bato-adv
کد خبر: ۶۴۸۱۰۲

احتمال دیدار قریب‌الوقوع اردوغان و اسد

احتمال دیدار قریب‌الوقوع اردوغان و اسد
لاورنتیف در گفت‌وگو با العربیه گفت: دشواری‌های مشخصی در راه عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق وجود دارد؛ از جمله این دشواری‌ها، حضور نظامی ترکیه در اراضی سوریه است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۱۸ تير ۱۴۰۲

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه اعلام کرد که تلاش‌های بسیاری در راستای عادی‌سازی روابط میان سوریه و ترکیه در حال انجام است.

به گزارش مهر، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه اعلام کرد که تلاش‌های بسیاری در راستای عادی‌سازی روابط میان سوریه و ترکیه در حال انجام است. با به سرانجام رسیدن این تلاش‌ها، جزئیات و تاریخ دیدار میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مشخص خواهد شد.

لاورنتیف در گفت‌وگو با العربیه گفت: دشواری‌های مشخصی در راه عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق وجود دارد؛ از جمله این دشواری‌ها، حضور نظامی ترکیه در اراضی سوریه است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی روسیه درباره سطح میانجی‌گری مسکو میان دمشق و آنکارا با اشاره به عدم وجود هرگونه تأخیر در روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور، گفت: این روند، ماهانه در حال تحول است. در آغاز، دیدارها در سطح کارشناسان بود، سپس یک دیدار سه جانبه میان وزرای دفاع صورت پذیرفت، پس از آن، روند در سطح وزاری خارجه ادامه یافت و آنان، معاونان خود را مکلف به تهیه نقشه راهی برای عادی سازی روابط کردند.

لاورنتیف ادامه داد: در حال حاضر نیز اجرای نقشه راه در دستور کار قرار دارد و اقدامات پویا و گسترده‌ای در این خصوص در حال انجام است. هنگامی که طرف‌های گفت‌وگو اقدامات خود را به پایان برسانند، نتایج به رؤسای جمهور ترکیه و سوریه ابلاغ خواهد شد تا روی برگزاری دیدار در سطح رؤسای جمهور دو کشور با حضور ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کار کنند.

همچنین لاورنتیف در خصوص بازگشایی مسیرهای بین‌المللی اعلام کرد که فعالیت مداوم در این‌باره در حال انجام است و تعهدات ترکیه مبنی بر فاصله ۶ کیلومتری گروه‌های مسلح از جاده M۴، و مشخص نمودن نقاطی خاص برای ارتش ترکیه در حال اجراست، اگرچه این اقدامات با دشواری‌های همراه است.

وی برخی دشواری‌های موجود را در ارتباط با روابط میان ترکیه و گروه‌هایی دانست که بر برخی مناطق سوریه تسلط دارند و افزود: البته ما اقدامات خود را متوقف نخواهیم کرد و هماهنگی میان سوریه و ترکیه با میانجی‌گیری نظامیان روس تداوم دارد.

لاورنتیف در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه نیز گفت: اگر حضور نظامی آمریکا در سوریه نبود، اوضاع بهبود می‌یافت؛ چراکه آمریکا، منابع سوریه را برای پوشش هزینه‌های نیروهای خود، چپاول می‌کند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین