این برنامه در روز 11 مارس با نمايش تازه ترين اثر آقای فرمان آرا با عنوان "خاک آشنا" و جلسه پرسش و پاسخ متعاقب آن، پايان می پذيرد.

برچسب ها: فرمان آرا برنز
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین