bato-adv
کد خبر: ۷۱۹۷۴۶

(ویدئو) جشن پرشور عید نوروز در کابل با وجود ممنوعیت از سوی طالبان

(ویدئو) جشن پرشور عید نوروز در کابل با وجود ممنوعیت از سوی طالبان
صدها تن از شیعیان افغانستان در زیارتگاه «سخی» در کابل، دومین مکان مذهبی مهم شیعیان در افغانستان گرد هم آمدند و عید نوروز را جشن گرفتند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
 

این ویدئو از مراسم نوروز و آغاز سال نو در زیارتگاه سخی واقع در غرب کابل منتشر شده است. زیارتگاه سَخی مکانی در منطقه کارته‌سخی کابل، پایتخت افغانستان است که خرقه منتسب به پیامبر اکرم(ص) در سال ۱۱۸۲ق در مسیر انتقال از بدخشان به قندهار مدتی در آن قرار گرفت. به گفته حاملان خرقه، حضرت علی(ع) در کنار خرقه، با عده‌ای نماز خوانده است.

به گزارش فرارو، مردم در روز نوروز با تجمع در این محل با برافراشتن علم (جهنده)، جشن نوروز را برگزار می‌کنند.

سال گذشته طالبان برگزاری جشن نوروز را به صورت رسمی ممنوع کرد و وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، نوروز را جشن غیراسلامی خواند و اعلام کرد که کسی در افغانستان نباید از نوروز تجلیل کند.

طالبان تقویم افغانستان را هم از هجری شمسی به هجری قمری تغییر داده است.

شماری از شهروندان کابل با وجود ممنوعیت اعلام شده از سوی طالبان صبح اول فروردین با تجمع در زیارتگاه سخی به مناسبت آغاز سال نو خورشیدی این علم را بر افراشتند.

وزارت آموزش و پرورش طالبان هم روز اول سال نو خورشیدی را روز آغاز مدارس در این کشور اعلام کرده است. قبل از این روز نوروز در افغانستان تعطیل رسمی بود، ولی امروز حکومت طالبان با نواختن زنگ مکاتب در کابل به صورت رسمی آغاز سال تحصیلی را اعلام کرد.

زیارتگاه سَخی در دامنه غربی کوه آسمایی (کوه تلویزیون) و در منطقه کارته‌سخی کابل واقع است و پیرامون غربی و جنوبی این زیارتگاه قبرستانی قرار دارد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین