bato-adv
کد خبر: ۶۶۱۱۰۸

چرا نام بیشتر بچه‌های این محله غلامرضاست؟

چرا نام بیشتر بچه‌های این محله غلامرضاست؟
مرحوم غلامرضا تختی اهل محله خانی‌آباد بود، اما جهان پهلوان مدتی در محله باغ فردوس تهران زندگی کرد. حضور او در این محله چنان مایه افتخار اهالی شد که آنها تا سال‌ها نام فرزندان تازه متولدشده خود را به افتخار آن پهلوان نامی، «غلامرضا» می‌گذاشتند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲

مرحوم غلامرضا تختی اهل محله خانی‌آباد بود، اما جهان پهلوان مدتی در محله باغ فردوس تهران زندگی کرد. حضور او در این محله چنان مایه افتخار اهالی شد که آن‌ها تا سال‌ها نام فرزندان تازه متولدشده خود را به افتخار آن پهلوان نامی، «غلامرضا» می‌گذاشتند.

روز پنجم شهریور سالروز تولد غلامرضا تختی است. تختی اگر هنوز در بین ما بود امروز ۹۲ ساله می‌شد. جهان پهلوان در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد؛ در خانه‌ای که هنوز پابرجاست و آجر به آجرش شاهد تراش خوردن پیکره یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ ایران بوده است.

تختی اگرچه در خانی‌آباد و در همان محله‌ای که پدربزرگش حاج قلی روی تخت بلندی می‌نشست و با فروش یخ روزی حلال برای خانواده‌اش مهیا می‌کرد، به دنیا آمد، اما پس از قهرمانی در المپیک خانه‌ای در محله باغ فردوس خرید. به افتخار حضور مرحوم تختی، خیابانی که خانه او در آن واقع شده بود، خیابان تختی نام گرفت. اگرچه اکنون این خیابان چند سالی است که به خیابان استاد جلیل شهناز تغییر نام داده، اما اهالی محله باغ فردوس هنوز خیابانی که جهان پهلوان در آن سکونت داشت را به نام خیابان تختی می‌شناسند.

«سید عباس صالحی»، پژوهشگر تاریخ شمیران، در این‌باره می‌گوید: «خانه تختی یکی از آن خانه‌های باصفای شمیران بود. حوضی داشت که با آب قنات باغ فردوس پر می‌شد و به حیاط خانه جلوه‌ای خاص می‌بخشید. وقتی آقاتختی اولین طلای المپیک را گرفت، مرحوم احمد اصغری که از لوطی‌های خوشنام شمیران بود دست به کار شد تا خانه‌ای برای مرحوم تختی در این منطقه پیدا کند. او این خانه زیبا را در نزدیکی باغ فردوس پیدا کرد و طولی نکشید که تختی خانه را خرید و شد همسایه ما در شمیران. او همراه با مادر و برادران و خواهرانش در این خانه زندگی کرد و چنان تاثیری روی جوان‌های شمیران گذاشت که کشتی تا مدت‌ها به ورزش اول و مورد علاقه این جوان‌ها تبدیل شد.»

چرا نام بیشتر بچه‌های این محله غلامرضاست؟

وقتی اهالی یک محله شیفته تختی شدند
امروز دیگر در خیابان استاد جلیل شهناز کنونی یا همان خیابان تختی سابق در محله باغ فردوس، نشانی از خانه تختی وجود ندارد. جای آن خانه باصفا را که آب زلال قنات باغ فردوس در آن جاری بود آپارتمان‌ها گرفته‌اند. با وجود این، خاطرات همسایگی با تختی هنوز در ذهن اهالی شمیران زنده است. صالحی می‌گوید: «تختی چنان محبوب بود که وقتی قهرمان جهان شد جوانان شمیران برای او در خیابان ولیعصر (ع) طاق‌نصرت بستند و از او به گرمی استقبال کردند. جوان‌های شمیران با تماشای مسابقات کشتی او به این ورزش علاقه‌مند شدند و باشگاه‌های کشتی پر از استعداد‌های جوان شده بود. خاطره کمک‌های مرحوم تختی به خانواده‌های نیازمند این منطقه هم بسیار است. اما جالب است بدانید هر وقت میان طایفه‌های مختلف شمیران مشکلی پیش می‌آمد، این مرحوم تختی بود که بزرگان آن طایفه‌ها را جمع و میان آن‌ها آشتی برقرار می‌کرد.»

صالحی اضافه می‌کند: «جالب است بدانید پس از سکونت تختی در باغ فردوس، خیلی‌ها که شیفته این پهلوان نامی بودند، نام فرزندان تازه متولد شده خود را غلامرضا گذاشتند. آنقدر که آن سال‌ها شمار کودکانی که نامشان غلامرضا بود در محله باغ فردوس به شکل محسوسی بیشتر شد.»

چرا نام بیشتر بچه‌های این محله غلامرضاست؟

 

منبع:همشهری آنلاین

برچسب ها: غلامرضا تختی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین