bato-adv
کد خبر: ۵۸۷۴۸۷

اهواز آلوده‌ترین کلانشهر کشور شد

اهواز آلوده‌ترین کلانشهر کشور شد
کلان‌شهر اهواز در طول سال ۱۴۰۱ فقط یک روز هوای پاک داشته و ۴۴ روز را با هوای قابل قبول، ۹۴ روز را با هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶۹ روز را با هوای ناسالم، ۱۲ روز را با هوای بسیار ناسالم و ۲۱ روز را با هوای خطرناک سپری کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱

طبق گزارشی که دیروز سازمان حفاظت محیط زیست منتشر کرد، به استناد اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان، کلان‌شهر اهواز در روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه سال جاری، با شاخص ۱۵۴ آلوده‌ترین شهر کشور بابت میزان آلاینده‌ها بوده است.  

به گزارش اعتماد، به استناد این اطلاعات، کلان‌شهر اهواز در طول سال ۱۴۰۱ فقط یک روز هوای پاک داشته و ۴۴ روز را با هوای قابل قبول، ۹۴ روز را با هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶۹ روز را با هوای ناسالم، ۱۲ روز را با هوای بسیار ناسالم و ۲۱ روز را با هوای خطرناک سپری کرده است.

وضعیت هوای این کلانشهر در سال ۱۴۰۰ کمی بهتر از امسال بوده چنانکه طبق همین اطلاعات، تعداد روز‌های با هوای خطرناک اهواز در سال ۱۴۰۰، صفر بوده و فقط یک روز را با هوای بسیار ناسالم سپری کرده است.

بخش دیگری از این اطلاعات در مورد هوای ۷ کلانشهر اراک، شیراز، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز و تهران هم نشان می‌دهد که شهروندان اراک هم در سال ۱۴۰۱، فقط یک روز را با هوای پاک سپری کرده‌اند، اما ۱۵۸ روز هوای قابل قبول، ۶۵ روز هوای ناسالم برای گروه حساس، ۱۵ روز هوای ناسالم، ۳ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک داشته‌اند.

وضعیت هوای شهر‌های تبریز و شیراز در سال جاری بابت روز‌های با هوای پاک از ۵ کلانشهر دیگر بهتر بوده چنانکه شهروندان تبریز در سال جاری ۶۴ روز هوای پاک و شهروندان شیراز در سال جاری ۵۲ روز هوای پاک داشته‌اند، اما وضعیت ساکنان اراک و کرج هم تفاوتی با ساکنان اهواز نداشته چرا که ساکنان این دو کلانشهر هم مثل ساکنان اهواز در کل روز‌های سال جاری فقط یک روز هوای پاک داشته‌اند و باقی روز‌ها را با هوای ناسالم سپری کرده‌اند.

در این اطلاعات همچنین در مورد وضعیت هوای تهران می‌توان دید که شهروندان تهرانی هم در سال جاری فقط ۲ روز در هوای پاک نفس کشیده‌اند، اما ۱۳۸ روز هوای قابل قبول ۹۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۸ روز هوای ناسالم ۲ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای در وضعیت خطرناک داشته‌اند.

نکته مهم در این اطلاعات، وضوح وخامت هوای ۸ کلانشهر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ است به این معنا که در سال جاری و نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹، در ۸ کلانشهر، از تعداد روز‌های با هوای پاک و هوای قابل قبول کاسته شده، اما در مقابل، تعداد روز‌های با هوای ناسالم و بسیار ناسالم و خطرناک در ۸ کلانشهر افزایش یافته است.  

وضعیت آلاینده‌های هوا در روز گذشته

طبق گزارش سامانه پایش هوای کشور، دیروز بیشترین آلاینده‌های منتشر در هوای شهر‌های کشور، ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بودند. طبق تقسیم‌بندی شاخص کیفیت هوا AQI، از عدد صفر تا ۵۰، هوا در وضعیت «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در وضعیت «قابل قبول»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا در وضعیت «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ هوا در وضعیت «خطرناک» است.

با استناد به این شاخص‌ها، دیروز هوای ۵۵ شهر کشور در وضعیت قابل قبول قرار داشت و ۱۰ شهر هوای در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس داشتند و هوای ۳ شهر هم برای تمام گروه‌ها ناسالم بود. طبق داده‌های این سامانه البته با وجود آنکه غالب آلاینده هوای شهر‌ها از نوع ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بود، اما در برخی شهرها، غلظت برخی دیگر از آلاینده‌ها هم به میزانی رسید که هوای این شهر‌ها را در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد چنانکه دیروز غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون در ۱۳ شهر کشور به میزانی افزایش یافت که وضعیت هوای این شهر‌ها از شرایط پاک خارج شد.

دیروز همچنین غلظت دی‌اکسید گوگرد در دو شهر هوای این شهر‌ها را از وضعیت پاک خارج کرد و شهروندان در این شهرها، هوای قابل قبول یا ناسالم برای گروه‌های حساس نفس کشیدند. غلظت دی‌اکسید نیتروژن در یک شهر هم دیروز کیفیت هوای این شهر را به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس تنزل داد.  

آلاینده ازن هم دیروز در هوای کلان‌شهر کرج غلظت بالایی داشت چنانکه هوای این شهر را در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد.  

وضعیت هوای تهران در وضعیت بحران

دیروز غلظت آلاینده‌های هوا در پایتخت به‌شدتی رسید که همچون هفته گذشته، هشدار زرد رنگ برای استان صادر شد و مدیرکل بحران استان تهران نسبت به آلودگی هوا در این استان هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

حامد یزدی مهر ضمن این هشدار گفت: «طبق اعلام سازمان هواشناسی از عصر شنبه ۲۸ آبان‌ماه تا ظهر چهارشنبه دوم آذرماه به دلیل پایداری نسبی جو و عدم وزش باد، آلودگی قابل‌ملاحظه‌ای را در اکثر نقاط آسمان تهران شاهد خواهیم بود. برابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده به دلیل انباشت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی جو و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده‌های ثابت و متحرک، در بعضی ساعت‌ها کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها را شاهد خواهیم بود. به مردم توصیه می‌شود از رفت‌وآمد غیرضروری و بلندمدت در فضای باز در سطح شهر خودداری کنند چرا که هوا در حال حاضر با توجه به هشدار‌ها برای افراد مختلف و به ویژه سالمندان، کودکان و افراد باسابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی مناسب نیست.»

به گفته یزدی‌مهر، اورژانس تهران هم دستورات لازم برای بحران را دریافت کرده است.  

برچسب ها: اهواز
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین