bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۱۷۵۸۸
اتهام رفعت اسد: کشتار حماه سوریه در سال ۱۹۸۲

عموی بشار اسد محاکمه می‌شود

عموی بشار اسد محاکمه می‌شود
رفعت اسد متهم است که در کشتار شهر حماه سوریه (بهمن ۱۳۶۰) به عنوان فرمانده نظامی دستور "قتل، شکنجه، رفتار ظالمانه و بازداشت غیرقانونی" صادر کرده بود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

رفعت اسد عموی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به اتهام ارتکاب "جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت" در سوئیس محاکمه می‌شود.

به گزارش عصرایران، دادستان کل سوئیس روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد پرونده رفعت اسد به اتهام ارتکاب "جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت" به دادگاهی در سوئیس ارجاع شد.

این پرونده مربوط به درگیری مسلحانه در شهر حماه سوریه در فوریه ۱۹۸۲ (بهمن ۱۳۶۰) و رفعت اسد متهم است که در این درگیری به عنوان فرمانده نظامی دستور "قتل، شکنجه، رفتار ظالمانه و بازداشت غیرقانونی" صادر کرده بود.

این خبر در رسانه‌های غربی منتشر شده است.

عموی بشار اسد محاکمه می‌شود / اتهام رفعت اسد: کشتار حماه سوریه در سال ۱۹۸۲

رفعت اسد در پاریس. فرانسه در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱. © Associated Press

دفتر دادستانی کل سوئیس در بیانیه‌ای توضیح داد رفعت اسد متهم "به صدور دستور برای قتل، شکنجه، رفتار ظالمانه و دستگیری‌های غیرقانونی در سوریه ... در چارچوب درگیری‌های مسلحانه شهر حماه در سال ۱۹۸۲ است".
این حوادث مربوط به درگیری شهر حماه در دوران حافظ اسد (رئیس جمهوری سابق سوریه) است.

در این حوادث، شماری از نیرو‌های حزب اخوان المسلمین در شهر حماه سوریه با حمله به مراکز دولتی در این شهر، کنترل شهر را به دست گرفتند. بعد از آن نیرو‌های ارتش سوریه با حمله به شهر حماه و سرکوب نیرو‌های اخوان المسلمین کنترل شهر را پس گرفتند. در این حمله نیرو‌های ارتش، شمار زیادی از مردم کشته شدند. رفعت اسد فرمانده عملیات بازپس گیری این شهر از نیرو‌های اخوان المسلمین بود. گفته می‌شود در این حمله که به "کشتار حماه" معروف شد بین ۱۷ تا ۴۰ هزار نفر کشته شدند که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند.

هدف اخوان المسلمین، سرنگونی حکومت حافظ اسد و حزب بعث بود، اما با سرکوب شدید و خونین، این برنامه ناکام ماند. اخوان المسلمین تاکنون، مهمترین دشمن حکومت بعث سوریه به شمار می‌رود که برای سرنگونی آن تلاش می‌کند.

عموی بشار اسد محاکمه می‌شود / اتهام رفعت اسد: کشتار حماه سوریه در سال ۱۹۸۲

تخریب شهر حماه سوریه در کشتار و حمله ارتش این کشور - سال ۱۹۸۲

رفعت اسد معاون سابق رئیس جمهوری و افسر سابق ارتش سوریه است.

دادستان کل سوئیس گفت که مجموعه‌های نظامی "تیپ‌های دفاعی "به احتمال زیاد نیرو‌های اصلی مسئول سرکوب بودند. " وی افزود: "در این زمینه، هزاران غیرنظامی قربانی تخلفات مختلف، از اعدام فوری تا بازداشت و شکنجه در مراکز ویژه‌ای شدند که در چندین شهادت گزارش شده است. "

بر اساس قانون مجازات سوئیس، دستگاه قضایی این کشور از سال ۱۹۶۸ بدون توجه به محل و ملیت مجرم یا قربانی قادر به محاکمه و مجازات عاملان جنایات جنگی است.

دادستانی سوئیس این پرونده جنایات جنگی را پس از شکایت سازمان غیردولتی سوئیسی TRIAL International در دسامبر ۲۰۱۳ باز کرد. بعداً، دادستان در نظر گرفت "قتل‌هایی که رفعت اسد به آن‌ها متهم شده نیز می‌تواند به عنوان جنایت علیه "بشریت" توصیف شود.

دادستانی سوئیس تصریح کرد دادرسی کیفری تحت صلاحیت جهانی آغاز شده و جنایات جنگی مشمول محدودیت قانون نیست. در این زمینه، به پلیس اجازه داده شد تا حضور بشار اسد در خاک سوئیس را در زمان آغاز تحقیقات ثابت کند.
تعدادی از قربانیان در جریان دادرسی کیفری دادستانی عمومی قرار دارند.

عموی بشار اسد محاکمه می‌شود / اتهام رفعت اسد: کشتار حماه سوریه در سال ۱۹۸۲

رفعت اسد عموی بشار اسد در دهه ۱۹۸۰

تاریخ محاکمه هنوز تعیین نشده است.

رفعت اسد در سال ۱۹۹۸ به دنبال اختلاف شدید با برادرش (حافظ اسد رئیس جمهوری) سویه را به سمت پاریس ترک کرد و در این شهر در تبعید خودخواسته بود تا اینکه در سال ۲۰۲۱ به سوریه بازگشت. رفعت اسد بار‌ها به تلاش برای کودتا علیه برادرش متهم شد.

دو سال پیش، دادگستری سوئیس حکم بازرسی از او را صادر کرد، اما تا سال ۲۰۲۳ این موضوع فاش نشد تا از احتمال اقدام رفعت اسد برای فرار جلوگیری شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین