bato-adv
کد خبر: ۴۷۴۷۳
نماينده يهودي مجلس شوراي اسلامي به فيگارو مي گويد:

به عبری عبادت می‌كنم، به فارسی فكر

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹


فرارو- روزنامه فرانسوي "فيگارو" در مصاحبه اي كه با آقاي سیامک مورصادق، نماينده ي يهوديان در مجلس شوراي اسلامي انجان داده نظر وي را در مورد هولوكاست، bجامعه يهوديان در ايران و چند موضوع ديگر جويا شده است.

سرويس بين الملل فرارو خوانندگان عزيز را به خواندن اين مصاحبه جالب توجه كه از سوي آقاي "ژرژ مالبرنو" انجام شده، فرا مي خواند:

اخیرا نماینده اقلیت یهودیان در مجلس ایران به فرانسه سفر کرد تا در گردهم آیی در خصوص اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی شرکت کند.

روزنامه فیگارو: دلیل دیدار شما از فرانسه چیست؟

سیامک مورصادق: از نظر شخصی با اعضای جامعه یهودیان فرانسه ملاقات کردم تا به آن ها بگویم تصور ارائه شده از اقلیت های دینی در ایران در رسانه ها اشتباه است. ایران بزرگترین جامعه یهودیان خاورمیانه را با 25 تا 30 هزار عضو پس از اسرائیل دارد. ما از نظر سیاسی و اجتماعی در جامعه ایران جای گرفته ایم. ما مشکلی با مسلمانان نداریم.

بیست سال پیش 35 تا 40 هزار یهودی در ایران وجود داشت . پس از انقلاب ، عده ای به خصوص به امریکا مهاجرت نمودند و کمتر از 1 درصد به اسرائیل رقتند. شما می دانید که ما با میزان تقریبا 2 درصد ازدواج های میان مذهبی، ضعیف ترین جامعه یهودیان در سراسر جهان هستیم . جوانان ما مشکلی برای ازدواج ندارند. از کنیسه های ما حفاظت نمی شود و امنیت بر آن ها حاکم است. 

شما در درجه اول به عنوان یهودی، در نظر گرفته می شود یا به عنوان ایرانی؟ 

این دو مسأله متفاوت است. من از نظر ملیت ایرانی هستم ، اما از نظر دینی یهودی ام. آیین مذهبی را به زبان عبری انجام می دهم، اما به فارسی فکر می کنم و حرف می زنم. همچون تقریبا 90 درصد یهودیان ایران به روز شبت احترام می گذارم و به آن پایبند هستم. 

زمانی که " محمود احمدی نژاد "، رئیس جمهور، واقعیت هولوکاست را مورد تردید قرار داد و اظهار نمود که می خواهد اسرائیل را از نقشه جهان حذف کند، از چنین انتقادات ممنفی گرایانه رنجیده خاطر نشدید؟

رئیس جمهور احمدی نژاد گفت که اسرائیل به خاطر سیاست تهاجمی اش دیر یا زود از نقشه جهان حذف می شود. در مورد هولوکاست این یک واقعیت تاریخی است که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند. من زخم هولوکاست را درون خود احساس می کنم. میلیون ها یهودی قتل عام شدند. هیچ کس نمی تواند خلاف آن را بگوید . اما چه کسانی مجرمند؟ اروپایی ها و حتی فرانسوی ها که با آلمان ها همکاری کردند. 

به عنوان یهودی واقعا احساس می کنم به یادبود هولوکاست علاقه مندم. اما هم چنین وظیفه دارم تا از نقض حقوق بشردر همه جا جلوگیری کنم. قربانی نمی تواند به بهانه این که قربانی است حق انجام آنچه را که می خواهد ادعا کند. به همین دلیل است که اسرائیل باید اشغال سرزمین فلسطین را متوقف می سازد. این وظیفه من است که از نبرد فلسطینی ها برای استقلال دفاع کنم. تبعیض خوب و بد وجود ندارد. 

چگونه روابط فرانسه و ایران که در حال حاضر تیره شده ، بهبود می یابد؟ 

ایران و فرانسه مشترکات زیادی دارند: یک گذشته انقلابی و میراث مهم فرهنگی.

دو کشور می توانند با هم کار کنند به خصوص اکنون که حاکمیت امریکا از سوی بسیاری از کشور ها در سراسر جهان زیر سؤال رفته است اما برای این منظور فرانسوی ها باید خط مشی جدیدی را مشخص کنند که منافع کشور شان را در نظر بگیرد نه این که پشت این و آن کشور موضع گیری کنند. به منافع کوتاه مدت خودتان در ایران بیاندیشید. با پیوستن به تصمیم تحریم ایران در سازمان ملل متحد ، فرانسه بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در کشور ما که کشور ثروتمندی است و مؤسسات فرانسوی پنج سال پیش جایگاه بسیار مهمی را در آن داشتند، را از دست خواهد داد . 

واکنش هموطنان شما در مورد حملات نظامی علیه ایران چگونه است؟ 

تصور نمی کنم که نظامیان غربی چنین طرحی را اجرا کنند. اما با وجود این، یک موضوع تاریخی را یادآوری می کنم . در طول جنگ ما با عراق در سال 1980 میلادی بسیاری از کشورهای غربی از جمله فرانسه از عراق حمایت می کردند تا بر ایران انقلابی فشار وارد آورند، مردم در آن زمان چه کردند ؟ ایرانی ها به یاری یکدیگر شتافتند. نژادها و ادیان چندان اهمیت نداشتند: هنگامی که موضوع دفاع از تمامیت ارضی مطرح بود دیگر تفاوتی بین یهودی، مسلمان و مسیحی در ایران وجود نداشت. همه ایرانی ها حاضر بودند جان خود را برای دفاع از کشورشان فدا کنند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین