bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۵۰۶۳

انتصاب سرپرست جدید خبرگزاری «ایسنا»

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۸۹


روز گذشته خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - با حکم رئیس جهاد دانشگاهی ششمین سرپرست خود از سال 84 تا به امروز را تجربه خواهد کرد.
 
علی متقیان که پیش از این عناوین مدیرکل دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرکل روابط عمومی بنیاد نخبگان و همچنین دبیر هیات امنای جهاد دانشگاهی و مدیرکل حوزه ریاست سابق جهاد دانشگاهی- دوران تصدی منتظری- را در کارنامه فعالیتی خود دارد، توانست با حکم حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی بر صندلی سرپرستی یک خبرگزاری تکیه زده تا تجربه حضور در یک رسانه را نیز در کارنامه خود به ثبت برساند. تغییرات پی درپی در مدیریت خبرگزاری ایسنا از زمان رفتن ابوالفضل فاتح برای ادامه تحصیل به انگلستان آغاز شد.
 
در واقع پس از انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری که محمود احمدی نژاد توانست بر مسند قوه مجریه تکیه بزند، این خبرگزاری دستخوش تغییرات جدید و تعیین سیاست های جدید در حوزه اطلاع رسانی شد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران به منظور اطلاع رسانی گسترده تر و با استفاده از نیروهای دانشجویی و تحت لوای جهاد دانشگاهی در 15 آذرماه 78 وارد عرصه اطلاع رسانی کشور شد. این خبرگزاری فعالیت خود را با مسوولیت ابوالفضل فاتح آغاز کرد و توانست در مدت زمانی کوتاه به یکی از رسانه های اثرگذار و همچنین یکی از منابع خبری مطبوعات تبدیل شود. در کوران تحولات سیاسی در ایران و انتقال قدرت از جبهه اصلاح طلبان به اصولگرایان، ابوالفضل فاتح برای ادامه تحصیل در حوزه ارتباطات- رشته ای به غیر از رشته تحصیلی که در ایران خوانده بود - قصد عزیمت به انگلستان را کرد اما شایعاتی مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن این خبرگزاری از سوی دولت مطرح شد با این عنوان که ایسنا با وجود آنکه از طریق وابستگی به جهاد دانشگاهی به دولت مربوط است اما از آغاز کار دولت نهم تحت فشار قرار گرفته و همین فشارها موجب کناره گیری وی در مهرماه سال 84 شد. 

پس از او محمدعلی نادعلی زاده که گفته می شد از شهریور سال 84 خود را آماده پست مدیریت ایسنا می کرد سرپرستی این خبرگزاری را بر عهده گرفت اما باز هم بنابر شایعاتی که مطرح شد، فشار دولت برای در اختیار گرفتن ایسنا سبب شد نادعلی زاده نیز در اواخر اسفند جای خود را به حمید حسن زاده بدهد. اما این تغییر و تحولات در مدیریت تنها به این برهه از زمان ختم نشد چراکه پس از هشت ماه و نیم از فعالیت حسن زاده در سوم آذر سال 86 و پس از تغییرات در ترکیب هیات مدیره جهاد دانشگاهی او نیز برکنار و جمال رحیمیان به این سمت منصوب شد. 

دگرگونی های مدیریتی در ایسنا در حالی صورت می گرفت که روز به روز عرصه اطلاع رسانی کشور شاهد رقابت بوده و از طرفی برخی محدودیت ها موجب حذف برخی رسانه ها از عرصه رقابت شد.در حوزه خبرگزاری ها نیز که علاوه بر ایسنا دیگر خبرگزاری ها اعم از ایرنا، فارس، مهر، ایلنا و ... نیز وجود داشتند موجب شد ایسنا در برهه ای از زمان با افت کیفیت اخبار- البته نه در حوزه کمی- مواجه شود که این به دلیل تغییر و تحولات پی درپی بود. در این میان اما دیگر خبرگزاری های وابسته به دولت نیز از این تغییر و تحولات بی نصیب نماندند.

خبرگزاری ایرنا نیز دو تغییر را در سیستم مدیریت خود تجربه کرد. نخست آمدن احمد خادم المله که این انتصاب دوام چندانی نیافت و بروز اختلافات میان او و وزیر وقت ارشاد- صفارهرندی- در نهایت منجر به استعفایش شد دیگر مدیریت جلال فیاضی سردبیر سابق روزنامه قدس در مهرماه سال 85 بود اما خبرگزاری ایلنا- خبرگزاری کار ایران- سرنوشتی دیگر یافت و پس از شکایت های مکرر از سوی دولت با حکم دادستانی وقت تهران فعالیت آن متوقف شد و مسعود حیدری مدیر وقت ایلنا طی چندین جلسه محاکمه شد. 

با این حال شاید بتوان گفت پس از ابوالفضل فاتح، بیشترین دوران مدیریت مربوط به رحیمیان باشد چراکه مدیریت او یک سال و 10 ماه به طول انجامید. در عین حال دوران او را می توان دوران تحول خواهی در ایسنا نامید زیرا بودجه خبرگزاری افزایش یافت و به دنبال آن وعده هایی درخصوص افزایش حقوق، نوگرایی در اطلاع رسانی و ... مطرح شد. 

با این حال رحیمیان نیز نتوانست بیش از این دوام بیاورد و در شهریورماه سال 88 از مدیریت کناره گیری کرد تا در نهایت سعید پورعلی سکان هدایت ایسنا را به دست گیرد. 

گرچه سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران پیش از این در مجموع به ایسنا در امر اطلاع رسانی، سرعت در اطلاع رسانی و دقت در نقل درست اخبار نمره قبولی می داد، (در گفت وگو با ایسنا ارزیابی صاحبنظران پیرامون اداره کل اخبار سیاسی) اما سرپرست این خبرگزاری بار دیگر تغییر کرد و کار به کسی سپرده شد که خط مشی این خبرگزاری را آنطور که «هیات مدیره محترم» (به نقل از متن حکم رئیس جهاد) ابلاغ می کند، راهنمای عمل قرار دهد. و عاقبت طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کسی جز سعید پورعلی را برای این سمت پیدا نکرد. استفاده از متن های تکراری در حکم های ابلاغی از سوی رئیس جهاد دانشگاهی منجر به تکرار مدیریت خبرگزاری ایسنا شد.
 
«در ایفای این مسوولیت خطیر «خط مشی خبرگزاری» که حاصل تبلور آرمان ها و اندیشه های مکتبی جهاد دانشگاهی است و توسط هیات مدیره محترم ایسنا ابلاغ می شود، راهنمای عمل بوده و امید است...» این بخشی از حکم تازه صادر شده حمیدرضا طیبی است که سرانجام به فعالیت چندین ماهه پورعلی خاتمه داده و علی متقیان را به سرپرستی جدید خبرگزاری دانشجویان ایسنا منصوب کرد.
 
به نظر می رسد سعید پورعلی نیز آنگونه که باید و شاید نتوانسته موازنه ای میان مسوولان جهاد و دولت ایجاد کند تا در نهایت استعفای خود را اعلام و طیبی نیز در موافقت آن بیان کند: «با توجه به تقاضای مکرر، ضمن پذیرش استعفای جنابعالی به دلیل «ادامه تحصیل در مقطع دکترا» - همانگونه که فاتح نیز رفت- بدین وسیله مراتب تشکر و قدردانی خود را به خاطر تلاش های صادقانه در طول مدت تصدی سرپرستی ایسنا اعلام می دارد.» 

در نهایت باید منتظر ماند و دید با روی کار آمدن علی متقیان که کارنامه فعالیت خود را در میان مردان دولت نهم و دهم پربار کرده آیا خبرگزاری دانشجویان ایران شاهد تحول چشمگیری خواهد بود و اینکه سرنوشت او نیز همانند دیگر سرپرستان گذشته رقم خواهد خورد.

برچسب ها: ایسنا خبرگزاری
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین