bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۰۱۸۳۷

۱.۳۰۰ میلیون نفر مبتلای احتمالی دیابت و پرفشاری خون

۱.۳۰۰ میلیون نفر مبتلای احتمالی دیابت و پرفشاری خون
حدود ۱.۳۰۰ میلیون نفر مبتلای احتمالی دیابت و پرفشاری خون در پویش ملی سلامت شناسایی شدند و وزارت بهداشت با پیگیری ابتلای قطعی این افراد، مداخله‌های درمانی خود را درباره آنها آغاز خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۳۰ دی ۱۴۰۲

بزرگترین پویش سلامت‌محور برای غربالگری دو بیماری مهم بالاخره به ایستگاه پایانی رسید و نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور هم در این پویش شرکت کردند. بررسی آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که با غربالگری صورت گرفته در این پویش ملی سلامت حدود ۸۵۰ هزار نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و بیش از ۴۵۰ هزار نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

به گزارش همشهری، دو بیماری که مهم‌ترین فاکتور‌های بروز بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن هستند. آخر دی ۱۴۰۲ هم پایان راه پویش ملی سلامت نیست و به گفته حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت به همشهری، از ابتدای بهمن یک برنامه جدید درباره افرادی که با احتمال ابتلا به این دو بیماری شناسایی شده‌اند، آغاز می‌شود.

یک اقدام جدی برای مبتلایان احتمالی

معاون وزیر بهداشت اجرای این پویش را یک دستاورد بسیار بزرگ در حوزه نظام سلامت عنوان می‌کند و می‌گوید: در مناطق روستایی تمامی اطلاعات مربوط به سلامت افراد در اختیار به‌ورزان است، اما در مناطق شهری این نقص وجود داشت و پویش ملی سلامت با تمرکز بر جمعیت شهری اجرا شد. مردم در شهر‌ها کمتر برای بررسی فشار خون یا دیابت مراجعه می‌کنند. به همین دلیل شناسایی بیش از ۸۰۰ هزار مبتلای احتمالی پرفشاری خون یا بیش از ۴۰۰ هزار مبتلای احتمالی دیابت برای ما ارزش قابل توجهی دارد، چون حتی خود این افراد هم از چنین مساله‌ای آگاهی نداشتند.

البته به گفته فرشیدی، این اعداد احتمالی است و در اقدامات بعدی قطعی بودن این آمار‌ها مشخص می‌شود.

او در این باره توضیح می‌دهد: پایان پویش پایان کار ما نیست و از فرداا (اول بهمن) اقدام اصلی آغاز خواهد شد. کد ملی این افراد ثبت شده و به مراقبان وزارت بهداشت اعلام می‌شوند تا پیگیری‌های لازم برای تایید نهایی ابتلا به پرفشاری خون یا دیابت را انجام دهند. سال آینده همین زمان آمار دقیق افراد مبتلا به این حوزه به صورت دقیق مشخص شده و آن‌ها مراحل درمانی فعال خودشان را طی می‌کنند.

فرشیدی درباره اهداف اجرای پویش ملی سلامت هم به دو مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: اولین هدف معرفی امکانات موجود در کشور برای پیشگیری و مدیریت پرفشاری خون و دیابت بود و این‌که مردم از این ظرفیت‌ها آگاه شوند. هدف دوم هم شناسایی افراد مبتلا به پرفشاری خون و دیابت که به مرکز بهداشت و درمان مراجعه نمی‌کنند و بخش پنهان این حوزه از نظام سلامت در ابتلا به چنین بیماری‌هایی هستند.

معاون وزیر بهداشت درباره اهمیت شناسایی افراد مبتلا به پرفشاری خون و دیابت هم توضیح می‌دهد: * ۴ درصد علل مرگ یا در واقع سومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در جهان و ایران دیابت است. طی سال‌های اخیر هم شیوع دیابت در دنیا افزایش یافته و از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلاست. بر اساس پیمایش ملی هم عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر شیوع دیابت در ایران از ۱۱ درصد در سال ۹۵ به ۱۴ درصد شیوع در ۱۴۰۰ رسیده و نشان می‌دهد که به فاصله ۵سال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

او ادامه می‌دهد: ۴۲ درصد زنان و مردان بزرگسال ایرانی به فشار خون بالا مبتلا هستند. میزان شیوع فشار خون بالا در جمعیت کودکان و نوجوان دختر و پسر ۶ تا ۱۲ سال ایرانی، حدود ۹ درصد و میزان شیوع «پیش فشار خون بالا» هم حدود ۸ درصد است. رتبه اول مرگ‌ومیر در ایران هم مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که فشار خون یکی از عوامل تاثیرگذار آن است. از سوی دیگر تشخیص زودهنگام و درمان مناسب فشار خون بالا و دیابت منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی دارد، درحالی که درمان عوارض ناشی از این بیماری‌ها بسیار پرهزینه و حتی مرگبار است.

۱.۳۰۰ میلیون نفر مبتلای احتمالی دیابت و پرفشاری خون

برچسب ها: فشارخون دیابت
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین