bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۵۷۷۹

علاوی خواستار نظارت بین المللی بر بازشماری آرا شد

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹


«ایاد علاوی»، رهبر ائتلاف سیاسی «العراقیه» عراق خواستار نظارت دقیق ناظران بین‌المللی بر روند بازشماری آرای انتخابات مجلس این کشور شد. 

به گزارش خبرگزاري فرانسه، ایاد علاوی در نشستی مطبوعاتی گفت: «به اقدامات اخیر کمیته تجدید نظر در بازشماری دستی آرا در بغداد احترام می‌گذاریم، اما این امر باید با نظارت دقیق بین‌المللی همراه باشد.» 

علاوی همچنین هشدار داد كه این بازشماری باید مناطقی را که ائتلاف وی نسبت به نتایج آرای آن‌ها شکایت کرده، نیز در برگیرد.
وی همچنین افزود: «اگر بازشماری آرا، مناطق تحت شکایت ما را در برنگیرد اتئلاف العراقیه تصمیمی خواهد گرفت که اکنون نمی‌توانم آن را فاش کنم.» 

وی همچنین نسبت به رفتار دوگانه و توجه ویژه کمیته بازشماری آرا به خواسته‌های ائتلاف «نوری المالکی»، نخست‌وزير عراق انتقاد کرد. 

دیگر اعضای ائتلاف العراقیه علاوی نیز ابراز نگرانی کردند که شیوه بازشماری رای‌ها ممکن است نتایج انتخابات را به گونه‌ای غیر عادلانه تغییر دهد. 

سخنان علاوی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که کمیته تجدید نظر با درخواست ائتلاف نوری المالکی برای بازشماری دستی آرای ماخوذه در استان بغداد موافقت کرد. 

حزب سیاسی نوری المالکی چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد كه نتیجه تحقیقات این حزب در مورد صحت آرای ماخوذه در انتخابات مجلس عراق نشان از مشکوک بودن صحت 750 هزار رای دارد.
«هاشم الحسنی»، سخنگوی ائتلاف مالکی در جمع خبرنگاران گفت: «سطح تقلب در آرای ماخوذه را به میزان 750 هزار رای برآورد می‌کنیم. این میزان تقلب می‌تواند نتایج انتخابات را تغییر دهد.»
حسنی همچنین افزود: «این ائتلاف نتایج آرای پنج استان بصره، بغداد، قادسیه، الانبار و نینوا از مجموع 18 استان عراق را مورد بررسی قرار داده و موارد بسیاری از نقض قوانین چون صندوق‌های مورد تائید قرار نگرفته و مخدوش بودن امضای رای دهندگان را شناسایی کرده است.» 

باز شماری ممکن است نتیجه انتخابات هفتم ماه مارس را تغییر دهد، زیرا بغداد، نزدیک به یک‌پنجم، از ۳۲۵ کرسی پارلمان را در اختيار دارد.

برچسب ها: علاوی بازشماری
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین