bato-adv
کد خبر: ۶۹۷۹۴۵

از گوشه کنار جهان؛ از رسوایی اداره پست تا ۳۰۰ کشته سیل

از گوشه کنار جهان؛ از رسوایی اداره پست تا ۳۰۰ کشته سیل
پژوهشگر‌ها به تحلیل بقایای مومیایی دختری نوجوان پرداختند که در مصر باستان در طول زایمان جان خود را از دست داده بود. یافته‌ها نشان می‌دهند این مادر در حین زایمان نوزاد‌های دوقلو جان خود را از دست داده است. دختر مصری در حین مرگ ۱۴ تا ۱۷ سال داشته و برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ در گورستان بجوات در واحه خارگای مصر کشف شد
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۲

در این گزارش مروری داریم بر حوادث سراسر جهان؛ از نجات زن ۹۰ ساله از زیر آوار زلزله ژاپن تا راز عجیب جسد مومیایی یک زن.

نجات زن ۹۰ ساله از زیر آوار زلزله ژاپن

۵ روز بعد از زلزله ویرانگر در مرکز ژاپن، زنی با بیش از ۹۰ سال سن، زنده در میان آوار پیدا شده است.

به گزارش ایران، امدادگران این زن سالخورده را در میان آوار یک خانه دو طبقه در شهر «سوزو» پیدا کردند. روز دوشنبه هفته گذشته زلزله‌ای به قدرت ۷.۶ ریشتر در ساحل دریای ژاپن روی داد و شهر‌ها را در شبه جزیره دورافتاده «نوتو» ویران کرد. تاکنون مرگ ۱۲۶ نفر تأیید شده و ۲۰۰ نفر هم ناپدید هستند. بعد از آنکه معلوم شد دو زن زنده زیر آوار مانده‌اند، ۱۰۰ نیروی امداد و نجات به شهر سوزو اعزام شدند.

روزنامه یومیوری شیمبون به نقل از پلیس محلی گزارش داد وقتی این زن سالخورده از زیر آوار خارج شد، می‌توانست ارتباط برقرار کند، اما به نظر می‌رسید دچار سرمازدگی شده است. بنابر گزارش‌ها، مأموران در همین مکان یک زن دیگر را که بیش از ۴۰ سال داشت نیز پیدا کردند که دچار ایست قلبی-ریوی شده بود.

رسوایی اداره پست بریتانیا

پلیس کلانشهر لندن اعلام کرد که در حال بررسی «کلاهبرداری احتمالی» اداره پست بریتانیا بابت پولی است که «در نتیجه پیگرد قانونی یا اقدامات مدنی علیه کارمندان خود» دریافت کرده است. پرونده‌ای که به‌عنوان یکی از بدترین تخلفات قضایی در تاریخ معاصر قضاوت در بریتانیا توصیف می‌شود. در تحقیقاتی مشخص شده صد‌ها نفر از مدیران دفاتر پستی در احکام قضایی اشتباه، به سرقت پول متهم شده بودند.

به گزارش یورونیوز، در بریتانیا، بیش از ۷۰۰ مدیر شعبه اداره پست بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ به دزدی یا کلاهبرداری متهم شدند. رایانه‌ها نشان می‌دادند که مبالغی از شعبه مربوطه گم شده و این دفاتر پست با کسری بودجه مواجه شده‌اند.

بسیاری از مدیران این شعب پس از وادار شدن به جبران خسارت و پرداخت مبالغ هنگفت کسری بودجه به اداره پست، از نظر مالی نابود شدند و برخی دیگر نیز محکوم و روانه زندان شدند. چند نفر هم دست به خودکشی زدند.

اما مقصر واقعی یک سیستم حسابداری کامپیوتری معیوب به نام Horizon بود. برنامه‌ای که توسط شرکت ژاپنی فوجیتسو عرضه شده و در سال ۱۹۹۹ برای شعبه‌های محلی اداره پست بریتانیا نصب شد.

اداره پست سال‌ها اصرار داشت که داده‌های این نرم‌افزار قابل اعتماد است و مدیران شعب را به عدم صداقت در مورد موجودی دفاتر پست متهم می‌کرد. در نهایت، پس از سال‌ها پیگیری از سوی متهمان این پرونده و وکلای آن‌ها، دادگاه استیناف ۳۹ مورد از محکومیت‌ها را در سال ۲۰۲۱ لغو کرد.

یک قاضی در این باره معتقد است که اداره پست از اول «خبر داشته که در خصوص قابل اطمینان بودن این نرم‌افزار ایرادات جدی» وجود دارد و در نتیجه اداره پست بریتانیا مرتکب ناتوانی «فاحش» در تحقیقات درست در این رابطه شده است.

به گفته اداره پست، در مجموع حکم محکومیت ۹۳ نفر از کارکنان اداره پست باطل اعلام شده است، اما بسیاری دیگر هنوز تبرئه نشده‌اند و تنها ۳۰ نفر با دریافت غرامت «تمام و کمال» موافقت کرده‌اند. تحقیقات عمومی در مورد این رسوایی از سال ۲۰۲۲ در حال انجام است، ولی تاکنون هیچ کس از اداره پست دولتی یا سایر شرکت‌های مرتبط دستگیر نشده و یا با اتهامات جنایی روبه‌رو نشده است. دولت بریتانیا در ماه سپتامبر اعلام کرد که هر یک از مدیران شعب پستی که در این پرونده محکوم شده‌اند، صد‌ها هزار پوند غرامت دریافت خواهند کرد.

۳۰۰ کشته در سیل کنگو

حداقل ۳۰۰ نفر در سیل ناشی از باران‌های شدید در سراسر کنگو جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش شینهوا، وزیر امور اجتماعی و اقدامات بشردوستانه کنگو با اعلام این مطلب گفت: طبق گزارش حداقل ۴۳.۷۵۰ خانه تخریب شده‌اند. مقامات در مورد خطر بروز اپیدمی ناشی ازنبود آب تصفیه شده هشدار دادند. دولت این کشور بر ضرورت تخصیص بودجه برای کمک به قربانیان تأکید داشته و از مجامع بین‌المللی برای حمایت از تیم‌های بشردوستانه حاضر در صحنه درخواست کمک کرده است. وقوع سیل و رانش زمین در کشور کنگو در فصل‌های پرباران اتفاقی متداول است.

راز عجیب جسد مومیایی یک زن

پژوهشگر‌ها به تحلیل بقایای مومیایی دختری نوجوان پرداختند که در مصر باستان در طول زایمان جان خود را از دست داده بود. یافته‌ها نشان می‌دهند این مادر در حین زایمان نوزاد‌های دوقلو جان خود را از دست داده است. دختر مصری در حین مرگ ۱۴ تا ۱۷ سال داشته و برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ در گورستان بجوات در واحه خارگای مصر کشف شد. یادداشت‌های آن زمان نشان می‌دهند این مادر همراه با جنینی بین پاهایش کشف شده و این نتیجه گرفته شد که زن جوان بر اثر پیچیدگی‌های زایمان جان خود را از دست داده است.

پژوهشگر‌ها پس از یک قرن، با اجرای اسکن‌های تومورگرافی رایانشی از بدن به بررسی دقیق مشکل مومیایی پرداختند. در کمال شگفتی، اسکن‌ها از وجود جنین دوم درون حفره قفسه سینه دختر مصری خبر دادند که نشان می‌داد وی دوقلو باردار بوده است. پژوهشگر‌ها گمان می‌کنند مومیایی‌کننده‌ها احتمالاً نمی‌دانستند زن دوقلو باردار است و بنابراین جنین دوم را پیش از مومیایی‌سازی از بدن او خارج نکردند. با از بین رفتن دیافراگم مومیایی، جنین متولدنشده از رحم به بخش قفسه سینه راه یافته بود. به نوشته پژوهشگرها، نوزاد‌های دوقلو به شدت در مصر باستان ناخوشایند بودند و اغلب تلاش می‌کردند با جادو و طلسم از تولد چنین نوزادانی جلوگیری کنند.

برچسب ها: حوادث جهان
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین