bato-adv
bato-adv

مرکز پژوهش‌های مجلس: ۱۰ سال است که رشد تولیدات با فناوری پیشرفته در کشور متوقف شده

مرکز پژوهش‌های مجلس: ۱۰ سال است که رشد تولیدات با فناوری پیشرفته در کشور متوقف شده
به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، جایگاه ایران در شاخص سهم صادرات تولیدات با فناوری متوسط و پیشرفته از صادرات صنعتی، جایگاه مناسبی نیست.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

براساس گزارش منتشرشده از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره جایگاه ایران در تولید و صادرات محصولات فناورانه، ایران رتبه مناسبی در شاخص‌های فناورانه ندارد. برای مثال، بیش از ۱۰ سال است که رشد ارزش‌افزوده سرانه تولیدات با فناوری پیشرفته در کشور متوقف شده. همچنین تنها ۳۳ درصد از صادرات صنعتی ایران را محصولات با فناوری متوسط و پیشرفته تشکیل می‌دهد.

به گزارش دیجیاتو، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی روند توسعه فناوری‌های متوسط و پیشرفته و جایگاه ایران در جهان طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۹ پرداخته است. گزارشی که نشان می‌دهد ایران در شاخص تولید و محصولات با فناوری متوسط و پیشرفته، در مقایسه با سایر کشور‌ها جایگاه مناسبی ندارد.

سهم ایران از صادرات تولیدات فناورانه، پایین‌تر از هندوستان و ترکیه

طبق این گزارش، ایران در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) در شاخص سهم صادرات تولیدات با فناوری متوسط و پیشرفته از صادرات صنعتی، در رتبه هفتادوسوم از میان ۱۵۴ کشور قرار دارد. این درحالی است که کشور‌هایی مانند ترکیه (با رتبه ۵۵) و هندوستان (با رتبه ۶۱) در جایگاه بهتری نسبت به ایران قرار دارند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین