bato-adv
کد خبر: ۶۷۹۰۸۲

خطر بزرگی که مشهد را تهدید می‌کند

خطر بزرگی که مشهد را تهدید می‌کند
زمین لرزه، پدیده طبیعی است و هیچ گریزی از آن در کشور ما به خصوص در شمال شرق کشور وجود ندارد و به همین دلیل در هر نقطه‌ای که بخواهیم زندگی کنیم باید به این موضوع توجه شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۷ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲

کیوان حسینی رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در طول تاریخ زمین شناسی نیز فعالیت این ۲ گسل نیز ثبت شده است و از سوی دیگر ابزار‌های ثبت لرزه نیز، نشان دهنده فعالیت این ۲ گسل در مشهد و شاخه‌های آن بوده است.

او افزود: گسل‌های دیگری نیز در داخل مشهد وجود دارد که بخش‌ها و شاخه‌های اصلی دو گسل کشف رود و سنگ بست- شاندیز است.

رئیس مرکز تحقیقات زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: زمین لرزه، پدیده طبیعی است و هیچ گریزی از آن در کشور ما به خصوص در شمال شرق کشور وجود ندارد و به همین دلیل در هر نقطه‌ای که بخواهیم زندگی کنیم باید به این موضوع توجه شود.

حسینی بیان کرد: زمین لرزه در نتیجه آزاد شدن انرژی‌های ذخیره شده در صفحات زیرین زمین به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و به همین دلیل با اتمام مقاومت سنگ‌ها در لایه‌های زیر زمین، شکستگی‌هایی در گسل‌ها رخ داده و لرزه‌های آن به سطح زمین می‌رسد.

او تصریح کرد: بر اساس این رویکرد لازم است تا خود را با این پدیده طبیعی سازگار کنیم و نسبت به آن شناخت کافی به دست آوریم؛ از همین رو باید به مقاوم سازی بنا‌ها و بهسازی سازه‌ها توجه جدّی شود، زیرا اگر بدانیم در چه محلی، لرزه رخ می‌دهد با مقاوم سازی سازه می‌توانیم از بروز خسارت‌های ناشی از آن نیز جلوگیری کرد.

رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه ‎ شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: اگر نسبت به زمین لرزه، شناخت کافی داشته باشیم می‌توانیم از ضرر و زیان آن جلوگیری کرده و در نهایت از نیروی آزاد شده این پدیده نیز بهره برد.

حسینی اظهار کرد: زمین لرزه پدیده غیروابسته‌ای است که ماهیت زمان وقوع آن قابل پیش‌بینی نیست، ولی با استفاده از ابزار‌ها و تکنیک‌های متفاوتی می‌توان عمق و مکان محل ذخیره شدن انرژی در لایه‌های زمین را تخمین زد.

او با اشاره به اقداماتی که در زمان رخ دادن زلزله باید انجام داد، افزود: به طور معمول مدت زمان لرزه‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه است و در این زمان افراد دچار هراس شده و در هنگام خروج از محل به دلیل حرکت‌های تند، امکان پرت شدن نیز وجود دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود در ابتدا افراد در همان محل به دور از چراغ‌های بزرگ و اشیای که احتمال سقوط دارند، پناه بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بعد از پایان لرزه، احتمال وقوع پس لرزه نیز وجود دارد و باید از آن محل خارج شد و لازم است تا قبل از آن جریان برق و شیر آب را قطع و در صورت وقوع آتش سوزی، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کرد.

حسینی با اشاره به اینکه در موقع خروج باید از مسیر راه پله و خروج اضطراری بهره برد، بیان کرد: همواره باید تمرین پناه گیری و خروج ایمن در محل کار و منازل صورت گیرد تا راه‌های خروج اضطراری در ذهن ثبت شود.

منبع: تابناک

برچسب ها: مشهد زلزله
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین