bato-adv
کد خبر: ۶۹۰۲۸۷
ماجرای نامگذاری یک خیابان در دهه ۴۰ به نام رئیس جمهور وقت آمریکا

وقتی موج ترور در ینگه‌دنیا به خیابان‌های تهران رسید

وقتی موج ترور در ینگه‌دنیا به خیابان‌های تهران رسید
از زمانی که اولین نقشه دارالخلافه تهران توسط موسیو کرشش مدرس دارالفنون برداشته شد حدود ۱۵۰ سال می‌گذرد. آن موقع فقط کوی و برزن، گذر و معبر بود برای این شهر تازه پایتخت شده، ولی حالا هزاران هزار کوچه و خیابان و چهارراه دارد که هر یک سرگذشتی خواندنی دارد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

بیش از نیم قرن پیش، شمال خیابان نواب تا میدان توحید کنونی ۴۰ متری جان‌اف‌کندی و میدان توحید نیز کندی نامگذاری شده بود که در زمان احداث با رینگی شبیه نعل اسب به بزرگراه شاهنشاهی که همان بزرگراه چمران امروزی است متصل می‌شد. نصرالله حدادی تهران‌شناس، می‌گوید: «زمین‌های منطقه از موقوفات مولاوردیجانی بود که عمدتا به زمین‌های کشاورزی اختصاص داشت و در زمان احداث و توسعه شهری به بزرگراه و آپارتمان و خیابان و کوچه تبدیل شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، او با اشاره به اینکه جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا بود که سال ۱۹۶۳ در ایالت دالاس توسط «لی هاروی اسوالد» ترور شد، می‌گوید: «کندی کسی بود که فکر اصلاحات ارضی را در ذهن پهلوی دوم انداخت و به روایتی یکی از دلایل بروز اتفاقات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود. اصول شش‌گانه انقلاب سفید شاه زمان نخست وزیری علی امینی با همکاری اسدالله علم بصورت لایحه برای تصویب به مجلس شورای ملی واگذار شد.»

وقتی موج ترور در ینگه‌دنیا به خیابان‌های تهران رسید

حدادی یکی از مهم‌ترین سفر‌های خارجی شاه در دهه ۴۰ را سفر به آمریکا و ملاقات با جان اف کندی ذکر می‌کند که در آستانه مبارزات انتخابی خود قرار داشت و وعده تغییر سیاست خارجی را با شعار " مرز‌های نو" با هدف جلوگیری از طغیان و شورش کشور‌های جهان سوم علیه آمریکا می‌داد.

او به شاه پیشنهاد کرده بود که دست به اصلاحات اجتماعی بزند. شاه برای رسیدن به این هدف ابتدا سفیر ایران در آمریکا " علی امینی" را به نخست وزیری منصوب کرد. قبل از این که اصلاحات ارضی انجام شود تقریبا ۵۰ درصد زمین‌های کشاورزی در اختیار مالکان بزرگ بود. ۲۰ درصد دست اوقاف، ۱۰ درصد تحت نظر دولت و ۲۰ درصد باقیمانده به کشاورزان تعلق داشت. برای پیشبرد این لایحه و اجرایی شدن آن محمد رضا شاه تحت فشار ملاکین و روحانیون بود. او در نهایت تصمیم گرفت لایحه اصلاحات ارضی را به رفراندوم بگذارد. بالاخره ۶ بهمن ماه ۱۳۴۱ مردم در این همه‌پرسی شرکت کردند و به آن رای دادند.

وقتی موج ترور در ینگه‌دنیا به خیابان‌های تهران رسید

تقریبا در همین برهه بزرگراه شاهنشاهی به بهره‌برداری رسید که با ترور کندی همزمان شد و به علت ابراز دوستی شاه با ایالات متحده و همدردی با جهان غرب، خیابان متصل به این بزرگراه به نام ۴۰ متری کندی و میدان ابتدای بزرگراه به نام کندی نامگذاری شد. پس از انقلاب اسلامی این خیابان و میدان به نام خیابان و میدان توحید تغییر کرد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین