bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۳۸۳۹۰

پیشکش گرانبهای سلطان صاحبقران به پزشک دربار

پیشکش گرانبهای سلطان صاحبقران به پزشک دربار
فرش معروف یهودی، فرشی ابریشمی و خاصی بود که ناصرالدین‌شاه برای هدیه به پزشک دربار، دستور بافتنش را داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

شاه صاحبقران در دوران سلطنت خود اگر سرخوش بود و همه‌چیز را وفق مراد می‌دید دست و دلبازی‌های زیادی انجام می‌داد. ماجرای فرش یهودی به فرشی مربوط می‌شود که به‌عنوان پیشکشی شاه قاجار به پزشک دربار معروف شده است. حکیم نورمحمود که از پزشکان صاحب‌نام دوران قاجار بود به دلیل تبحر در امر طبابت به دربار دعوت می‌شود تا از آن به بعد علاوه بر طبابت عموم مردم، مسئولیت طبابت اعیان و اشراف، صاحب‌منصبان و شاهزادگان قاجار را در دربار ناصرالدین‌شاه نیز بر عهده بگیرد.

به گزارش همشهری، تبحر او در طب سوزنی و تشخیص درد و مرض بیماران باعث شده بود تا شاه قاجار توجه ویژه‌ای به او داشته باشد. داستان‌های شگفت‌انگیزی از دوران طبابت او نقل کرده‌اند. از جمله این که توجه خاص ناصرالدین‌شاه به حکیم، باعث حسادت بسیاری شد و پس از این که در اثر توطئه‌چینی رقیبان مورد اصابت چندین ضربه کاری چاقو در ناحیه شکم قرار می‌گیرد، با کمک یکی از فرزندانش شکم خود را جراحی می‌کند و چند روز بعد، حکیم زنده و سالم در مقابل نگاه‌های وحشت‌زده رقبای خویش، به کار ادامه می‌دهد.

نقل است بعد از اینکه حکیم از توطئه درباریان جان سالم به در برد ناصرالدین‌شاه یک تخته فرش با نقوشی از رخداد‌های کتاب مقدس (سفر آفرینش) به او پیشکش کرد. این فرش به سفارش ناصرالدین‌شاه در کاشان بافته شد؛ فرشی ابریشمی که نمونه‌ای نادر از طراحی سنتی قالی ایران با ویژگی‌های دوران قاجار بود. این فرش که به فرش یهودی معروف است در حال حاضر در موزه بت زداک تورنتو در کانادا نگهداری می‌شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین