bato-adv

طرز تهیه خینگل؛ یک غذا‌ی خوشمزه محلی در میان عشایر اردبیل

طرز تهیه خینگل؛ یک غذا‌ی خوشمزه محلی در میان عشایر اردبیل
خینگل شبیه به پاستا امروزی است و طعمی بسیار خوشمزه و جذاب دارد.

خینگل، یکی از غذا‌های بسیار اصیل و قدیمی مردم عشایر اردبیل است. اگر سری به چادر‌های عشایر در دشت مغان بزنید قطعا اهالی خون‌گرم و مهمان‌نواز آن‌جا با خینگل یا خینگر از شما پذیرایی خواهند کرد.

به گزارش مجله اکالا، این غذا شبیه به پاستا امروزی است و طعمی بسیار خوشمزه و جذاب دارد.

طرز تهیه خینگل

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۱-۲ است.

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتر این غذای خوشمزه را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه خینگل:

طرز تهیه خینگل؛ از غذا‌های محلی عشایر اردبیل

مرحله اول | ترکیب آرد و آب

در اولین مرحله به سراغ آرد روید. آرد را الک کنید تا به خوبی هوادهی شود و ناخالصی‌هایش گرفته شود. حال آرد را با نمک ترکیب کنید و کم کم به آن آب بیفزایید و مدام بهم زنید تا ترکیبی خمیری شکل با بافتی نرم و لطیف حاصل شود. توجه داشته باشید که میزان جذب آب توسط آرد‌های مختلف متفاوت است.

ممکن است مقدار کمتر یا بیشتری نیاز باشد که آب به آرد اضافه کنید تا به بافت خمیری شکلی رسید. خمیر باید به راحتی قابل حالت دهی و نرم باشد. حال روی خمیر را بپوشانید و حدود ۴۰-۶۰ دقیقه در دمای محیط به آن استراحت دهید.

مرحله دوم | برش زدن خمیر

در دومین مرحله روی سطح میز کارتان مقداری آردپاشی کنید و خمیر را با کمک ورنه به قطر ۱-۲ میلی‌متر باز کنید حال با کمک یک پیتزا بر یا چاقو خمیر را به ابعاد ۳ سانتیمتر در ۳ سانتیمتر برش زنید. خمیر‌های برش خورده را درون ظرف مناسبی به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه قرار دهید تا دردمای محیط به خوبی خشک شوند.

مرحله سوم | نرم کردن خینگل

در مرحله سوم به سراغ نرم کردن خینگل‌ها روید. درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. حال خینگل‌های خشک شده را درون آب جوش بیندازید و ۲-۳ دقیقه‌ای زمان دهید تا نرم شوند. پس از نرم شدن خینگل‌ها آن‌ها را درون صافی یا آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود.

مرحله چهارم | آماده سازی پیاز و سیر

در مرحله چهارم به سراغ آماده‌سازی سس غذای جذابتان روید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید حال با کمک چاقو به صورت نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را به تابه بیفزایید و کمی تفت دهیدتا سبک و طلایی رنگ شوند. در همین مرحله پوره سیر را نیز به پیاز بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود.

مرحله پنجم | افزودن ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی

در مرحله پنجم مقداری زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگی به پیاز‌ها بیفزایید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد و رب گوجه فرنگی رنگ باز کند. حال گوشت چرخ‌کرده را به محتوای درون تابه بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت از حالت خامی خارج شود. در نهایت با کمی نمک و محلول زعفران چاشنی گوشت را تنظیم کنید.

مرحله ششم | سرو غذا

خینگل‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید و محتوای گوشتی تهیه شده را روی آن بریزید. با مقداری ماست روی غذا را تزیین کنید. این غذا بی نهایت خوشمزه و جذاب است. اگر شما نیز طرفدار طعم پاستا و ماکارونی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذای اصیل و لذیذ را امتحان کنید.

۴ نکته مهم که در تهیه خینگل باید بدانید!

در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه خینگل اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از گوشت چرخ‌کرده ندارید می‌توایند این غذا را با انواع سبزیجات تفت داده شده سرو کنید.‌
می‌توانید گوشت مرغ را با گوشت چرخ‌کرده جایگزین کنید.

میزان نرم شدن خینگل‌ها در آب جوش با ظخامت و ابعاد خمیر شما رابطه مستقیم دارد پس این مرحله را متناسب با اندازه خینگل‌هایتان مدیریت کنید.

اگر طعم و عطر سیر را دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین