bato-adv
کد خبر: ۷۳۰۰۶۱

نویسندگی موفق، جهانی دیگر

نویسندگی موفق، جهانی دیگر
نویسندگی یک صنعت است، در این صنعت بایستی اثر را از برخی جملات زدود و بسیاری از صحنه‌ها را تغییر داد. یک نویسنده به تمامی جوانب می‌اندیشد و یک اصل کلی را در جهان نویسندگی حاکم می‌داند و آن اینکه نویسنده شدن کار آسانی نیست.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

وحید محمود قره باغ؛ نویسندگی از جمله مقوله‌هایی است که کمتر شخصی می‌تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد؛ در واقع غالب انسان‌ها آرزو دارند یک نویسنده باشند. از سویی تعریف موفقیت خصوصا در زمینه نویسندگی برای هر طیفی از افراد متفاوت است و هر یک هدف یا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. برای برخی اشخاص، بیشترین تعداد فروش اثر، معیار است و به معنای موفقیت می‌باشد.برای برخی دیگر، موفقیت به معنای آگاه کردن جهان از ایده‌های خود است. هر چند برای بسیاری از نویسندگان نیز، برنده شدن یک جایزه در زمینه ادبی می‌تواند موفقیت باشد؛ با این وجود افرادی نیز فقط تکمیل یک دست نوشته خوب را موفقیت می‌دانند. به هر حال رسیدن به خواسته‌ها مستلزم این است که مولفه‌هایی مد نظر قرار گیرند. در ادامه برخی از این موارد بیان خواهد شد.

بها دادن به مخاطب از نکات کلیدی موفقیت نویسنده است؛ جهان یک نویسنده نمی‌تواند با دنیای مخاطب بیگانه باشد. یک نویسنده می‌باید که وقتی مناسب را به نظرات و انتقادات مخاطبان اختصاص دهد و همواره از طرق مختلف با آن‌ها در ارتباط باشد. فراموش نکنیم نوشته‌ها و آثارمان بر زندگی افرادی که آن‌ها را مطالعه می‌کنند تأثیرگذار بوده و گاهی نیز این تاثیر عمیق و ماندگار است. ضمن اینکه پژوهش و بررسی موضوع مورد نظر، بسیار مهم است.

گفتنی است در نویسندگی از نکات ریز نیز نباید غافل بود. نویسندگی بی شباهت به هنر آشپزی نیست؛ همچنانکه چاشنی برای یک غذای خوب مهم است، عنوان و حتی طرح روی اثر نیز در کار نویسندگی حائز اهمیت است. یک نویسنده موفق به آماده سازی مناسب اثر از هر بعد و منظر دقت کرده و همت می‌گمارد. همچنین برای بهبود آثارتان می‌توانید به یک گروه نویسندگی بپیوندید. ضمن اینکه از جمله نکاتی که جایگاهی خاص در نویسندگی دارند ایجاد طرح و همچنین خلق محتوا است. یک نویسنده راهبردی عمل می‌کند و راهبرد دارد.

شکل ۱. نوشته‌ها و آثار نویسنده بر زندگی افرادی که آن‌ها را مطالعه می‌کنند تأثیرگذار بوده و گاهی نیز این تاثیر عمیق و ماندگار است.

در مسیر نویسندگی هرگز از نوشتن غافل نباشیم و ویرایش را خوب یاد بگیریم. هر روز زمانی را برای نوشتن اختصاص دهید؛ این مهم باعث می‌شود که خلاق باشید. چرا که نویسنده در زمان نوشتن به مراتب بیشتر از مغز خود استفاده می‌کند و این خالق ایده‌ها و اثر است. نوشتن، چون چشمه‌ای است که جویباری از ایده‌ها و خلاقیت را جاری خواهد کرد. نویسندگان موفق به اندازه‌ای که با نوشتن مانوس اند، موفق نیز هستند.

همواره به یاد داشته باشیم که نویسندگی یک صنعت است، در این صنعت بایستی اثر را از برخی جملات زدود و بسیاری از صحنه‌ها را تغییر داد. یک نویسنده به تمامی جوانب می‌اندیشد و یک اصل کلی را در جهان نویسندگی حاکم می‌داند و آن اینکه نویسنده شدن کار آسانی نیست. نویسندگی را می‌توان به مجموعه‌ای از ماراتن‌ها تشبیه کرد که باید در این مسیر مصمم بود، مسیری که طولانی است و اوج‌ها و دره‌هایی دارد. نویسندگی صرفا به این معنی نیست که مطالبی را پی در پی و به دنبال هم نوشت و آن را اثر نامید. نوشتن یک فرآیند و البته یک آفرینش است. چنانچه نویسنده‌ای متعهد بوده و همچنان نیز بر عهد خود بماند، هیچ یک از تلاشهایش بی نصیب نخواهد بود. کائنات جایگاهی خاص برای تلاشگران قائل است. ناگفته نماند حتی نوشتن بد هم تمرین خوبی است و اینکه نوشتن یک اثر بسیاری از فرصت‌های خارق العاده را بوجود خواهد آورد.

یک نویسنده حرفه ای، سبک نوشتن دارد و آن را بهبود می‌بخشد؛ او مهارت‌های نوشتاری خود را درک کرده و کامل می‌کند. نویسنده حرفه‌ای به دنبال دنیایی است که نوشته هایش ماندگار بوده و به خاطر سپرده شود. نویسندگان موفق همواره و پیوسته در حال تکامل و رشد هستند. در نهایت اینکه به کیفیت اثر توجه کنید و به عبارتی از جان و دل بنویسید. به عبارتی اگر شما به اثر خود ایمان داشته باشید، دیگران نیز به آن خواهند پیوست و این کمال موفقیت است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین