bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۶۹۲۸
به دلیل حمایت از حقوق بشر؛

موسس ویکی لیکس جایزه صلح سیدنی را دریافت کرد

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

فرارو- موسس ویکی لیکس امروز (چهارشنبه) به دلیل "شجاعت استثنایی خود در حمایت حقوق بشر" مدال طلای صلح بنیاد سیدنی استرالیا را دریافت کرد تا نامش درردیف افرادی چون نلسون ماندلا و دالای لاما قرار گیرد. 

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از گاردین، با وجود آنکه جایزه صلح به طور سالانه اعطا می شود، تنها سه نفر دیگر در عمر 14 ساله این بنیاد توانسته اند مدال صلح سیدنی را دریافت کنند. 

پیش از این دالاي لاما (1998)، نلسون ماندلا (2000) و دايزاكو ايكدا، رهبر بودايي‌هاي ژاپن (2009) مدال طلای سیدنی را به خود اختصاص داده اند. 

این در حالی است که این بیناد در تامین مالی آسانژ برای پیگیری و شفاف سازی و پاسخگویی بیشتر دول در سراسر جهان به ویکی لیکس کمک کرده است. 

استوارت ريز، مدير بنياد صلح سيدني و استاد دانشگاه سيدني تصریح کرد: ويكي ليكس و جوليان آسانژ در تلاش برای شناساندن حقوق مردم به آنها، پتانسیلی برای روشی جدید در روزنامه نگاری و جریان آزاد اطلاعات ایجاد کرده اند. 

ریز با انتقاد از دولت استرالیا اعلام کرد که این دولت باید از شراکت در تلاش های واشنگتن برای اینکه مانند یک کشور دیکتاتور رفتار کند، دست بردارد و تصریح کرد: این موسسه به دلیل رفتارهای شرورانه سیاست مداران اصلی آمریکایی به وحشت افتاده است. 

آسانژ که اکنون به قید وثیقه آزاد است و در خانه ای در لندن به سر می برد، به دلیل جرایم جنسی بازداشت شده بود و در مبارزه با درخواست برای استرداد وی از انگلیس به سوئد است. 

موسس ویکی لیکس با اشاره به اینکه انتشار اسناد از سوی این بنیاد به شکل گیری ناآرامی ها در شمال آفریقا و خاورمیانه کمک کرده است گفت: ارزش واقعی جایزه بنیاد صلح سیدنی این است که ارتباط بین صلح و عدالت را آشکار می کند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو