bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۴۱۰۹۹

(تصاویر) قصری در تهران که دیوار‌های «طلایی» داشت

(تصاویر) قصری در تهران که دیوار‌های «طلایی» داشت
دوست‌علی‌خان معیرالممالک بنای کاخی را که پدرش ساخته بود گسترش داد و دیوار اتاق‌های آن را با کاغذ‌های طلایی مزین کرد؛ همان کاخی که آن را با نام عمارت باغ فردوس می‌شناسیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

ساختمان عمارت باغ فردوس در زمان خودش یکی از مجلل‌ترین قصر‌های ایران بوده است. ساخت این عمارت را حسینعلی خان معیرالممالک در زمان محمدشاه قاجار آغاز کرد.

به گزارش فرادید؛ معیرالممالک که در دوران محمدشاه و ناصرالدین‌شاه مسئول خزانه‌داری و ضرب سکه بود، اولین ایرانی بود که در خارج از ایران و در بانک سلطنتی بریتانیا حساب باز کرد و بخش زیادی از ثروتش را به آن حساب انتقال داد.

قصر طلایی

(دوست‌علی خان معیرالممالک به همراه فرزندش که بعد‌ها داماد ناصرالدین‌شاه شد)

عمارت باغ فردوس در زمان پسر حسینعلی‌خان یعنی دوست‌علی‌خان معیرالممالک گسترش و تجمل بیشتری پیدا کرد. دوست‌علی‌خان بخش‌هایی به ساختمان اضافه کرد که در آن‌ها پلکان‌هایی از مرمر اعلا کار گذاشته شده بود و دیوار‌های اتاق‌ها نیز با کاغذ‌های طلایی برجسته پوشانده شده بودند.

باغ فردوس

(دورنمای عمارت باغ فردوس)

عکس‌هایی که در اینجا ملاحظه می‌کنید را آنتوان سوروگین احتمالا در اواخر دورۀ قاجار یا اوایل دورۀ پهلوی از این عمارت گرفته است. در این زمان بنای عمارت متروکه شده و رو به خرابی گذاشته بود که در یکی از عکس‌ها نیز می‌توان اثری از این آسیب‌ها را دید.

آیینه کاری

(نمایی از آینه‌کاری داخل عمارت)

با این‌حال در این عکس‌ها که قدمتی احتمالا صدساله دارند، می‌توان دید که فضای اطراف عمارت تا چه اندازه با امروز متفاوت بوده و چه چشم‌انداز سرسبزی در برابر آن قرار داشته است.

در سال ۱۳۱۶ وزارت معارف این ساختمان را خریداری و مرمت کرد. در دهۀ پنجاه شمسی نیز این عمارت به مرکزی فرهنگی و نمایشگاهی تبدیل شد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین