bato-adv
کد خبر: ۶۸۸۲۶۹

در دیدار رئیسی با رئیس جمهور کوبا در کاخ سعدآباد چه گذشت؟

در دیدار رئیسی با رئیس جمهور کوبا در کاخ سعدآباد چه گذشت؟
رئیس جمهوری ایران در دیدار با رئیس جمهوری کوبا، گفت: وجه مشترک بین دو کشور آن است که هر دو، در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند؛ کشور کوبا سال‌هاست که در مقابل سلطه‌طلبی و زیادی‌خواهی آمریکا ایستادگی کرده است و مقاومت مردم و دولت کوبا، قابل قدردانی است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲

رئیس دولت سیزدهم گفت: تصور نظام سلطه از تحریم‌های دو کشور ایران و کوبا آن است که ملت‌ها از مقاومت خود عقب‌نشینی می‌کنند؛ این یک محاسبه نادرست است که مانند محاسبات نادرست دیگر آن‌ها شکل گرفته است.

به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ایران و کوبا در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد اظهار کرد: بعد از ۲۱ سال تشریف‌فرمایی رئیس‌جمهور کوبا به کشورمان، نقطه عطفی در روابط ایران و کوبا است؛ نقاط مشترک بسیاری میان ایران و کوبا وجود دارد و در سفری که من به کوبا داشتم، پیگیر آن‌ها بودیم. وی افزود: در عین حال، همکاری‌های خوبی با کشور کوبا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم و این همکاری‌ها رو به توسعه است.

رئیس‌جمهور گفت: در خصوص علم و فناوری، همکاری‌های زیادی با کشور کوبا داشتیم و یکی از جلوه‌های همکاری بین ایران و کوبا، ساخت واکسن کرونا بود. رئیسی ادامه داد: ما در علوم و تکنولوژی همکاری‌های خوبی با کشور کوبا داشتیم و با اسنادی که در تهران و کوبا امضا شده، می‌تواند به توسعه همکاری‌ها جهت خوبی داده و آن را ارتقا دهد.

رئیس‌جمهور افزود: در عین حال در حوزه‌های کشاورزی، معدن، انرژی و… می‌توانیم شاهد همکاری بین دو کشور باشیم؛ امروز روند جدیدی در روابط ایران و کوبا آغاز شده که موجب توسعه روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور خواهد شد.

رئیسی گفت: وجه مشترک بین دو کشور آن است که هر دو، در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند؛ کشور کوبا سال‌هاست که در مقابل سلطه‌طلبی و زیادی‌خواهی آمریکا ایستادگی کرده است و مقاومت مردم و دولت کوبا، قابل قدردانی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مقاومت و ایستادگی مردم کوبا، موجب شکل‌گیری تحریم‌هایی علیه آنان شده است؛ همانطور که مردم عزیز ما هم در مقابل نظام سلطه مقاومت می‌کنند و شاهد تحریم هستند.

وی ادامه داد: تصور نظام سلطه از تحریم‌های دو کشور ایران و کوبا آن است که ملت‌ها از مقاومت خود عقب‌نشینی می‌کنند؛ این یک محاسبه نادرست است که مانند محاسبات نادرست دیگر آن‌ها شکل گرفته است.

رئیسی تاکید کرد: ملت‌هایی که اراده کردند در مقابل تحریم‌ها مقاومت کنند، در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان، عقب‌نشینی نخواهند کرد. رئیس جمهور با اشاره به نحوه مقابله با تحریم‌ها گفت: آنچه که می‌تواند موجب خنثی‌شدن تحریم‌ها شود، تبادل ظرفیت‌ها بین دو کشور است.

وی ادامه داد: در مذاکرات قبلی در هاوانا و نیز در تهران، این تصمیم را گرفتیم که در حوزه‌های مختلف، روابط خود را ارتقا دهیم تا موجب خنثی‌شدن تحریم‌ها شود.

رئیسی با اشاره به ملت فلسطین اظهار کرد: آنچه باعث تأسف ما و ملت‌های جهان است، این است که ملت فلسطین به عنوان مردمی که می‌خواهند از وطن و زندگی خود دفاع کنند، مورد هجمه دشمنان قرار گرفته‌اند و رژیم صهیونیستی امروز با نژادپرستی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، ملت فلسطین را به شهادت می‌رساند و زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تأسف بارتر از این جنایات هولناک، حمایت آمریکا و غربی‌ها از این جنایات است؛ آن هم از سوی کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشریت و انسانیت هستند.

رئیسی با حمایت از مقاومت مردم غزه گفت: سازمان ملل، شورای امنیت و اتحادیه عرب و بسیاری دیگر از سازمان‌ها و اتحادیه‌های حقوق بشری، کارآمدی خود را از دست داده‌اند و امروز بشریت شاهد ناکارآمدی سازمان‌های حقوق بشری است، چون نمی‌توانند دفاع از مظلوم داشته باشند.

وی اظهار کرد: با رئیس جمهور کوبا به این نتیجه رسیدیم که نظام ناعادلانه جهانی باید پایان یابد و به دنبال شکل‌گیری نظامی جدید باشیم؛ به گونه‌ای که از مظلوم دفاع شود و ظالم بتواند سر جای خود نشسته و از ظلم و تبعیض و بیدادگری جلوگیری شود.

رئیسی با اشاره به اتفاق نظر ایران وکوبا در حمایت از مردم فلسطین تاکید کرد: ما با رئیس‌جمهور کوبا هم‌نظر هستیم که باید یک ائتلاف در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در قاره‌های مختلف شکل بگیرد تا بتواند از حقوق حقه مردم فلسطین، حمایت کند.

وی با اشاره به اسناد امضاشده میان ایران و کوبا گفت: اسنادی در کوبا و در ایران امضا شدند که ان شالله با همت وزارت امور خارجه و پیگیری و همکاری مسئولان کوبایی، اجرایی خواهند شد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین