bato-adv
کد خبر: ۶۸۸۸۷۵
ادعا‌های اقتصادی و سیاسی رئیسی در حضور دانشجویان

رئیسی: دانشگاه سیاسی است، اما سیاست‌کار نه / سر اژد‌های هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد

رئیسی: دانشگاه سیاسی است، اما سیاست‌کار نه / سر اژد‌های هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد
رئیس جمهور با بیان اینکه زیاده خواهی، سوداگری، فساد موانع قابل توجهی پیش روی ماست، گفت: در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم که افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژد‌های هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارت و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲

رئیس دولت سیزدهم در جمع دانشجویان گفت: برخی به دنبال این بودند که بگویند اقتصاد کشور دچار فروپاشی خواهد شد، اما امروز شاهدیم که قطار پیشرفت اقتصادی در عرصه‌های مختلف در کشور در حال حرکت است و این قطار پیشرفت با ریل‌گذاری که انجام شده هرگز دچار وقفه و کندی نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو امروز با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، رئیس جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور

رئیس جمهور دانشگاه را مرکز دانش و تولید علم در کشور دانست و گفت: دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد، نیرو‌های آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول آفرین باشند. قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است.

دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تحول آفرین است، مطرح کرد: توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است.

جنبش دانشجویی؛ جنبش ضد استبداد و ضد استعمار

رئیسی با تاکید بر اینکه دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، اظهارکرد: دانشگاه می‌تواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

تقدیر رئیس جمهور از دانشگاهیان برای ناامید کردن دشمن

رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود، اظهار داشت: باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند. دشمن، چون نقش دانشگاه را فهمیده بود تلاش کرد دانشگاه را بهم بریزد و کسب علم و معرفت را مختل کند.

دانشگاه سیاسی است، اما سیاست‌کار نه

رئیسی با اشاره به اینکه دانشگاه سیاسی است، اما سیاست‌کار نه؛ سیاسی یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیاز‌های آن شناخت دارد، اظهار داشت: برخی‌ها فکر می‌کنند سیاسی بودن دانشگاه به معنای این است که دانشگاه به باشگاه احزاب سیاسی و دانشجویان پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شوند، ما این را سیاسی بودن دانشگاه نمی‌دانیم. وظیفه دانشگاه پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر است، اما متاسفانه دانشگاه و کشور گرفتار مدرک گرایی شده است.

درخشش ایران در عرصه‌های مختلف در منطقه و جهان‌

رئیس جمهور تاکید کرد: دوکار و دو ابر پروژه را دشمن دنبال کرد، نخست منزوی کردن ایران در جهان بود. رصد کنید و ببینید شرایط در جهان و منطقه چگونه است، با توجه به تلاشی که جمهوری اسلامی در همکاری و ارتباط با کشور‌های همسایه و مسلمان و همسو و حضور در مجامع بین‌المللی کرد، آیا امروز دشمن منزوی شده یا جمهوری اسلامی ایران؟ حقیقتا دشمن منزوی شده و ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه و جهان می‌درخشد. روسای جمهور کشور‌ها بار‌ها اذعان داشتند که ایران را ابر قدرت در منطقه و کشوری مستقل می‌دانند و رسما می‌گویند که بنا دارند مسائل منطقه را با ایران حل کنند.

رکورد تجارت منطقه‌ای در ۴۰ سال اخیر شکست

رئیس جمهور اظهار داشت:با وجود آنکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. در تجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زدیم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم. دولت دنبال این است که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و در این جهت دشمن موفق نشد مردم را ناامید کنند.

مقاومت، محاسبات دشمن در منطقه و جهان را برهم زد

رئیسی با تاکید براینکه مقاومت با اقدامات خود در منطقه زیر میزی زده است که دشمنان گزینه‌های مختلفی بر روی آن‌چیده بودند، گفت: مقاومت محاسبات دشمن در منطقه و جهان را بهم زد. به تعبیر مقام معظم رهبری در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم.

وی تصریح کرد: پروژه دیگر دشمن مایوس سازی مردم بود که باز هم شکست خوردند، می‌خواستند نوعی بن بست نمایی کنند غافل از اینکه در نظام و کشور بن بستی وجود ندارد. القا می‌کردند که مردم با این شرایط باید منتظر قحطی، تورم ۳ رقمی، قطعی آب آشامیدنی باشند، اما زهی خیال باطل.

حتما سر اژد‌های هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه زیاده خواهی، سوداگری، فساد موانع قابل توجهی پیش روی ماست، گفت: در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم که افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژد‌های هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارت و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند.

دولت دست اندرکاران پرونده فساد چای را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد

وی اظهار داشت: در ایام انتخابات وعده دادم که رئیس دولت باید اولین مدعی فساد در کشور باشد و این در دولت سیزدهم‌محقق شد. تمام کسانی که به نام دولت کار می‌کنند باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند. در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد و دست اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد.

قطار پیشرفت با ریل‌گذاری انجام شده بدون وقفه در حال حرکت است

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز ملت ایران با اقتدار اهداف خود را دنبال می‌کنند و کار در عرصه‌های مختلف پیش می‌رود، اظهار داشت: برخی به دنبال این بودند که بگویند اقتصاد کشور دچار فروپاشی خواهد شد، اما امروز شاهدیم که قطار پیشرفت اقتصادی در عرصه‌های مختلف در کشور در حال حرکت است و این قطار پیشرفت با ریل‌گذاری که انجام شده هرگز دچار وقفه و کندی نخواهد شد، زیرا اراده مردم آن است که این قطار پیشرفت حرکت کند. موانع دشمن موجب کندی حرکت کشور نخواهد شد، زیرا به سخن رهبر معظم انقلاب ایمان داریم و خسته و ناامید نخواهیم شد.

واگذاری ۱۰۷ هزار واحد مسکن مهر از ابتدای دولت/ ۵۲ هزار هکتار زمین آماده واگذاری

رئیس جمهور با بیان اینکه در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت، گفت: تا امروز ۱۰۷ هزار مسکن را تحویل متقاضیان دادیم و الباقی آن را هم تا اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز ۵۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور آماده برای واگذاری به متقاضیان داریم.

رشد مسکن به مثبت ۳.۲درصد رسید

رئیسی ادامه داد: مسکن وعده دولت است برخی در ده روز اول دولت می‌گفتند از وعده ۴ میلیون مسکن چه خبر! درحالی‌که هنوز دولت تشکیل نشده بود. رشد مسکن در کشور در سال‌های ۹۸، ۹۹ منفی ۱۵و ۱۳ درصد بود و امروز رشد منفی به رشد مثبت ۳.۲درصد رسیده است کمبود و نساختن مسکن در سنواتی که مغفول مانده بود باید جبران شود. دولت شجاعانه در این عرصه وارد شد.۱میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است.

برخی استان‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌اند

رئیسی تاکید کرد: در اشتغال عقب نیستیم و آمار کاهش بیکاری را نشان می‌دهد و اکنون نرخ بیکاری به طور متوسط ۷.۹ درصد است که در بعضی از استان‌ها این آمار ۵ یا ۶ درصد است و حتی برخی از استان‌ها به دنبال نیروی کار هستند. درباره اشتغال نیرو‌های تحصیلکرده نیز اقداماتی کردیم مانند آنچه در بخش صنعت انجام دادیم و ۵ هزار بورسیه صنعت داریم. درباره نخبگان تمام کسانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند به عنوان هیات‌های علمی در حال جذب در دانشگاه‌های کشور هستند.

شاخص نخبگی را وطن دوستی می‌دانم

رئیس جمهور تصریح کرد: بدون تعارف می‌گویم یکی از شاخص‌های نخبگی را وطن دوستی می‌دانم. نخبگی اجازه می‌دهد که خدمت به کشور را رها کنید و به این بهانه که فلان جا مقداری بیشتر به من پول می‌دهد پس به آنجا بروم؟

این خبر تکمیل می‌شود...

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین