bato-adv
کد خبر: ۷۰۸۷۰۹

عارف برای انتخابات مجلس دوازدهم لیست می‌دهد؟

عارف برای انتخابات مجلس دوازدهم لیست می‌دهد؟
خامسیان گفت: آقای عارف در قالب بنیاد امید ایرانیان فعالیت می‌کند؛ این بنیاد حزب نیست که بخواهد لیست بدهد، و به لحاظ شخصیتی نیز ایشان در حال بررسی هستند تا جمع‌بندی برسند و ببینند که چه کنشی در انتخابات داشته باشند؛ ولی هنوز ایشان در این خصوص به جمع بندی نرسیده اند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

علیرضا خامسیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در تبیین بیانیۀ ۱۱۰ فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب، ضمن اشاره به این نکته که جریان تحول‌خواه، علی‌رغم بی‌مهری‌ها و محدودیت‌هایی که از سمت بخش‌هایی از حاکمیت داشته، دغدغۀ ملی دارد، گفت: باید هنر یک کنشگر سیاسی و فعال مدنی این باشد که از روزنه‌های هر چند اندک، بتواند برای نقش‌آفرینی و تاثیر گذاری بر ساحت سیاسی کشور استفاده کند.

به گزارش فارس، وی بیان کرد: یکی از این منافذ یا روزنه‌های نقش‌آفرینی در ساحت سیاسی کشور، می‌تواند صندوق رأی باشد. البته صحبت از به رسمیت شناختن صندوق رای مشروعیت دادت به اعمال ضد حقوق شهروندی بخش‌هایی از حاکمیت نیست.

خامسیان ادامه داد: صندوق رأی در زمان حال، شاید به مانند صندوق‌های رأی دهۀ شصت یا هفتاد، که دارای اعتبار بیشتر بوده و مورد توجه مردم بود، اهمیت و اعتبار نداشته باشد، اما همچنان می‌تواند به عنوان یکی از منافذ و روش‌های تأثیرگذاری بر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه استفاده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، تصریح کرد: به عنوان کسی که همواره تلاش کرده‌ام از حداقل‌ها به نفع مردم استفاده شود، فکر می‌کنم که این، به نفع مردم است که در مجلس آینده، یک اقلیت با کیفیت حضور داشته باشد.

این شخصیت نزدیک به محمدرضا عارف، در تأیید گفتۀ خود، بیان کرد: حضور این اقلیت با کیفیت، مطمئناً در کاهش مصوبات آسیب‌زا برای مردم مؤثر خواهد بود. نمونه‌هایی از این مصوبات آسیب‌زا را در مجلس یازدهم دیدیم.

وی تأکید کرد: به همین دلیل، اقلیت با کیفیت، که راهش از مسیر صندوق‌های رأی می‌گذرد، می‌تواند به نفع مردم باشد؛ و تأکید من بر نفع مردم در خصوص حضور اقلیت با کیفیت در مجلس، از آن جهت است که این مسئله، در نهایت منتج به آن چیزی است که به نفع مردم می‌باشد.

خامسیان با بیان این مسئله که دغذغۀ اصلی مردم، داشتن یک زندگی بهتر است، گفت: بخشی از مسائل مربوط به داشتن یک زندگی خوب، مربوط به مسائل اقتصادی و بخشی دیگر، مربوط به مسائل اجتماعی است. این نکته، یعنی داشتن زندگی خوب، یا به عبارت دیگر «می‌خواهم زندگی کنم» که پیام دوم خرداد ۷۶ نیز بود افرادی که به فکر منافع ملی با نگاه توسعه‌گرایانه هستند، بهتر بتوانند این زندگی خوب را در نهاد‌هایی مانند مجلس، برای مردم فراهم کنند؛ حتی با حضور کم، اما با کیفیت خود.

این فعال اصلاح‌طلب، بیان کرد: اقلیت توسعه‌گرا، در حال حاضر در حال احصا و رصد شدن، از سمت احزاب هستند؛ اما اینکه به چه تعداد یا رقمی برسند، هنوز قطعی نیست؛ چرا که شورای نگهبان یک فرصت دیگر برای بررسی صلاحیت افرادی که در شورای نگهبان احراز صلاحیت نشده‌اند، فراهم کرده است.

این شخصیت نزدیک به عارف ادامه داد: باید دید بعد از این دورۀ قانونی‌ای که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها تعیین کرده است، آیا تعداد نامزد‌های تحولخواه بیشتر می‌شود یا خیر، ولی مطمئناً دست جریان توسعه‌گرا و تحول خواه، در برابر جریان موسوم به انقلابی بسیار بسته‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: با این وجود، مطمئناً جریان تحول خواه، همواره با این محدودیت‌ها مواجه بوده و در مجلس دهم نیز این اتفاق افتاد، اما با محوریت شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در آن مقطع زمانی، در تهران و برخی از کلانشهرها، لیست موسوم به امید رأی آورد.

خامسیان گفت: البته مقطع زمانی فعلی، با آن مقطع زمانی، به دلیل اتفاقاتی که در کشور افتاده است و دلخوری‌هایی که مردم دارند، متفاوت است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: برای آنکه مشارکت مردم در انتخابات‌هایی همچون انتخابات پیشرو افزایش پیدا کند، حاکمیت باید دست به یکسری اقداماتی همچون گفتگو با مردم بزند.

همچنین، این شخصیت نزدیک به عارف، با اشاره به قابل پیش‌بینی نبودن فضای سیاسی کشور، توضیح داد: مطمئناً همۀ چهره‌های ملی، اعم از نیرو‌های اصلاح طلب، تحول خواه و توسعه گرا، دغدغه‌شان، دغدغۀ ایران است و قاعدتاً تمام تلاششان را می‌کنند که کشور، از ورطۀ نابودی خارج شود، ولی اینکه که چگونه نقش آفرینی کنند، مشخص نیست.

وی ادامه داد: باید جلوتر رفت و دید که نظر قطعی شورای نگهبان، چگونه خواهد بود و حاکمیت، در ارتباط با مردم چگونه رفتار خواهد کرد؛ منظور برخورد‌های مقطعی نیست و باید نگاه بلند مدت داشت تا مردم حس کنند که حاکمیت، باب گفتگو را با آن‌ها باز کرده است و می‌تواند مطالباتشان را، اعم از مطالبات حوزۀ اجتماعی و معیشتی، پاسخ بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در توضیح رویکرد محمدرضا عارف، درخصوص احتمال اعلام لیست از سمت وی برای انتخابات پیشرو، بیان کرد: عارف در قالب بنیاد امید ایرانیان فعالیت می‌کند؛ این بنیاد حزب نیست که بخواهد لیست بدهد، و به لحاظ شخصیتی نیز ایشان در حال بررسی هستند تا جمع‌بندی برسند و ببینند که چه کنشی در انتخابات داشته باشند؛ ولی هنوز ایشان در این خصوص به جمع بندی نرسیده اند.

در پایان خامسیان در پاسخ به سوالی درخصوص حضور افراد به اصطلاح لیست پر کن، در لیست احتمالی اصلاح‌طلبان، بیان کرد: شخصا اصطلاح لیست پر کن را نمی‌پسندم، ولی اقلیت با کیفیتی که گفتم، مؤثرتر خواهند بود تا وجود افرادی که در بزنگاه‌ها نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرده و روی آن‌ها حساب کرد. آن چیزی که شنیدم، این است که دوستانی در حال احصاء برای رسیدن به یک لیست هستند و باید دید که حاکمیت، در آینده چه رویکردی اتخاذ خواهد کرد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین