bato-adv
کد خبر: ۶۰۲۴۷

القاعده یمن مسئولیت ارسال بسته‌ها را بر عهده گرفت

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۵ آبان ۱۳۸۹


مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا اعلام كردند، مقام‌هاي عربستان در اوايل اكتبر (تقريبا سه هفته پيش از اقدام القاعده براي ارسال محموله‌هاي بمب گذاري شده در هواپيماهاي باربري در مسير آمريكا) نسبت به اقدام احتمالي القاعده براي سرنگوني هواپيماها در مسير آمريكا توصيه‌هايي به واشنگتن كرده بودند. 

اين توصيه‌هاي اطلاعاتي از سوي عربستان به جلوگيري از بروز يكسري انفجارهاي مهيب هواپيماها منجر شده است.

مقام هاي غربي نيز پيشتر از همكاري‌ها و ايفاي نقش مهم عربستان در كشف دو بسته بمب گذاري شده در دوبي و انگليس پيش از رسيدن به آمريكا تقدير كردند.

همچنين القاعده در يمن مسئوليت ارسال دو بسته بمب گذاري شده كه در دوبي و انگليس كشف شد را برعهده گرفت و تهديد كرد كه حملات بيشتري را عليه غير نظاميان و همچنين هواپيماهاي باربري و مسافربري انجام خواهد داد.

اين گروه همچنين اعلام كرد كه در سقوط يك هواپيماي باربري يو.پي .اس در دوبي در سپتامبر 2010 ايفاي نقش كرده اما براساس تحقيقات به عمل آمده پيشتر مشخص شده بود كه اين هواپيماي باربري به دليل نقص فني سقوط كرده بود.

القاعده در يمن همچنين در بيانيه جديد خود اعلام كرد كه به حملات عليه منافع آمريكا و غرب ادامه خواهد داد و به ويژه قصد دارد هواپيماهاي غير نظامي و باربري را هدف قرار دهد.

القاعده يمن تاكيد كرد: «ما توانستيم سه طرح بمب گذاري را ظرف يك سال در هواپيماهاي شما اجرا كنيم همچنان به انجام حملات عليه منافع آمريكا و هم پيمانان واشنگتن ادامه خواهيم داد.»

براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس‌، يك مقام رسمي آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت كه توصيه‌هاي مقام‌هاي اطلاعاتي عربستان به مقام‌هاي آمريكايي شامل اشاره به سرنگوني هواپيماهاي باربري و يا جزئيات طرحي شبيه ارسال بسته‌هاي بمب گذاري شده نبود.

يك سخنگوي سازمان سيا نيز اعلام كرد كه چندين هم پيمان آمريكا در مورد فعاليت‌هاي تروريستي اطلاعات مهمي را در اختيار آمريكا قرار داده بودند.

جورج ليتل، سخنگوي سازمان سيا گفت:‌ «طي چند ماه گذشته ما اطلاعاتي از سوي هم پيمانانمان در مورد فعاليت‌ها و تهديدها از سوي القاعده در شبه جزيره عرب و ديگر گروه‌هاي تروريستي دريافت كردند.»

اخيرا نيز آمريكا اطلاعاتي را دريافت كرد كه توانست بر اساس آن از انفجار دو بسته حاوي مواد منفجره در دو هواپيماي باربري جلوگيري كند. اقدامات ما فوري و قاطعانه هستند.

ديگر مقام رسمي آمريكا تصريح كرد: «منافع گروه القاعده در شبه جزيره عرب در انجام حملات در هواپيماهاي باري و مسافربري از زمان تلاش ناكام كريسمس گذشته براي سرنگوني يك هواپيما در خطوط هوايي شهر ديترويت آشكار شده بود.»

به گفته مقام‌هاي آمريكايي در بسته‌هاي كار گذاشته شده در اين دو هواپيما در انگليس و دوبي از ماده صنعتي بسيار قوي ‌PETN استفاده شده بود.

اگرچه در توصيه‌هاي مقامات اطلاعاتي عربستان به آمريكا هشدارهايي به واشنگتن در مورد انجام بمب گذاري‌ها در هواپيماها اشاره شده بود اما در اين توصيه‌ها به اين موضوع اشاره نشد كه اين حملات ممكن است در هواپيماهاي باربري انجام شود ويا اينكه اين حملات قرار است كجا رخ دهد و يا حتي مهاجمان چه كساني خواهند بود.

يك مقام رسمي آمريكا نيز تصريح كرد:‌ آمريكا نيز از اوايل سپتامبراقدامات اطلاعاتي خود را براي جلوگيري از حملات تروريستي تقويت كرد كه پس از آن در اواخر ماه سپتامبر مقامات اطلاعاتي آمريكا توانستند يك سري بسته‌هايي را رهگيري كنند كه بعدها مشخص شد القاعده قصد داشته با ارسال اين بسته‌ها اين طرح را آزمايش كند.

گزارش در مورد ارائه توصيه‌هاي مقام‌هاي عربستان به آمريكا ابتدا توسط روزنامه نيويورك تايمز و هفته نامه اشپيگل منتشر شد.

برچسب ها: القاعده یمن
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین