bato-adv
کد خبر: ۷۱۳۳۳۸

بخشنامه جدید طلاق توافقی در سال جدید منتشر شد!

بخشنامه جدید طلاق توافقی در سال جدید منتشر شد!
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

بخشنامه جدید طلاق توافقی خبر از شرایط جدیدی برای پروسه طلاق می دهد. همانطورکه می دانید حق طلاق با مرد است، یعنی مرد می تواند هر زمان که خواست، با طی کردن مراحل قانونی ساده تر، درخواست طلاق از همسر خود را بدهد. بعد از طلاق از طرف مرد، طلاق توافقی پروسه ساده تر و سریع تری دارد که برای انجام آن زن و مرد هردو باید موافق به طلاق باشند و آن را بهترین راه حل برای ادامه زندگی بدانند. در نهایت نیز سخت ترین پروسه جدایی مربوط به طلاق از طرف زن می شود. حال در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با موضوع اصلی مقاله، یعنی طلاق توافقی آشنا شوید.

طلاق توافقی چیست؟

جدایی روش های مختلفی دارد که طلاق توافقی یکی از حالت های آن به شمار می آید و از صلح آمیزترین و مسالمت آمیزترین روش های جدایی است. ما به شما جدایی را پیشنهاد نمی دهیم، اما توصیه می کنیم اگر قصد جدایی دارید، از روش توافقی مراحل جدایی را پیگیری کنید. البته طلاق توافقی نیز قوانین مختلفی دارد که اگر شناخت کافی از آن ها نداشته باشید، نمی توانید مراحل مربوطه را پشت سر بگذارید. حال شما می توانید با مطالعه بخشنامه طلاق توافقی، با قوانین و مواردی که وجود دارد آشنا شوید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

البته اگر پیگیری مراحل این نوع از طلاق برای شما سخت است و نمی توانید به طور کامل قوانین آن را درک کنید و متوجه شوید، می توانید از تخصص یک وکیل کمک بگیرید. وکلایی که در حوزه طلاق و خانواده فعالیت می کنند، به صورت کامل با این قوانین آشنا هستند و می توانند روند پیگیری را به گونه ای انجام دهند که کارها سریع‌ تر انجام شوند. حال اگر به دنبال وکیلی هستید که این پیگیری ها را به بهترین شکل انجام دهد، روی لینک زیر کلیک کنید تا لیستی از وکلا که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند به نمایش شما در بیایند و در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

https://mastervakil.com/the-best-family-lawyers-in-mashhad/

شرایط لازم برای انجام طلاق توافقی

همانطورکه گفته شد، در طلاق توافقی زن و شوهر بر سر جدایی با یکدیگر هم نظر هستند و تصمیم می گیرند که زندگی شان را از یکدیگر جدا کنند. برای آنکه این نوع از طلاق انجام شود، زن و شوهر باید بر سر موضوعاتی چون مهریه، نفقه زن، اجرت المثل، حضانت فرزندان، نفقه زن و نفقه فرزندان با یکدیگر به توافق برسند. برای دادگاه مهم نیست که این توافق به چه شکل است و چرا زوجین چنین تصمیمی گرفتند، موضوع مهم این می باشد که بر سر موضوعات گفته شده، توافق حاصل شود.

بخشنامه جدید طلاق توافقی چیست؟

در سال 1402، بخشنامه طلاق توافقی دستخوش تغییرات مهم و اساسی شد و به گفته بسیاری از افراد، روند طی شدن آن نسبت به گذشته طولانی تر و سخت تر شده است. دلیل اصلی این تغییرات، حضور اجباری زوجین در جلسات مشاوره قبل از طلاق است. این جلسات برگزار می شوند تا ثابت شود که طرفین، یعنی زن و شوهر نمی توانند دیگر باهم سازش داشته باشند و بهترین تصمیم جدایی آن ها است.

این جلسات خارج از دادگاه برگزار می شوند و زوجین برای طلاق توافقی و هر نوع طلاق دیگر، باید در این جلسات شرکت کنند. شرکت در این جلسات اجباریست و در نهایت زوجین باید یک گواهی تحت عنوان گواهی عدم سازش طرفین بگیرند و آن را به دادگاه ارائه دهند تا سایر مراحل طلاق انجام شود. دقت داشته باشید که بعد از صدور گواهی عدم سازش، زوجین سه ماه فرصت دارند که به دفاتر طلاق مراجعه کنند و اگر از این بازه زمانی بگذرد، باید مراحل دوباره از سر گرفته شوند.

سامانه ثبت درخواست طلاق توافقی

طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی، زوجین می توانند درخواست طلاق توافقی را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت کنند. برای ثبت این درخواست، باید به سایت سازمان بهزیستی مراجعه کنید و سپس در یک دوره اجباری مشاوره نیز حاضر شوید. شما می توانید شعبه ای که باید برای مشاوره در آن حاضر شوید را خودتان انتخاب کنید. بعد از آنکه در جلسات شرکت کردید و گواهی عدم سازش را گرفتید، می توانید مرکزی که برای طی کردن سایر مراحل طلاق باید در آن طی شود را خودتان انتخاب کنید.

برای انتخاب این مرکز می توانید به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. برای روش حضوری، می توانید به یکی از مراکز مشاوره خانواده که تحت نظر اداره بهزیستی است بروید و برای روش غیرحضوری می توانید از طریق سایت های مربوطه نوبت بگیرید.

طلاق توافقی

عدم حضور در جلسات مشاوره قبل از طلاق توافقی

همانطورکه گفته شد، در بخشنامه جدید طلاق توافقی مشخص شده است که زوجین باید در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند و این موضوع اجباری است. دلیل حضور در این جلسات دریافت گواهی عدم سازش می باشد و اگر زوجین در این جلسات شرکت نکنند، اینگونه برداشت می شود که زوجین از طلاق گرفتن منصرف شده اند. در نظر داشته باشید که طلاق توافقی بدون وجود گواهی عدم سازش ممکن نیست، پس هیچ راهی برای عدم حضور در این جلسات وجود ندارد.

مدت زمان طلاق توافقی مطابق با بخشنامه جدید

معمولا 5 جلسه مشاوره برای زوجینی که قصد جدایی توافقی دارند تعیین می شود که شرکت در این جلسات یک ماه طول می کشد. البته گاهی اوقات بسته به شرایطی که وجود دارد، این بازه زمانی می تواند کمتر یا بیشتر نیز بشود. البته اگر شما به دنبال راهی هستید که پروسه طلاق توافقی را کوتاه تر کنید، پیشنهاد می شود از یک وکیل طلاق یا خانواده کمک بگیرید. وکلا براساس دانش و تجربه ای که دارند، می توانند به کوتاه تر شدن و ساده شدن روند طلاق کمک کنند.

البته پیدا کردن یک وکیل خوب و مطمئن نیز کار ساده ای نیست، از همین رو پیشنهاد ما به شما این است که از سایت مستر وکیل (mastervakil.com) برای پیدا کردن یک وکیل خوب کمک بگیرید. در این سایت وکلا براساس تخصص و محل کارشان دسته بندی می شوند و شما می توانید با یک جستجو ساده به وکیلی که نیاز دارید، دست پیدا کنید و پرونده خود را به وکیل بسپارید. برای دسترسی ساده به وکلا، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

https://mastervakil.com/the-best-divorce-lawyers-in-mashhad/

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه مشخصی برای طلاق توافقی مشخص نشده است، اما درکل می توان گفت این هزینه براساس فاکتورهای مختلفی مشخص می شود که این فاکتورها عبارتند از:

  • تعداد جلسات مشاوره ی زوجین
  • دادرسی دادگاه خانواده
  • صدور طلاق نامه در دفتر رسمی طلاق
  • هزینه های وکیل در صورت اخذ وکیل

کلام آخر

بخشنامه جدید طلاق توافقی، باعث ایجاد یکسری تغییرات جدید در روند این نوع از طلاق شد و همین موضوع باعث شد که بسیاری از افراد به دنبال اطلاعات از این تغییرات باشند. لذا ما در این مقاله تغییرات مربوط به بخشنامه جدید طلاق توافقی را بررسی کردیم و هرکاری که باید انجام دهید را مورد بررسی قرار دادیم. بنابراین اکنون می توانید با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت، بهترین عملکرد را در برابر این موضوع از خود نشان دهید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو