bato-adv
کد خبر: ۶۲۹۹۲۳

خبرگزاری فرانسه: سفر رئیسی صفحه جدیدی در روابط نزدیک تهران و دمشق باز می‌کند

خبرگزاری فرانسه: سفر رئیسی صفحه جدیدی در روابط نزدیک تهران و دمشق باز می‌کند
رئیس‌جمهور ایران قرار است روز چهارشنبه به دمشق سفر کند که نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه به شمار می‌آید و در حالی صورت می‌گیرد که تعاملات منطقه‌ای با این دو متحد دیرینه افزایش یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

خبرگزاری فرانسه در گزارشی همزمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه تاکید کرد که این سفر می‌تواند صفحه جدیدی در روابط نزدیک تهران و دمشق باز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران قرار است روز چهارشنبه به دمشق سفر کند که نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه به شمار می‌آید و در حالی صورت می‌گیرد که تعاملات منطقه‌ای با این دو متحد دیرینه افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به حمایت‌های تهران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در طول ۱۲ سال جنگ در این کشور افزود: این سفر تنها چند هفته پس از توافق تاریخی ایران برای بازگرداندن روابط با رقیب منطقه‌ای، یعنی عربستان سعودی و در بحبوحه هجوم دیپلماسی در خاورمیانه با تغییر روابط منطقه‌ای با ایران و سوریه انجام می‌شود.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرده است که رئیسی و اسد درباره "روابط دوجانبه، مسائل مشترک اقتصادی و سیاسی و تحولات مثبت در منطقه" گفتگو خواهند کرد.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز در این باره گفت: مقدمات سفر ابراهیم رئیسی از روز‌ها پیش در دمشق که سفارت ایران در آن مستقر است با برداشتن موانع بتنی از جلوی سفارت آغاز شده است.

همچنین رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که رئیس‌جمهوری ایران در سفر دو روزه خود به دمشق که به دعوت اسد انجام می‌شود، یک "هیأت اقتصادی - سیاسی" بلند پایه را رهبری خواهد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین رئیس جمهور ایران که به دمشق سفر کرد، محمود احمدی‌نژاد بود که در سپتامبر ۲۰۱۰ به سوریه رفت. در حالی که اسد از زمان آغاز جنگ دو بار به طور رسمی به تهران سفر کرده است که آخرین بار آن در می ۲۰۲۲ بود.

اسامه دانورا، تحلیلگر مستقر در دمشق خاطر نشان کرد که این سفر "صفحه جدیدی را در روابط نزدیک بین دو کشور باز خواهد کرد".

وی افزود: این سفر می‌تواند بر استراتژی‌های اقتصادی بلندمدت متنرکز باشد، چراکه ایران «به‌شدت خود را به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در مرحله بازسازی مطرح کرده است».

خبرگزاری فرانسه همچنین با اشاره به میزان تلفات و خسارات وارد شده به سوریه در طول سال‌ها جنگ در این کشور گزارش داد: روزنامه الوطن که یک رسانه حامی دولت در سوریه محسوب می‌شود نوشت که انتظار می‌رود در جریان این سفر تعداد زیادی قرارداد و تفاهم‌نامه به‌ویژه در حوزه انرژی و تامین برق میان دو کشور امضا شود.

این روزنامه سوری همچنین افزود: مذاکراتی نیز در مورد خط اعتباری جدید ایران برای سوریه به منظور سرمایه‌گذاری در بخش برق در کشوری که خاموشی‌ها می‌تواند حدود ۲۰ ساعت در روز طول بکشد، وجود خواهد داشت.

در ژانویه ۲۰۱۹، سوریه و ایران ۱۱ توافقنامه و یادداشت تفاهم، از جمله یک قرارداد "همکاری اقتصادی استراتژیک بلند مدت" امضا کردند. این در حالی است که تهران و دمشق هر دو تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند.

اسامه دانورا همچنین گفت که جو منطقه‌ای پس از نزدیکی عربستان و ایران، سفر رئیسی به دمشق را "مناسب‌تر" کرده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران مبارزه با تروریسم را یکی از نمونه‌های موفقیت‌آمیز از همکاری میان تهران و دمشق توصیف و تاکید کرد: ما در سال‌های سخت ناشی از حملات سازمان یافته تروریست‌های چند ملیتی در کنار ملت سوریه بودیم و در دوران سازندگی نیز در کنار ملت سوریه خواهیم بود.

تحلیلگر اسامه دانورا گفت که او همچنین انتظار دارد، روابط سوریه و ترکیه نیز در این سفر مورد بحث قرار گیرد.

تهران بخشی از مذاکرات چهارجانبه با دمشق، مسکو و آنکارا برای ترمیم روابط سوریه و ترکیه است که در آغاز درگیری‌ها قطع شد.

برچسب ها: تهران و دمشق
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین