bato-adv
کد خبر: ۵۱۴۱۹۱

تجاوز یک دیکتاتور

تجاوز یک دیکتاتور
«توفاه جالو» به‌عنوان یکی از معدود زنانی که در ایالت کوچکی در غرب آفریقا علیه تجاوز جنسی موضع‌گیری کرده‌اند، طنین‌انداز شده است. او در ۱۸‌سالگی با کسب بورسیه دانشگاه در مسابقه ملی استعداد زنان جوان شهرت یافت، اما در سال ۲۰۱۵ از گامبیا فرار کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰

با تمام اتفاقاتی که در راستای جنبش می‌تو در سراسر جهان رخ داد، کمتر صدایی از آفریقا بلند شده بود؛ ولی چندی پیش شهادت «توفاه جالو» از گامبیا، موج جدیدی را آغاز کرد.

به گزارش شرق آسوشیتدپرس از داکار، سنگال، نام این زن به‌عنوان یکی از معدود زنانی که در ایالت کوچکی در غرب آفریقا علیه تجاوز جنسی موضع‌گیری کرده‌اند، طنین‌انداز شده است. او در ۱۸‌سالگی با کسب بورسیه دانشگاه در مسابقه ملی استعداد زنان جوان شهرت یافت، اما در سال ۲۰۱۵ از گامبیا فرار کرد.

او نگران و ترسیده بود. او ادعا کرده بود «یحیی جمعه» (دیکتاتور این کشور) او را مورد تجاوز قرار داده و از او عصبانی است که پیشنهاد ازدواجش را رد کرده است. او بی‌سروصدا در کانادا زندگی می‌کرد و نگران بود که «جمعه» اعضای خانواده‌اش را در گامبیا مورد آزار و اذیت قرار دهد.

او پس از سقوط جمعه از قدرت، توان این را پیدا کرد تا داستان خود را علنی کند و با وجود فرهنگ سکوت گامبیا در برابر تجاوز جنسی، با آسوشیتدپرس سخن بگوید. او در تابستان ۲۰۱۹ در یک کنفرانس مطبوعاتی، تجربیات تلخش را عیان کرد و کمی بعد‌تر نیز در کمیسیون حقیقت و آشتی شهادت داد.

در‌حال‌حاضر جالو در کتاب خاطراتش با عنوان «توفاه، زنی که الهام‌بخش جنبش #می_‌تو آفریقایی بود» نوشته است: «در ژوئن ۲۰۱۵، یحیی جمعه، رئیس‌جمهور وقت گامبیا، به من تجاوز کرد. او هرگز متهم نشده است.

هرگز محکوم نشد.... او فکر می‌کرد که با این مشکل کنار می‌آیم، او سعی کرد من را از روی زمین پاک کند، فکر می‌کرد هرگز در مورد آن صحبت نخواهم کرد، نامرئی خواهم ماند.

ما هر دو اشتباه کردیم؛ زیرا من اینجا هستم، مانند طلوع خورشید در ساحل ملانتی درخشیدم، من توفاه جالو هستم. این داستان من است».

جالو در کتابی که با «کیم پتاوی»، روزنامه‌نگار، نوشته است مسیری را که او به‌عنوان نوه و یک دختر روستایی در زندگی خود طی کرده و به شیوه خود علیه مردسالاری این کشور اعتراض کرده، شرح داده است.

جالو گفت می‌خواهد الگویی برای دیگرانی باشد که تجاوز جنسی را تجربه کرده‌اند و می‌خواهد به آن‌ها کمک کند.
او می‌گوید: «من می‌خواستم زندگی خود را تا حد ممکن با دختران جوان مرتبط کنم تا آن‌ها ببینند آنچه من انجام دادم، قابل انجام است و به‌عنوان یک معجزه تلقی نمی‌شود.

من یک دختر معمولی بودم که در دهکده‌ای در گامبیا بزرگ شدم، با مادری که با ۲۰ خواهر و برادر در خانه‌ای چند‌همسری بزرگ شده است».

جالو به دلیل بورسی که برده بود، در چندین مراسم رسمی با حضور «جمعه» رئیس‌جمهور وقت شرکت کرد. جالو هدایایی از جمعه که قبلا ازدواج کرده بود، دریافت کرد؛ اما پیشنهادش را برای تبدیل‌شدن به یکی از چندین همسر دیکتاتور رد کرد و پس از آن به خلوت رئیس‌جمهور کشانده شد، جایی که او می‌گوید به او مواد مخدر دادند و مورد تجاوز قرار گرفت. «جمعه» به این صحبت‌ها واکنشی نشان نداده، اما حزب او همه چیز را رد کرده است.

جالو در گامبیا به کسی درباره این تجاوز چیزی نگفت. او از ترس اینکه شرایط بدتری برای خود و خانواده‌اش روی دهد، سکوت را انتخاب کرد؛ زیرا می‌دانست صد‌ها نفر به جرئت اعتراض از دیکتاتور دستگیر شده‌اند.

جالوی وحشت‌زده از گامبیا فرار کرد. او با پوشیدن نقاب هویت خود را پنهان کرد تا مأموران دولتی او را نشناسند. او به سنگال رفت و با کمک‌هایی توانست خود را به کانادا برساند.

سال‌هاست هیچ‌کس در گامبیا نمی‌داند چه اتفاقی برای جالو افتاده است. او به‌عنوان پناهنده در کانادا زندگی می‌کند و برای امرار معاش، کار‌های متفاوتی انجام می‌دهد. او درباره ضربه‌ای که بر او زده شده، می‌گوید: «من همیشه احساساتم را پنهان می‌کردم». او می‌گوید که حتی یک کلمه برای توصیف «تجاوز» در زبان مادری فولا وجود ندارد.

یحیی جمعه در انتخابات شکست خورد و در سال ۲۰۱۷ از کشور گریخت. گامبیا سپس کمیسیون حقیقت و آشتی را برای بررسی گزارش‌های سوءاستفاده‌ها و قتل‌ها در ۲۲ سال حکومت او تشکیل داد.

وقتی جالو در سال ۲۰۱۹ داستان تجاوز را بیان کرد، آغازی بود برای گفته‌شدن داستان‌های دیگر. بیش از ۵۰ هزار نفر در شبکه‌های اجتماعی در‌این‌باره سخن گفتند و زنان در تظاهرات‌های خیابانی بنر‌هایی با هشتگ AMToufah در دست گرفتند و داستان‌های تجاوز مانند سیلی سرازیر شد.

«ماریون ولکمان براندو»، فعال حقوق زنان که به جالو کمک کرد و تحقیقات حقوق بشر در مورد تجاوز جنسی در گامبیا را به راه انداخت، گفت صدای بلند جالو «باد تغییر» بود.

او گفت: «زنانی که درباره تجاوز صحبت می‌کنند، دیگر نامرئی نیستند و گامبیایی‌ها نیز متوجه شدند که این موضوع چقدر گسترده است؛ اما امید به تغییر در حال کاهش است؛ چرا‌که سیستم قانونی نمی‌خواهد به‌طور جدی این موضوع را پیگیری کند».

او اغلب به گامبیا سفر می‌کند؛ در‌حالی‌که در کانادا به‌عنوان مشاور زنان و کودکان قربانی در حال تحصیل و در حال ساخت فیلم مستندی درباره بازماندگان خشونت جنسی است و حالا دیگر اگر «جمعه» به گامبیا بازگردد، جالو می‌تواند برای مقابله با او، به آنجا سفر کند. او می‌گوید: «من با بدترین ترس روبه‌رو شده‌ام و جان سالم به در برده‌ام».

برچسب ها: تجاوز جنسی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین