bato-adv
کد خبر: ۶۴۶۴۴۷

زاکانی: استفاده ۳۴ درصدی تهرانی‌ها از حمل و نقل عمومی را دو برابر می‌کنیم

زاکانی: استفاده ۳۴ درصدی تهرانی‌ها از حمل و نقل عمومی را دو برابر می‌کنیم
علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: برای کاهش سفر و تقاضای روزانه سفر بنا داریم که با توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی شهر استفاده فعلی ۳۴ درصدی مردم از حمل و نقل عمومی را به ۲ برابر برسانیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۲ تير ۱۴۰۲

شهردار تهران گفت: برای کاهش سفر و تقاضای روزانه سفر بنا داریم که با توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی شهر استفاده فعلی ۳۴ درصدی مردم از حمل و نقل عمومی را به ۲ برابر برسانیم.

به گزارش برنا؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز دوشنبه ۱۳ تیر در نشست خبری اظهار داشت: بنا داریم ۷۰ درصد جابه جایی تهرانی‌ها با حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد با وسیله نقلیه شخصی را تغییر دهید و وضعیت استفاده مردم از حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم؛ به همین جهت به دنبال توسعه حمل و نقل شهری و افزایش خدمات هستیم.

وی افزود: برای کاهش سفر و تقاضای روزانه سفر بنا داریم که با توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی شهر استفاده فعلی ۳۴ درصدی مردم از حمل و نقل عمومی را به ۲ برابر برسانیم.

شهردار تهران تصریح کرد: برقی سازی موضوع حمل و نقل عمومی را در دستور کار داریم تا ضمن کاهش آلایندگی‌ها در راستای توسعه خدمات حمل و نقل عمومی گام‌های اساسی برداریم.

وی گفت: مناسب سازی و هوشمند سازی و برقی سازی حمل و نقل عمومی از اولویت‌های اصلی ماست.

زاکانی افزود: در سالجاری ۲۲ کیلومتر مترو افتتاح می‌شود و تمامی ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد؛ ماه آینده هم ساخت تونل خط ۱۰ مترو را آغاز می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی می‌کنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.

زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفر‌های درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم، تصریح کرد: بخش سوم سیاست‌های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ لذا سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته‌ای را ایجاد می‌کند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.

شهردار تهران با پرداختن به سه راهبرد کلی گفت: امیدواریم با این سه راهبرد نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی داشته باشیم و بتوانیم گره‌های بزرگ مثل ترافیک و آلودگی هوا را باز کنیم.

وی افزود: در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می‌دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می‌کند.

در دوره ششم مدیریت شهری هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است

زاکانی اظهار کرد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می‌گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل می‌کنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می‌کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

خط ۷مترو امسال تکمیل می‌شود

شهردار تهران بیان کرد: علاوه بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می‌شود. از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می‌شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می‌کنیم.
شهردار تهران همچنین تصریح کرد:امیدواریم بتوانیم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط دو را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم زمان حداکثر دو ساله دیده ایم.

خط ۹ مترو به صورت ۲ طبقه احداث می‌شود

وی با تأکید بر اینکه امسال هفت خط تکمیل می‌شود، اظهار کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می‌شود. در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

اورهال و ارتقای قطار DC برای اولین بار

زاکانی با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگن‌ها بازسازی شده بود، اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می‌دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می‌گیرد. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.

هزینه اورهال قطار‌ها حدود یک نهم خرید آنهاست

وی با بیان اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد، اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، خاطرنشان کرد: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رام‌های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می‌رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین