bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۳۵۶۱۰

از بازار میلیون‌دلاری نقاشی چه خبر؟

از بازار میلیون‌دلاری نقاشی چه خبر؟
در هفته پیش رو آثار قابل‌توجهی از هنرمندان پرآوازه در حراجی‌های نیویورک ارائه خواهند شد و یک نقاشی از «ژان میشل باسکیا»‌ طبق انتظارها ده‌ها میلیون دلار فروخته شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

فروش آثار هنر مدرن و معاصر در ماه مه این هفته در نیویورک آغاز می‌شود. سوالاتی در مورد وضعیت بازار مطرح شده است و در عین حال تعداد آثار عرضه‌شده نسبت به سال‌های گذشته در «ساتبیز»، «کریستیز» و «فیلیپس» کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نت، گران‌ترین اثر هنری که در هفته پیش‌رو به حراج گذاشته خواهد شد در حراجی «فیلیپس» ارائه می‌شود، چراکه پیش‌بینی می‌شود یک اثر هنری از «ژن میشل باسکیا» در حراجی تا ۶۰ میلیون دلار به فروش برسد.

در ادامه به برخی از قابل‌توجه‌ترین آثار که به زودی به مزایده گذاشته می‌شوند، خواهیم پرداخت.

یک تابلو نقاشی به نام «تصویر شماره ۶» (۲۰۰۵) اثر «کری جیمز مارشال» در حراجی «ساتبیز» درحالی به مزایده گذاشته شد که برآورد شده بود به قیمت ۷ الی ۱۰ میلیون دلار فروخته شود که در نهایت به قیمت ۷.۸ میلیون دلار چکش خورد.

«مارشال» یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان سیاه‌پوست معاصر است که گران‌ترین اثر آن در سال ۲۰۱۸ به دنبال برگزاری یک نمایشگاه انفرادی در موزه هنر متروپولیتن، در یک حراجی به قیمت ۲۱ میلیون دلار فروخته شده است. دومین اثر گران این هنرمند، اما یکی از نقاشی‌های مجموعه «تصاویر» بود که در نهایت به قیمت ۱۸.۵ میلیون دلار فروخته شد.

«مارشال» روند خلق مجموعه نقاشی‌های «تصاویر» را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرد.

همچنین یک نقاشی از «فرانسیس بیکن» با عنوان «خم شدن جورج دایر» (۱۹۶۶) با قیمت تخمینی ۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار در حراج آثار هنر معاصر «ساتبیز» به مزایده گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۲۷.۷ میلیون دلار به فروش رسید.

از بازار میلیون‌دلاری نقاشی‌ چه خبر؟

«بدون عنوان» (۱۹۸۲) اثر «ژان میشل باسکیا»

علاوه بر این، در حراج هنر مدرن و معاصر «فیلیپس» یک تابلو نقاشی «بدون عنوان» (۱۹۸۲) اثر «ژان میشل باسکیا» با قیمت تخمینی ۴۰ الی ۶۰ میلیون دلار ارائه شد و به یک خریدار از پشت تلفن به قیمت ۴۶.۵ میلیون دلار فروخته شد.

از بازار میلیون‌دلاری نقاشی‌ چه خبر؟

«رویداد» اثر «برایس ماردن»

نکته قابل توجه درباره حراج هنر قرن بیست و یکم «کریستیز» حذف، اثر هنری از «برایس ماردن»، نقاش آمریکایی که سال گذشته در سن ۸۴سالگی درگذشت و بود که قرار بود به قیمتی بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار به مزایده گذاشته شود.

این نقاشی بزرگ که «رویداد» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ توسط «ماردن» خلق شد و اگر این اثر به پایین‌ترین قیمت برآوردشده هم فروخته می‌شد، رکورد فروش آثار این هنرمند جا به جا می‌شد.

پس از اینکه «ماردن» نقاشی «رویداد» را در سال ۲۰۰۷ خلق کرد یک مجموعه‌دار خصوصی آن را خرید و هرگز آن را به هیچ نمایشگاهی امانت نداد و به همین دلیل این اثر هنری برای عموم مردم به نمایش گذاشته نشد.

اما در حراج پانزدهم مه هنر مدرن «ساتبیز» یکی از تابلو‌های نقاشی با موضوع پشته‌های علف خشک اثر «کلود مونه»، نقاش نامدار فرانسوی درحالی به مزایده گذاشته خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود ده‌ها میلیون دلار چکش بخورد.

از بازار میلیون‌دلاری نقاشی‌ چه خبر؟

«پشته‌های علف خشک در ژیورنی» (۱۸۹۳) اثر «کلود مونه»

«پشته‌های علف خشک در ژیورنی» (۱۸۹۳)، یک نقاشی از مجموعه نقاشی‌های پشته‌های علف خشک، یکی از مشهورترین مجموعه‌های این هنرمند است و پیش‌بینی می‌شود که به قیمتی بیش از ۳۰ میلیون دلار به فروش برسد.

حراجی «ساتبیز» با فروش تابلو نقاشی «پشته علف خشک» (۱۸۹۰) در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۱۱۰.۷ دلار به رکورد فروش آثار «مونه» دست یافت. با فروش آن نقاشی رکورد جدیدی برای «مونه» و فروش یک اثر هنری امپرسیونیست در حراجی به ثبت رسید.

از بازار میلیون‌دلاری نقاشی‌ چه خبر؟

«گوشه‌ای از باغ با پروانه‌ها (۱۸۸۷) اثر «وینسنت ون‌گوگ»‌

«کریستیز» در حراج روز شانزدهم مه هنر قرن بیستم، میزبان نقاشی «گوشه‌ای از باغ با پروانه‌ها (۱۸۸۷) اثر «وینسنت ون‌گوگ» است که قیمت ۲۸ الی ۳۵ میلیون دلار برای آن برآورد شده است.

سوال اینجاست که که آیا این نقاشی «ون‌گوگ» در هفته جاری خوش‌شانس خواهد بود؟ چراکه این نقاشی ۶ سال پیش، زمانی که «کریستیز» با قیمت تقریبی ۴۰ میلیون دلار ارائه کرد، در فروخته‌شدن ناکام ماند. اینبار این نقاشی درحالی در حراجی ارائه خواهد شد که کف قیمت آن ۱۲ میلیون دلار کمتر از ۶ سال قبل تعیین شده است، تا این اثر هنری خانه جدیدی پیدا کند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین