bato-adv
کد خبر: ۴۴۶۹۷

طرح 20سال پیش شاملو

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۸۹


فکر می کنم سال 68 یا 69 بود که تازه کامپیوتر به دست شاملو رسیده بود. 

از همان سال قرار بود که برای «کوچه» برنامه نویسی بشود که مخاطبان از طریق کامپیوتر بتوانند روی آن کار کنند. از همان زمان شاملو قراردادی بست که طبق آن قرار بود تمام آثارش در سایتی به نام شاملو قرار داده شود تا هر کس بتواند به آن دسترسی پیدا کند.البته تا زمانی که زنده بود این کار نتوانست انجام شود و بعد از این هم همین طور.
 
یا باید خودمان این کار را می کردیم یا تعدادی از دوستان همت و اقدامی می کردند که این کار انجام شود، بارها هم سعی کردند اما تا الان هم آنطور که شاملو می خواست این کار انجام نشده و هنوز هم نتوانسته اند برنامه ای برای این کار بنویسند. آنچه انجام شده هر چند قدم مثبتی است اما کار شاقی نیست که ما همه چیز را همان طور که در کتاب آمده روی سایت یا در کامپیوتر وارد کنیم. 

از همان ابتدا برنامه این بود که نرم افزاری آماده شود که کاربران بتوانند روی آن کار کنند. هرچند بارها هم در این باره اقدام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است چرا که کار نرم افزاری «کوچه» کار سختی است.«کوچه» مانند یک رمان نیست که به راحتی متنش در سایت گذاشته شود بلکه ارجاعات و ارتباط هایی دارد که باید بخش بندی شود که این خود کار سختی است.

در حال حاضر هم شعرهای شاملو روی سایت رسمی قرار گرفته، فکر کنم بخشی از شعرهای ترجمه هم روی سایت قرار دارد اما امیدوارم کم کم بتوانیم تمام آثار شاملو را روی سایت قرار بدهیم.امیدوارم نه فقط برای شاملو بلکه برای آثار دیگر عزیزان هم این امکان فراهم شود که با تهیه نرم افزارهایی تمام آثار آنها در دسترس همه کسانی که در هر جا می خواهند از آن استفاده کنند، قرار بگیرد.امید که ما هم بتوانیم از این وسیله ای که همه جا هست استفاده کنیم تا مخاطبان به آسانی بتوانند آثار این عزیزان را ببینند، بشنوند و از آن استفاده کنند. 

برچسب ها: آیدا شاملو
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین