bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۸۳۷۲

بازداشت همسر برنده چيني جايزه صلح نوبل

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۰ مهر ۱۳۸۹


يك سخنگوي سازمان فريدم نو (آزادي اكنون) كه سازمان آمريكايي مدعي دفاع از حقوق بشر است روز يكشنبه اعلام كرد همسر «ليو شيائوبو» برنده جايزه نوبل صلح امسال در پكن بازداشت شد و در خانه‌اش تحت مراقبت قرار گرفت. 

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، بت شوانك مشاور حقوقي سازمان فريدم نو تشريح كرد: «لو شيا همسر شيائوبو در حال حاضر در خانه خود در پكن تحت بازداشت خانگي قرار دارد.»
 
به گفته شوانك بعد از آنكه روز جمعه خبر اعطاي جايزه نوبل صلح به شيائوبو منتشر شد، مقامات چين تلفن وي را ضبط و بازداشت وي را ابلاغ كردند. با وجود اين، بازداشت وي پس از آن انجام شد كه وي با همسرش ملاقات كرد و اين ديدار با هدف مطلع كردن شيائوبو از خبر اعطاي جايزه صلح نوبل به وي بوده است. 

شوانك همچنين اعلام كرد: «پس از بازگشت به پكن آنها به شيا گفتند كه اجازه ندارد از خانه‌اش خارج شود." ليو شيائوبو نويسنده پنجاه و چهار ساله به اتهام تلاش براي براندازي حكومت چين به يازده سال زندان محكوم شده است». 

وي اولين چيني برنده جايزه نوبل صلح است. خبرگزاري فرانسه از واشنگتن گزارش داد بر اساس اعلام كميته نوبل نروژ، جايزه نوبل صلح به دليل تلاش‌هاي طولاني و غير خشونت آميز براي حقوق بشر در چين به وي اعطا شده است. 

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین