bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۰۱۷۶
پس از تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا، امریکا و استرالیا علیه ایران

کلینتون: غرب حاضر به مذاکره با ایران است

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۸۹

پس از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و استرالیا علیه ملت ایران استقبال و با صدور بیانیه ای تاکید کرده که غرب همچنان حاضر به مذاکره با ایران است.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۷ خرداد بر سر اعمال مجموعه‌ای جدید از تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران توافق کردند.

تحریم های آن ها صنایع نفت و گاز، شماری از مقام ها و شرکت های سپاه پاسداران، شرکت‌های حمل و نقل هوایی - دریایی ، بیمه و نیز مبادلات مالی ایران را شامل می‌شود.

روسیه که همراه با چین، برخلاف انتظار دولت ایران، به دور چهارم تحریم های شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده بود، از تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا انتقاد کرده و آن را "غیرقابل قبول" دانسته است.

اما وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه خود از اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد. او ابراز امیدواری کرد جزئیات تحریم های این نهاد علیه ایران به زودی اعلام شود.

به گزارش بی بی سی، هیلاری کلینتون همچنین از استرالیا به خاطر تحریم بانک ملت، خطوط کشتی رانی و یک مقام ارشد سپاه پاسداران ایران تمجید کرد.

استرالیا سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران را تحریم کرده است. وی پیشتر از سوی آمریکا تحریم شده بود.

قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه در طرح های اقتصادی کلان ایران به ویژه در صنایع نفت و گاز این کشور فعال است.

هیلاری کلینتون گفت: این تحریم ها پیام صریحی به ایران می فرستد: به مسوولیت های بین المللی خود را عمل کن یا با انزوای بین المللی فزاینده و پیامدها مواجه بشو.

جمهوری اسلامی ایران تحریم های بین المللی را بی فایده دانسته و  خط مشی صلح آمیز اتمی خود را غیر قابل تغییر می داند.

 کلینتون تاکید کرد که آمریکا و قدرت های بزرگ همانطور که پیشتر اعلام کرده بودند تمایل دارند با ایران درباره مناقشه اتمی و "موضوع های دیگر" مذاکره کنند.

محمود احمدی نژاد هم گفته است جمهوری اسلامی به زودی شرایط خود را برای گفتگو با غرب اعلام خواهد کرد.

او گفت کشورش برای ادامه مذاکره با غرب شرایطی خواهد گذاشت که تحریم کنندگان ایران را "پشیمان" کند.

دولت آمریکا چهارشنبه سرلشگر محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران)، سرتیپ محمدرضا نقدی (فرمانده سازمان بسیج مستضعفان) و احمد وحیدی (وزیر دفاع ) را در کنار حداقل ۲۰ شرکت ایرانی به فهرست تحریم های خود افزود.

تحریم های اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که هدف این تحریم ها کالاهایی است که کاربرد دوگانه دارد و ممکن است در بخشی از برنامه اتمی ایران یا صنعت نفت و گاز این کشور به کار رود.

این تحریم ها هر گونه سرمایه گذاری جدید در صنعت نفت و گاز ایران یا همکاری فنی و انتقال تکنولوژی در این حوزه را ممنوع خواهد کرد.

همچنین شرکت های حمل و نقل دریایی و هوایی ایران از فعالیت در محدوده اتحادیه اروپا منع می شوند و محدودیت های تازه ای در مورد صدور ویزا و توقیف اموال شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران ایران در نظر گرفته خواهد شد.

این تحریم ها بیمه های تجاری و مبادلات مالی با ایران را نیز شامل می شود.

رهبران کشورهای اروپایی خواهان توقیف اموال ۴۰ شرکت و سازمان شده اند که به گفته آنها در برنامه اتمی یا فعالیت های مربوط به تولید موشک های بالستیک ایران دخالت دارند.

به گزارش بی بی سی، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا اعمال این تحریم ها را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: "اروپا باید نقش خود را در تلاش های بین المللی برای مقابله با برنامه اتمی ایران به طور کامل ایفا کند".

کارشناسان دولت های عضو اتحادیه اروپایی مشخص خواهند کرد که کدام شرکت ها و کالاها شامل تحریم می شوند و چگونه باید این تحریم ها را اعمال کرد.

آن گونه که بی بی سی اعلام کرده ، پیش بینی می شود تدوین فهرست نهایی این شرکت ها و کالاها حدود یک ماه طول بکشد و پیش نویس نهایی در اجلاس بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در پایان ماه ژوئیه تدوین شود.

توافق بر سر تحریم های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران در حالی اعلام می شود که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه برای مذاکره با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران ابراز آمادگی کرده بود.

نظام جمهوری اسلامی بار ها بر مسالمت آمیز و ضروری بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و تولید سلاح هسته ای را حرام و غیر قابل قبول دانسته است.

تهران ، همچنین، دخالت شورای امنیت سازمان ملل در ماجرای هسته ای کشورمان و صدور قطعنامه علیه ملت ایران را غیر قانونی می داند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین